Kære alle Aminoer! Som i yderligere kan læse om i min profil, har jeg en frisk og indtil nu, velfungerende rengørings firma: Baam Rengøring. Jeg er i fuld gang med at markedsføre mit firma gennem mennesker, venner, bekendte, familie, og jeg ber dem om at fortælle det videre til deres venner og familie, da min hjemmeside endnu ikke er kommet helt op på benene. Derfor vil jeg ikke tage kontakt til kunder endnu. Jeg har nogle spørgsmål/tanker jeg håber at kunne få svar på. 1. Jeg stammer fra Iran/Polen hvilket gør mig til en anden generations indvandrer, tror i det kan have en rolle for mig, og mit firma? Burde jeg ansætte en af dansk nationalitet til at opsøge, og have samtaler med de kommende kunder? 2. Jeg er i øjeblikket igang med at få produceret flyer's, visitkort, og plakater, som skal deles ud i form af markedsføring. Men det er den fysiske form for markedsføring. Burde jeg primært fokuser på min kommende hjemmeside? eller skal det være 50/50 ? 3. Kan i komme med gode råd, ideer, eller forslag, der gør at jeg får flest kunder som muligt? Sidst men ikke mindst skal det siges, at selvom min alder blot er 20 år. Har jeg gå på mod som ingen anden. Jeg udmærket klar over hvordan "Gamet" er bygget op, jeg har kontakt til en fin revisor, osv. Detaljerne er sat på plads. Jeg mangler hjemmesiden og det andet før jeg kan komme 100% igang. RENGØRINGEN, bliver udført af profesionelle der har over 15 års erfaring, medarbejderne er trofaste, mellem 25 og 35 år gamle, der er ikke en dag der bliver misset, bliver en medarbejder søg, sørges der med det samme for en erstattende rengøringsassistent. Håber på at få hjælp, eller kommentar der måske kan give mig mere viden. Kritik bliver taget med et smil, skriv endelig. På forhånd mange tak! :) Vh Arash Saberi Esfarjani Baam Rengøring. |
Hej Arash.
Jeg svarer lige på dine spørgsmål i punktform, så det er nemmest muligt for dig at læse. :-)
1) Nej, det burde ingen betydning have at du er af anden etnisk herkomst. Så længe man driver sin forretning på en fornuftig måde, ikke snyder folk osv. så er det ligegyldigt hvorhenne i verden du kommer fra.
2) Har du planer om at sælge til både B2B og B2C markedet? (b2b = til virksomheder og b2c = til privatkunder) Jeg vil foreslå at du eventuelt stiller op på forskellige messer, hvor folk kan møde dig/jer og få en lille snak omkring jeres virksomhed. Derudover, som du selv nævner, vil flyers og plakater, placeret de rigtige steder rundt omkring, nok også kunne hjælpe til at udbrede kendskabet til virksomheden. Eventuelt kombineret med et lille "opstartstilbud". Derudover skal du sørge for, at din hjemmeside er konfigureret ordentligt i forhold til SEO - eventuelt kombineret med Google AdWords, således at kunderne har en fornuftig chance for at finde dig på internettet.
3) En anden ting du kan gøre, for at få udbredt kendskabet er at deltage i nogle forskellige business-netværk - fx BNI (Business Network International), således at du kan få et forretningsnetværk af folk, som kan anbefale dig til andre. Samtidigt kan du tænke alternativt i forhold til din markedsføring. Hvordan gør konkurrenterne - og så lad være med at gøre det samme. Det kunne fx være at du skulle smide nogle af medarbejderne i noget firmatøj med stort logo på, og så gå rundt og feje hele gå-gaden i den by hvor I bor. Eller noget helt andet... Der er masser af muligheder for at tænke skævt for at få kunder i butikken, og i det hele taget få udbredt kendskabet til din virksomhed.
Held og lykke med den :-)