Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det så "ulovligt"?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 7. Dec 06
Indlæg ialt: 353
Fra  AT Media Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Når man opretter en profil hos Facebook, så står der i deres vilkår "You will not use Facebook if you are under 13." Betyder det så at de gerne ser det eller at du IKKE må oprette en profil, hvis du er under 13 år?

Grunden til mit spørgsmål er at min mand og jeg er meget enige om at den regel skal overholdes, da Facebook er for voksne og der bliver skrevet ting, som ikke er egnet for børn. Et eksempel er, at du er ven med moster på 18 år, som sidder fuld nede i byen og skriver nogle meget upassende ting, uden at tænke over at hendes lille nevø på 9 år sidder og læser med. Tongue Tied

Vores to store drenge på hhv. 10 og 8 år, har spurgt (læs: plaget) for at få deres egen profil, da mange i klassen har en, men vi har sagt nej og forklaret hvorfor. Nu har deres SFO givet eleverne lov til at gå på Facebook i SFO tiden, så nu er de mere uforstående over vores forbud Angry 

Vi skal til skole-hjem samtale i næste uge, så der har vi tænkt os at tage emnet op, så derfor efterlyser jeg svar på mit ovenstående spørgsmål og også gerne jeres holdning hertil.

Dbh. Therese

Fra København
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 23:25

Du skal ganske rigtigt, være over 13 år ifølge facebook retningslinjer. :-)

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 23:37

Meld alle klassekammeraterne til Facebook Devil

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 23:41
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

For det første er det hamrende ligegyldigt hvad Facebook skriver i deres vilkår. De forældrer der tillader at deres børn bruger Facebook selvom de er under 13 år er totalt ligeglade med den slags, så det nytter ikke at sidde og føre sig frem til en skole-hjem samtale med hvad Facebook skriver om den sag. Så glem Facebooks vilkår og koncentrer dig om dine egne argumenter.

For det andet så får du aldrig resten af verden med på dine holdninger. Du vil derfor altid komme i "jamen alle de andre i klassen må" situationen. Lige nu er det åbenbart Facebook der er i vælten for jer, men det bliver det samme når I kommer til alkohol, hvor længe man må sidde oppe og spille, hvor længe man må være ude, osv. Det må du lære at være totalt kold overfor. Hjemme hos jer er det jeres regler der gælder, og hvad de andre ungers ravne-forældre tillader er ikke dit problem.

For det tredie så sker der mangt og meget i denne verden som børn under 13 år egentlig ikke burde være vidne til. Prøv at spørge dig selv om de ikke nogen gange ser noget i TV-avisen som er meget værre end hvad en halv-fuld moster kan finde på at skrive.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Randers
Tilmeldt 7. Dec 06
Fra  AT Media Skrevet kl. 23:44

Ja, det var en idé Stick out tongue Ej, det er jo forældrenes ansvar!

Fra Glostrup
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 23:51

Hej

Ja det rigtigt at man "ikke må" oprette en facebook profil hvis man er under 13, men mener du virkelig at facebook skal diktere hvad der er godt og hvad der er dårligt for dit barn... Hvis i som forældre mener at det er iorden, ja men så bare opret en profil, hvis i mener det modsatte så kan i som i har gjort nægte ham adgang.

Lade os tage nogle få punkter:

Hvorfor må de ikke få lov til at oprette en profil?

Er det fordi facebook siger det?

Hvis det er derfor så kan jeg finde en masse andre ting på nettet, hvor de også nægter alt muligt. Så den 13 årige grænser holder ikke (min mening).

Mener i det er skadeligt for jeres børn?  Ja dette, kan diskuteres i meget lang tid.

Men i kan ikke komme uden om at "næsten" alle i den allers gruppe har en facebook profil, så prøv at sætte jer ind i hvordan jeres børn har det, når alle andre har det?

