Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukket gruppe til sparring af ide?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er jo altid svært at stå med noget man selv synes er en formidabel idé. Det kan også være at familie og venner synes det er en god idé. Men, derfra og til at idéen kan bære er der et langt stykke.

Det er også meget forståeligt, at man er noget tilbageholdende med at diskutere sin idé med andre og ganske ukendte mennesker. Det kunne jo være, at de lige sad med den pose penge man selv mangler for at få et projekt realiseret.

Mange rigtig gode idéer er gået i graven med deres ophavsmand. Og det er i bund og grund synd. Synd for ophavsmanden/-kvinden, synd for samfundet og for alle de andre som kunne have nydt godt af idéen. På et eller andet tidspunkt må en ophavsmand komme ud af busken og delagtiggøre andre i sin idé. Spørgsmålet er så bare hvor sikkert i sadlen ophavsmanden sidder på dette tidspunkt! Vil ophavsmanden selv i den sidste ende få noget ud af det, eller er det andre der løber med idéen og fortjenesten?

Og det er lige netop dér, at vi alle er mest sårbare. Som oftest er vi rige på idéer, men fattige på penge.

Det er vel derfor vi deltager på denne debat ;-)

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 15:16
Dato: 07-03-2007 00:01:06 Forfatter: sue.dk
P.S.

Du kan også lufte dine idéer hér på amino og undlade detaljer som giver andre mulighed for at kopiere... Faktisk er det ret svært at stjæle idéer udfra grundidéer... medmindre det er helt nyt. Bare husk at overveje dine skrevne ord!

;-) Igen held og lykke...

Hej Sue,

Blot til din orientering, så er det uendelig nemt at stjæle en ide, udfra en grundide - fordi millionideer netop er kendetegnet ved simpelhed, som er baseret på grundideen.

En anden ting, der slår mig, er dit statement om tavshedspligt - det er altså kun ganske få organisationer og virksomheder der har pålagt og lovmæssigt kan pålægge deres ansatte tavshedspligt.

Derfor er hovedreglen: Få en hemmeligholdelsesaftale eller en skriftlig aftale om at der udarbejdes referat, der efterfølgende skriftligt godkendes af alle parter.

Blot min 5 cent

Med venlig hilsen

Lars C

Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:04
Lars C.

Du har nok ret i at de fleste ikke kan pålægge sine ansatte tavshedspligt, men når man henvender sig til eks. teknologisk, får  man da at vide som det første at de har tavshedspligt. Men jeg kan forstå på spørger at det ikke lige var det han efterlyste men mere en gruppe... Jeg kan bare ikke selv se hvorfor man skulle stole mere på en gruppe fremfor andre, der kan være brådne kar overalt - men jeg tror det er vigtigt ikke at blive totalt paranoid (ligesom jeg)  ;-)

Og mht. det andet omkring det at kunne stæle idéer udfra grundidérne så vil jeg give dig ret... jeg forklarede mig nok bare ikke rigtigt. Der er jo forskel på idéer og det kan jo være både hele koncepter og små plastik dippedutter. Koncepter kan da klart kopieres udfra ganske få detajler, også opfindelser, men sådan er det jo. Jeg er ikke ekspert - jeg har bare selv benyttet denne metode når jeg skal sparre... og jeg tror måske også man mere skal vurdere hvem man fortæller sine idéer til fremfor hvad man fortæller.

Lige p.t. har jeg selv en idé som skal forhindre spredning af bakterier ved alm. madlavning... jeg arbejder på sagen fordi jeg synes jeg selv kunne bruge sådan én... og emnet salmonella osv er jo meget oppe i tiden, så jeg har valgt at fokusére på den. Jeg har kun sparret med min mor og en veninde, fordi jeg ved de er ærlige og ikke tager hensyn til om de sårer mine følelser!!! de har jo hørt på mig i årrevis... hver gang en ny idé har trængt sig på. ;-) Jeg tror man kommer langt med sådanne venner...

"Less talk, more action"

KH Sue

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 02:00
NOOOOOOOOOOOOOoooooooooooooooOOOOOOOOOOOOOOOOO

Hele ideen med Amino er da at skabe åbenhed om de informationer og muligheder der er for iværksættere i vort kære lille men dejlige land. At begynde med at lave lukkede grupper på amino vil med sikkerhed DRÆBE den sjæl og ånd vi har på sitet.. Hvis man vil have en lukket gruppe at vende ideer med så tilmeld jer til erhvervssparring eller lignende og få en mentor gruppe der dækker jeres behov..

Jeg har mange projekter i søen og når jeg finder folk der kan være med til at realisere mine små påfund, så vader jeg over og fortæller dem om hvorfor verdenen ikke kan undvære min ide.. Dette gør at folk lytter, snakker og skaber et kraftigere netværk, der i sidste ende, ender med at der er nogen der overtager(køber ideen) eller hjælper med at realisere den.

Og så lige en lille side note er at ved at dele en ide er chancen for at man føre den ud i livet mange gange større end hvis man holdte sin ide hemlig, for at så er risikoen for at ideen aldrig kommer længere end fra en ide, meget stor.. Håber det gav lidt mening.

#Sue.dk
Er fange for at din skepsis overfor folk er dit største problem og udfordring for at få dine ideer ud over kanten og i luften..

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 10:22
>Brian Knudsen.

