Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af medarbejder

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er klar betale hende månedsløn, bare skal hun forlade mig.

Fordi på hendes skyld blev jer indlagt på sygehuset i februar i løbet af par dagen. Hun kom ikke på arbejdesstads. Og jeg skulle arbejdede alene kort tid.

Men hun ringede til mig den gang og sagte at hun var syg.

mvh
Elena

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Nov 10
Skrevet kl. 18:24

skulle arbejde....

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 21:23

@Alstrø: jeg har ikke forstand på reglerne du søger, men det tyder på de andre her på tråden kan hjælpe dig.

Men hvor er jeg dog glad for, at folk der "ikke er så gode til dansk", som du selv skriver det, også kommer her på amino også!

Held og lykke med dine udfordringer...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kommer an på, hvilket job, din medarbejder har. Er hun omfattet af funktionærloven, vil opsigelsesvarslet være tre måneder på nuværende tidspunkt. Dvs. hvis du opsiger hende i april, skal hun have løn i maj, juni og juli måned også. Er hun ikke funktionær - og har I ikke aftalt noget i ansættelseskontrakten - skal du undersøge, hvad der er almindeligt for den faggruppe, medarbejderen hører til.

Hvis medarbejderen ikke er i stand til at passe de maskiner, hun er ansat til at passe, er det en rimelig begrundelse for opsigelsen, hvis der tidligere har været en advarsel om sagen, så medarbejderen har haft en mulighed for at forbedre sig. At virksomheden ikke har råd til at have medarbejderen ansat, er også en helt gyldig begrundelse. Du vil normalt ikke skulle dokumentere det - kun hvis medarbejderen anfægter opsigelsen, dvs. klager f.eks. til sin fagforening, fordi medarbejderen mener, at opsigelsen er uberettiget. Men det vil sjældent ske, hvis begrundelsen er reel og opsigelsesvarslet korrekt.

Dbh
Anette Sand

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Nov 10
Skrevet kl. 22:57

Peter!
Tusind tak for de gode ord!

Jeg er ikke den første dag med AMINO. Kun skammede jeg meget mig over mit dansk. Så jeg kun læste jers debatter i løbet det sidste år.

Anette!
Mange tak for svaret.

Desværre, gav jeg ikke til min medarbejder en skriftlig advarsel om sagen. Alle af dem var i en mundtlig form. Og nu har jeg et stort problem på den grund.

mvh
Elena

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:19

Er hun funktionær? Læs om funktionærloven på nettet. Det vil være noget med, om hun har ansvar som du kan se lidt om her - sakset fra nettet:

Funktionærarbejde er:

• Køb eller salg eller lagerekspedition. For eksempel kassedame, sælger, ejendomsmægler, lagerekspedient, handels- og kontormedhjælper.
  • Teknisk eller klinisk bistandsydelse, der ikke er af håndværksmæssig eller fabriksmæssig karakter. For eksempel tekniske tegner, laborant, sygeplejerske eller fysioterapeut.
  • Overvejende opgaver som ovenfor. Hvis en stor del af din arbejdsuge går med salg eller kontorarbejde, er du stadig funktionær, selv om du ind imellem fylder op eller gør rent.
  • Arbejdsledelse/tilsyn. Dine væsentligste opgaver er på din arbejdsgivers vegne at lede og fordele arbejdet og føre tilsyn med andre. Dette gælder mange værkførere, forvaltere og formænd.

Funktionærer vil ofte være månedslønnede - men det er ikke et selvstændigt kriterie.
Det lyder som om din medarbejder ikke er funktionær og så vil opsigelse kunne ske mod at du betaler løn resten af den måned du opsiger i og måneden efter som jeg husker det - men tag en advokat ind i sagen.

Du skal ikke ha givet advarsel, og der er ikke krav om at du skal bevise det er af økonomiske årsager som sådan, men ansætter du en anden lige efter, vil det kunne vise, at du ikke opsagde af økonomiske årsager.

Der kommer din advarsel ind i billedet, for så er det jo fordi hun ikke duer til arbejdet. Det kan koste lidt at høre en advokat, men jeg ville ofre det hvis jeg var dig. Det koster måske 2-4000 kr MAX men du får et svar du kan bruge, og du skal givet reagere NU inden udgangen af måneden, da hver måned du passerer kan koste dig penge.

Du kan også ha brug for hjælp i forbindelse med feriepenge til medarbejderen - find en advokat med viden om ansættelse - søg på nettet efter den lokale ADVOKATVAGT der kan du få råd om at komme videre, men gør det NU Smile

Du skal overhovedet ikke skamme dig over dit danske. Du arbejder for livet og gør en indsats.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Nov 10
Skrevet kl. 08:35

Hej coocie!

Tysind tak for dit råd!
Jeg håber at alt bliver OK!