Men er i lidt smarte så giver i dem lov som alle andre for lov, men det der er vigtigt er at i som forældre overvåger det de laver hele tiden, på den måde kan i vende det til jeres fordel at i kan følge med i hvordan jeres børn har det socialt med andre børn måske er deres sprog til tider meget grimt og så kan i sætte ind tidligt og forebygge.

De bliver måske mobbet eller udsætter andre for mobning og sådan kan jeg blive ved. Brug af facebook kan være meget lærerigt hvis det bliver brugt rigtigt.

Fra Randers
Tilmeldt 7. Dec 06
Fra  AT Media Skrevet kl. 23:52

Mikkel Elmholdt:

For det første er det hamrende ligegyldigt hvad Facebook skriver i deres vilkår. De forældrer der tillader at deres børn bruger Facebook selvom de er under 13 år er totalt ligeglade med den slags, så det nytter ikke at sidde og føre sig frem til en skole-hjem samtale med hvad Facebook skriver om den sag. Så glem Facebooks vilkår og koncentrer dig om dine egne argumenter.

For det andet så får du aldrig resten af verden med på dine holdninger. Du vil derfor altid komme i "jamen alle de andre i klassen må" situationen. Lige nu er det åbenbart Facebook der er i vælten for jer, men det bliver det samme når I kommer til alkohol, hvor længe man må sidde oppe og spille, hvor længe man må være ude, osv. Det må du lære at være totalt kold overfor. Hjemme hos jer er det jeres regler der gælder, og hvad de andre ungers ravne-forældre tillader er ikke dit problem.

For det tredie så sker der mangt og meget i denne verden som børn under 13 år egentlig ikke burde være vidne til. Prøv at spørge dig selv om de ikke nogen gange ser noget i TV-avisen som er meget værre end hvad en halv-fuld moster kan finde på at skrive.

Hej Mikkel,

Tak for dit svar!

Det er rigtigt, at jeg ikke kan ændre andre folks holdninger og at jeg mange gange må tage den hårde kamp fordi andre forældre ikke lever op til deres ansvar og springer over hvor gærdet er lavest, når det kommer til opdragelse (tro mig, som mor til 5 er det sket en del gange) MEN jeg vil ikke bare se til, når skolen giver lov til noget som er imod Facebooks regler.

Vi har flere gange oplevet hvordan forældre ikke forstår at vores børn ikke må se film, som er egnet til personer, som er meget ældre... har faktisk fået at vide at "det skulle vi da have sagt" Hmm som om at det var os som var galt på den. Og nej, vi ser ikke nyhederne når ungerne er vågne Wink

Dbh. Therese

Fra Randers
Tilmeldt 7. Dec 06
Fra  AT Media Skrevet kl. 00:00

min webshop:

Men i kan ikke komme uden om at "næsten" alle i den allers gruppe har en facebook profil, så prøv at sætte jer ind i hvordan jeres børn har det, når alle andre har det?

Men er i lidt smarte så giver i dem lov som alle andre for lov, men det der er vigtigt er at i som forældre overvåger det de laver hele tiden, på den måde kan i vende det til jeres fordel at i kan følge med i hvordan jeres børn har det socialt med andre børn måske er deres sprog til tider meget grimt og så kan i sætte ind tidligt og forebygge.

Tak for dit svar! Men bare fordi alle andre har det, så bliver det altså ikke rigtigt... Hvis alle drengene køre på knallert, når de bliver 12, så må mine også eller hva? Nej, den holder ikke helt i min verden Wink

Hvis jeg lader mine børn få en Facebook profil, så er det det samme som at sige, at det er ok at gøre noget som er imod reglerne eller ulovligt. Hvilken forældre er jeg så? Jeg kan på ingen måde overvåge deres færden på FB, når der er lukkede grupper og FB nu har lavet en ny funktion, hvor man selv vælger hvem man vil dele sin status med.

Hvis de vil være sociale online, så må de holde sig til de sociale netværkssider henvendt til deres aldersgruppe.