Nu ER jeg jo kommet nogle steder med flere af mine projekter... så jeg kan da ikke være helt forkert på den. Men hvis du læser indlægget lige før dit, så skriver jeg godt nok at jeg er halvparanoid  men absolut med "glimt i øjet"- jeg lytter til min intuition, når folk ringer eller skriver at de vil være en del af mit projekt, uden at kende hele idégrundlaget.

Du skal vide at det er fordi jeg altså HAR oplevet bagsiden af at dele sine idéer, at jeg er mistænkelig. Derfor synes jeg det er vigtigere at vurdere hvem man taler med fremfor hvad man siger...

Det er da klart at man bliver mere usikker efter at man har oplevet at blive snydt!!!

Jeg synes det er helt fint hvis du render rundt og taler om dine idéer:::Quote: og når jeg finder folk der kan være med til at realisere mine små påfund, så vader jeg over og fortæller dem om hvorfor verdenen ikke kan undvære min ide..

Med den sætning så er jeg sikker på at du allerede har et netværk og kender folk der evt. vil være en del af dine projekter og dette gør det unægteligt meget nemmere at dele sin idé fordi der evt. kommer et samarbejde ud af det. Jeg forstår godt hnrk hmmr som selv siger han er ny og naiv!!!
"Branchen" er hård, og en ny og naiv har da virkelig svært ved at finde kvalificeret sparring, særligt et sted hvor der faktisk sidder folk der på 0.2 kan fremskaffe kapital til at iværksætte andres idéer inden de selv når at blinke. 

Ja jeg er mistænkelig - men jeg er i det mindste ikke bange for at sige det højt!! Den dag jeg ikke længere behøver at tænke på om nogen hugger den idé der kan gøre mig gældsfri ;-) forsvinder min mistro sikkert, men indtil da holder jeg mine kort tæt. Og jeg skjuler ikke min mening når det handler om hvordan mennesker ind imellem kan være overfor hinanden... så hvis du (Brian) synes det hele er fryd og gammen og man bare skal servere sine idéer på et sølvfad overfor hvem som helst... så gad jeg godt vide hvorfor mon NDA aftalerne overhovedet er opfundet.

Jeg tror hnrk hmmr nok skal finde ud af det - og vader han rundt og fortæller alle om sine idéer, skal han nok lære det på den hårde måde.

Kærligst

Sue

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Skrevet kl. 10:54
#sue.dk

Fryd og gammen er vel så meget sagt, det er da hårdt arbejde at løfte ideer, vægten er bare nemmere at håndtere når man er flere om læsset.. ;) I min verden kommer man længst med åbenhed. Og det med netværk, det tog mig et lille års tid at opbygge det netværk jeg render i lige nu, men det er min erfaring at folk meget gerne vil hjælpe og mange nyder bare at se at der sker noget.

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 11:09
Og det første brian - giver jeg dig ret i.

Men jeg synes stadig man bør overveje hvem man taler med. Og selvfølgelig nyder mange at se der sker noget, ligesom vi selv gør, men de fleste hjælper ikke uden at få noget igen.... men kender du nogen der gerne vil hjælpe og som bare nyder at se der sker noget (dine egne ord) så giv da gerne navne og adresser videre :)))))))

Fortsat god dag.

Sue

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Skrevet kl. 12:31
Prøv at starte med de lokale erhvervsfremme organisationer, de har altid kontakt til folk der kan hjælpe dig på flere måder, men hvis du mener at hele kagen skal ende på din egen tallerken, så er jeg nok bange for at du har en svær kamp, bare fordi man trækker forskellige folk ind, betyder det jo ikke at du skal afgive hele gevindsten.

Men den måde jeg opbyggede mit netværk var faktisk at jeg smuttede på iværksætter kurser, fik et par gode kontakter, hjalp en del andre og senere fik jeg hjælp ved dem..Det har mange gange generet en win win situation som det fint hedder.

Men mange af de gange hvor jeg har udvidet netværket har jeg bare taget på forskellige events, og ligende og så gælder det bare om at få snakket med folk og bytte visitkort ;) og så kan man altid slappe af i toget hjem efter en velfortjent arbejdsdag.. Og dagen efter er det bare at vifte med fanen og lige sende en lille email med tak for snakken og lige høre til hvordan det går med deres projekt og inden man ved af det så sidder de på skype eller messenger,og så køre det bare.. ;) Så nej har ingen problemer med at finde folk i mit netværk der vil hjælpe, og vil meget gerne hjælpe folk i et rimeligt omfang ub.

Tilmeldt 23. Jan 07
Skrevet kl. 12:53
Brian, jeg har da selvfølgelig selv et lille netværk som jeg har fået på samme måde som du... Og jeg har ikke sagt på noget tidspunkt at jeg ikke ville dele kagen med nogen?! Tværtimod...  Ved ikke hvor du har læst det? Pointen var at andre ikke skulle tage idéen ud af hænderne på én fordi de har kapital og fordi man er dum nok til at fortælle alle detaljerne videre uden at sikre sig at de man taler med er seriøse og virkelig ønsker at samarbejde. Og det er så dér jeg forsøger at sige at man skal være en smule varsom...

Dette er bare ordkløveri og når alt kommer til alt gør vi jo tingene på hver vores måde alligevel.

Fortsat god dag.

KH Sue

Og nu tror jeg ikke jeg gider trække denne lort længere end den er i forvejen.... ;-)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)