Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad siger loven om at sende en e-mail til en person, man ikke kender?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kjellerup
Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad siger loven om e-mail marketing?

Jeg synes, portoen er blevet for dyr, derfor vil jeg gerne sende mails til nye potentielle kunder om en bog jeg har skrevet. Må man det?

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 20:14
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 20:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ragnhild

Allerførst ... giver dig ret i at portoen godt nok er steget voldsomt, men ...

Hold dig langt væk fra uopfordrede salgsmails ... det kan blive en MEGET dyr affære for dig. Man kan få bøder, hvis man sender mails, sms eller mms ud til en eller flere med henblik på at sælge en vare eller en ydelse. Du må kun sende elektroniske salgsbreve, hvis du forinden har fået modtagerens accept om at de vil modtage elektroniske salgsbreve fra dig.

(Kopieret fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside):

Ifølge markedsføringslovens spambestemmelse - § 6 - er det ulovligt at udsende elektronisk markedsføring uden forudgående samtykke. Det er underordnet, om modtageren er en almindelig forbruger, en forening eller en erhvervsdrivende mv.

Op til 100 overtrædelser udløser en minimumsbøde på 10.000 kr. For over 100 overtrædelser gives der en bøde på 100 kr. for hver overtrædelse. Således vil en bøde for 60 overtrædelser være 10.000 kr. og for 140 overtrædelser være 14.000 kr.

Dvs. at hvis du sender et brev med Post Danmark koster det 8 kr., og hvis du sender en uopfordret salgsmail kan det koste 10.000 kr. (for de første 100 mails). Det er derfor laaaangt billigere at sende med Post Danmark - også selvom portoen lige er steget ;o)

Hvis du absolut vil sende mails, så bliver du nødt til at bruge penge på først at ringe rundt til dine potentielle kunder og spørge om det er okay, at du sender en salgsmail vedrørende ditten og datten produkt. Husk at få personens navn og e-mail adresse. Hvis det er okay med personen/virksomheden, så kan du bagefter roligt sende en salgsmail ... men husk lige (bare for en sikkerheds skyld) at skrive fx "Kære Lise Hansen. Som aftalt pr. telefon sender ....".

God markedsføring og pøj pøj med det hele Smile

Susan :o)

PS. Læs evt. også den lange tråd her på Amino "Shit mand" (eller noget i den stil hedder den). Det er nemlig om een, som er blevet truet med en regning, netop fra en virksomhed, som han sendte uopfordret til. Og han ville ikke engang sælge, bare være venlig og gøre opmærksom på nogle uhensigtsmæssigheder ved deres hjemmeside.

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Indlæg ialt: 318
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 20:51

Susan Vestergaard:

Hej Ragnhild

Allerførst ... giver dig ret i at portoen godt nok er steget voldsomt, men ...

Hold dig langt væk fra uopfordrede salgsmails ... det kan blive en MEGET dyr affære for dig. Man kan få bøder, hvis man sender mails, sms eller mms ud til en eller flere med henblik på at sælge en vare eller en ydelse. Du må kun sende elektroniske salgsbreve, hvis du forinden har fået modtagerens accept om at de vil modtage elektroniske salgsbreve fra dig.

(Kopieret fra Forbrugerombudsmandens hjemmeside):

Ifølge markedsføringslovens spambestemmelse - § 6 - er det ulovligt at udsende elektronisk markedsføring uden forudgående samtykke. Det er underordnet, om modtageren er en almindelig forbruger, en forening eller en erhvervsdrivende mv.

Op til 100 overtrædelser udløser en minimumsbøde på 10.000 kr. For over 100 overtrædelser gives der en bøde på 100 kr. for hver overtrædelse. Således vil en bøde for 60 overtrædelser være 10.000 kr. og for 140 overtrædelser være 14.000 kr.

Dvs. at hvis du sender et brev med Post Danmark koster det 8 kr., og hvis du sender en uopfordret salgsmail kan det koste 10.000 kr. (for de første 100 mails). Det er derfor laaaangt billigere at sende med Post Danmark - også selvom portoen lige er steget ;o)

Hvis du absolut vil sende mails, så bliver du nødt til at bruge penge på først at ringe rundt til dine potentielle kunder og spørge om det er okay, at du sender en salgsmail vedrørende ditten og datten produkt. Husk at få personens navn og e-mail adresse. Hvis det er okay med personen/virksomheden, så kan du bagefter roligt sende en salgsmail ... men husk lige (bare for en sikkerheds skyld) at skrive fx "Kære Lise Hansen. Som aftalt pr. telefon sender ....".

God markedsføring og pøj pøj med det hele Smile

PS. Læs evt. også den lange tråd her på Amino "Shit mand" (eller noget i den stil hedder den). Det er nemlig om een, som er blevet truet med en regning, netop fra en virksomhed, som han sendte uopfordret til. Og han ville ikke engang sælge, bare være venlig og gøre opmærksom på nogle uhensigtsmæssigheder ved deres hjemmeside.

Super brugbart svar. Men fuldstændig vanvittigt. Kan virkelig ikke se det farlige i at sende et par kvalificerede emails ud til potentielle kunder! Det er klart at hvis man "spammer" løs til højre og til venstre med hundrede vis af email, så er det ikke o.k. Men sender man blot et par enkelte målrettede email, så er forbrugerombudsmandens regler da helt godnat.

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 20:58

Tue Nielsen:
Super brugbart svar. Men fuldstændig vanvittigt. Kan virkelig ikke se det farlige i at sende et par kvalificerede emails ud til potentielle kunder! Det er klart at hvis man "spammer" løs til højre og til venstre med hundrede vis af email, så er det ikke o.k. Men sender man blot et par enkelte målrettede email, så er forbrugerombudsmandens regler da helt godnat.

Hej Tue

Giver dig fuldstændig ret :o) ... det er vildt ude af proportion, men sådan synes jeg nu faktisk flere andre regler også er :o)

Men selvfølgelig er loven lavet for at beskytte modtageren ... men personligt ville jeg da meget hellere have en mail, som jeg bare kunne slette uden at åbne den - i stedet for at skulle åbne en konvolut, læse indholdet, og så bagefter smide den i skraldespanden. Både af hensyn til miljøet, men også af hensyn til modtagerens tidsforbrug.

Men så'en er der jo så meget ;o)

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 21:04
Som modtager af "kvalificerede mails" er jeg faktisk glad for den beskyttelse som loven giver mig. Min mailboks kunne jeg nok styre ned et filter, men det er samme lov som beskytter mig mod SMS-markedsføring jeg ikke har bedt om og automatiske telefonopkald - som er lovlige i andre lande.
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:08

Tue Nielsen:

Tja et par målrettede mail...  gør slet ikke noget.

Men der er sikkert mange andre der ville sende et målrettet mail.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:28

Det er heldigvis ulovligt.

Jeg uddyber og beskriver sammenhængen i dette blogindlæg: http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2010/05/20/er-det-spam-hvis-jeg.aspx

Hvis du kun skal sende få mails for at sælge dine bøger, er det jo heller ikke så mange penge, du sætter til i porto.

mvh Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)