Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe mig med reglerne omkring crawling af data?
Jeg har et koncept i tankerne, som jeg vil høre om er lovligt at begå sig ud i. Eller hvad man evt kan gøre for at lovliggøre det.
Konceptet er et website med oversigt over eksempelvis boliger. Disse bolig informationer skal hentes fra andre danske bolig sites. Indtjeningen af min hjemmeside skal forgå via reklamer.
At hente data fra hjemmesider og vise dem for besøgende på sit eget site kaldes en portal, og er fuldt ud lovligt. Der findes allerede en portal for netop boliger, og nu ved jeg ikke om hvad dit koncept er helt præcist, for du er nok nødt til at differentiere dig tiltrækkeligt for at dette kan lade sig gøre:
At hente data fra hjemmesider og vise dem for besøgende på sit eget site kaldes en portal, og er fuldt ud lovligt. Der findes allerede en portal for netop boliger, og nu ved jeg ikke om hvad dit koncept er helt præcist, for du er nok nødt til at differentiere dig tiltrækkeligt for at dette kan lade sig gøre:
http://www.boligportal.dk/
Jeg håber at det var svar på dit spørgsmål.
Nu er det ikke så simpelt. Du må godt tage hente m2 pris, størelse, belligenhed osv men billeder og teskter må du ikke da ejerne af siden har ophavsret på de ting.
Nu er det ikke så simpelt. Du må godt tage hente m2 pris, størelse, belligenhed osv men billeder og teskter må du ikke da ejerne af siden har ophavsret på de ting.
Jeg beklager at jeg jeg ikke præciserede hvad jeg mente med data, og jeg er helt enig.
Derudover er det en god ide at læse og overholde robots.txt filer på diverse sites - der findes nogen som kun lukker kendte crawlers/spiders ind.
Hej og tak for jeres svar.
skal bruge min. 1 billede af bolig annoncerne. hvad kan jeg gøre i den situation ? - har tænkt at min hjemmeside skal indeholde alle de informationer som findes på de forskellige bolig sites. Hvis man vil se flere billeder og plantegning af en given bolig, skal man gå til f.eks. home.dk.
har hørt noget om at man skal linke direkte til hjemmesider man henter data fra, er det rigtig forstået ?
Må jeg gemme data på min egen database ?
Er der ellers særlige overvejelser man skal være opmærksom på ?
Hej og tak for jeres svar.
skal bruge min. 1 billede af bolig annoncerne. hvad kan jeg gøre i den situation ? - har tænkt at min hjemmeside skal indeholde alle de informationer som findes på de forskellige bolig sites. Hvis man vil se flere billeder og plantegning af en given bolig, skal man gå til f.eks. home.dk.
har hørt noget om at man skal linke direkte til hjemmesider man henter data fra, er det rigtig forstået ?
Må jeg gemme data på min egen database ?
Er der ellers særlige overvejelser man skal være opmærksom på ?
Tak
Du må slet ikke vise deres billeder på din hjemmeside, det er dem der ophavsretten og du bryder den hvis du napper abre det mindste billed :)
Så Det er 100% et no go med mindre du for lov og jeg tvivler på du får lov efter Boliga.dk hvor mæglerne var utilfredse med at de overhovedet eksisterede.
Helt enig! I sådanne projekter, skal du altså ofre de 10-20 kg på en advokat, og få et ordenligt svar - specielt mht ophavsretten.. HUSK nu Home, EDC osv, har formenligt tonsvis flere midler end dig, hvis i ender i retten - så husk nu at undersøge alt.
Lav helst en direkte aftale med de sider du crawler data fra.
Du skal være opmærksom på at du vil skulle konkurrere med f.eks. boliga, og med mindre du har en stor kapital bag dig, eller en specielt og helt ny indgangsvinkel bliver det nok svært.
Du skal være opmærksom på at du vil skulle konkurrere med f.eks. boliga, og med mindre du har en stor kapital bag dig, eller en specielt og helt ny indgangsvinkel bliver det nok svært.
Held og lykke
Præcis... Boliga er meget stærke på det markede.. Men alle er jo godt af konkurrence, så hvis du tror på idéen og kan bringe den til live, så GO FOR IT! ;-)