Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent på bageopskrift?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg har et helt enkelt spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på, på nettet.

Kan man søge patent på en bageopskrift, man selv har udviklet og som er unik, men rimelig let at kopiere?

Pft.

KH. Cat

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12910
Skrevet kl. 13:37

Hej Cat

Svaret er ganske enkelt nej det kan du ikke.  

Det skyldes at din opskrift ikke har nogen opfinder højde.

Mvh

Ravn

Fra Vesterbro
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 282
Fra  Heavyrope Skrevet kl. 13:45

Hej Cat
Har aldrig hørt om det! 
Men i stedet skulle du vel blot sælge kagerne (eller hvad nu opskriften er til??) og så holde opskriften hemmelig hvordan de bliver bagt.

Kan jeg få patent på min ide?

For A Fact
Strategi og Rådgivning baseret på fakta!

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 13:53

Cat2009:

Hej Amino'er,

Jeg har et helt enkelt spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på, på nettet.

Kan man søge patent på en bageopskrift, man selv har udviklet og som er unik, men rimelig let at kopiere?

Pft.

KH. Cat

Du kan ikke søge patent, men du kan have ophavsret på den. Selvfølgelig kan folk lave variationer af din opskrift, men den specifikke opskrift som du har lavet er beskyttet under ophavsret hvis du laver en bog, hjemmeside eller andet med den.

Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:56

Tak for svarene, jeg tænkte nok at det ikke fungerede sådan, men fint at få det bekræftet.

/Cat

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 19:36

Ja principielt set, de 4 krav skal være opfyldt:

ny, opfindelsehøjde, den skal virke og kunne udnyttes industrielt, se mere på http://www.eneret.dk/patent.html 

F.eks.  hvis din kage kan  - grundet ingredienserne - bages på den halve tid, eller den ikke brænder fast i formen (hvis de gamle kager gør) så er det en mulig indikation af opfindelseshøjde.

Så spørgsmålet kan kun besvares ved at se på din konkrete bageopskrift og hvorfor den er teknisk bedre end den man kender for en tilsvarende bagt ting.

mvh

Mogens Ludvigsen, LudvigsenPatent www.eneret.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)