Dbh. Therese

Fra Glostrup
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 00:17

Ja, men det er her du misforstår. Facebook er ikke ulovlig, det er ikke det samme som at køre bil som 12 årig. Og hvilke regler snakker du om? Der er da ikke regler for den slags, retningslinierne facebook har skrevet er jo bare en eller flere personers holdninger fra er kontor rum i USA.

Så man kan ikke gå imod regler som ikke findes. Du var måske overbevist om at SFO'en gav grønt lys til ulovlige aktiviteter i frokost pausen??

Kan vi ikke lige blive enig om at dette ikke er ulovligt og at dette ikke er imod reglerne?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 07:00
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

min webshop:

Kan vi ikke lige blive enig om at dette ikke er ulovligt og at dette ikke er imod reglerne?

Det er korrekt det ikke er ulovligt i straffemsæssig forstand, men det er imod betingelserne for brug af sitet Facebook.

Der har været flere "politiske" sager herhjemme omkring det offentliges brug af Facebook, bl.a. Skat som nu har stoppet brugen i deres anonyme søgen om informationer om skyldneres gøren og laden i fritiden. Dette var imod Facebooks regelsæt, hvorfor det er stoppet indtil videre.

Børn på 8 & 10 år har ikke noget at bruge en Facebook profil til. De har allerede via skolen et community hvor de kan dele billeder, skrive på væg og andre muligheder, hvis deres skole ellers ikke sover i timen.

Hvis jeg havde børn i den alder og SFO satte dem til at bruge tiden på Facebook, så ville der prombte indgå en officiel klage. For det første over reglementsovertrædelserne og samtidig over de manglende evner til at beskæftige mine unger i SFO.

Hvis man allerede lærer de 8-10 årige at der ikke er nogle grunde til at overholde reglerne, hvordan kan det så ikke udvikle sig senere?

Hvordan fanden er det i øvrigt muligt at en offentlig institution nu tillader regelbrud? og som i dette tilfælde nu lige pludselig bliver en mulig konflikt i hjemmet?

Nu er det jo ikke ulovligt at børn kysser, men er det så i orden at en SFO tillader 11 årige og sidde at snerve hinanden og tage på hinanden i al offentlighed fordi de gør de andre?

Facebook er ikke en eller anden uansvarlig lille biks der lader sine kunder gøre hvadsomhelst, hvorfor der helt sikkert er noget der ligge til grund for at de har valgt den aldersgrænse. Det bør respekteres, det er jo ikke uden grund at de har et regelsæt.

Man kan så tage diskussionen om hvad der er bedst, at de sidder på computerne og spiller CS eller lignende eller bruger tiden på Facebook, Arto eller hvad det nu kan være.

Men hele problematikken kan også ende i noget der ikke er særligt nemt at håndtere rent pædagogisk, idet der vil opstå konflikter mellem ungerne når de ikke kan blive venner med de "rigtige" eller bliver slettet fordi der lige er en konflikt af en eller anden art. Det der 100% sikkert vil ske er et "misbrug" ved at ungerne vil skrive beskeder til hinanden enten for at drille, genere eller på anden vis nedgøre for at give udtryk for sin mening omkring noget der er sket andetsteds i deres dagligdag. Når dette sker er helvede løs, fordi så skal pædagoger lige pludselig til at håndtere en "online" konflikt i SFO på et område hvor reglerne for brug er overtrådt.

Mor mor, Christian siger at du og far er grimme på min facebook side, og jeg har ikke gjort ham noget, det er nok fordi han tabte i bordtennis til mig.. Eller ting der er endnu værre.

Summasummarum - accepter ikke SFO´s overtrædelser af Facebooks regler. Tag det op med lederen og ellers politisk.

@Trådstarter, respekt for at Du tager kampen omkring dette istedet for bare at give efter. Ungerne kan tidsnok komme bag skærmen og få ødelagt syn og morale, så der er ingen grund til at de tilskyndes til det i alderen 8-10 år.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)