Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af fødevarevirksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder stadig med en idé indenfor restaurantvirksomhed, og jeg har læst diverse iværksætterguides og er også blevet klogere. Men jeg skal jo både have næringsbrev og smiley'er og ... og ... og ...

Hidtil har jeg fundet ud af at det er nødvendigt med:

Hygiejneuddannelse indenfor fødevarer
Næringsbrev, herunder en næringsprøve og optagelse i en næringsbase
Spiritusbevilling

Det er også vigtigt at ens lokaler er godkendt til salg og tilberedning af mad og ikke mindst kan gøres rene.

Men er der mere som jeg skal overveje, vide eller have beviser på? 

Jeg kender til Fødevarestyrelsen.dk og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.dk.

På forhånd tak. :-)

/S

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 18:56

Godt spørgsmål, det er sku også en mindre jungle! Du skal have styr på følgende inden du åbner:

Du skal starte med at tage et dette basis kursus:

http://www.ug.dk/uddannelser/arbejdsmarkedsuddannelseramu/koekkenrestaurantbagerkonditorogkoedbranchen/madfremstilling_-_restaurant_kantine_og_catering/almen_foedevarehygiejne_-_obligatorisk_certifikat.aspx

De fleste steder tager det 3 dage, og koster ca. 300,-

Hvis du er ledig, kan du bede jobcenteret om kurset. Sig til dem at du ønsker at arbejde indenfor branchen, og dette kan udvide dine muligheder.

Du skal have et CVR nummer

Fødevarestyrelsen
- Hvis der i forvejen er en butik der hvor du overtager er dette ret nemt, da de så ikke skal forhåndsgodkende din forretning. I stedet for udfylder du et skema hos dem, og de kommer første gang indenfor 2 måneder.

- Hvis du ikke overtager en butik, så skal de forhåndsgodkende dig, og der skal laves en autorisation

Snak med fødevare styrelsen omkring det, de er ret flinke ;)

Næringsbasen. Der er en test du skal gennemføre, på et godkendt kursussted. Den er mega nem, og man kan teste sig selv i ligenden spørgsmål på deres egen side. 

Spiritusbevilling ved jeg desværre ikke noget om, da vi ikke har en sådan.

Jeg vil anbefale dig at få det fødevarekursus, og derefter kontakte FVST og snakke med dem omkring det. De er rimelig venlige og skal nok hjælpe dig på vej ;)

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 19:17

Tak for svar.

Jeg har et gammelt hygiejnebevis, som selvfølgelig skal "opdateres", så jeg er egentlig ikke nervøs for at skulle igennem prøven igen. Derimod var jeg inde på næringsbasen og kunne ikke komme ind og se hverken materiale eller test. Jeg tænker at jeg skal være oprettet som forretning før jeg kan logges ind?

/S

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 19:25

Som alt andet omkring opstart af fødevarevirksomhed, så er det ikke nemt at finde ud af..

Men du finder den her:

http://www.webreg.dk/magnoliaPublic/UNB/Ansoeger_NY/TestproeveIntroduktion.html

Her kan du se stederne du kan få dit "Næringsbrev"

http://www.webreg.dk/magnoliaPublic/UNB/Ansoeger_NY/KursusOgProever/FindProevested.html

Efter den rigtige test, så får du et bevis på at du har bestået (Næringsbrev) Og de sørger for at du bliver optaget i Næringsbasen (Du skal bare have dit CVR nummer)

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 19:44

Tak for links! :-)

Jeg aner lys for enden af tunnellen. Jeg bestod i første omgang uden at have læst ret meget, så jeg er fortrøstningsfuld. :-)

/S

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 20:06

Sakana:

Jeg aner lys for enden af tunnellen. Jeg bestod i første omgang uden at have læst ret meget, så jeg er fortrøstningsfuld. :-)

Den er også MEGET nem..

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 21:08

Tak for tilliden, Mark MK. :-p

/S

Tilmeldt 26. Jun 10
Skrevet kl. 22:50

Det er den ;)

Skriv endelig hvis der er mere..

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 23:40

Hej

Her er et råd som vil koste mig en stjerne, men du ska¨l huske at 10procent af alt post når ikke frem til den som det var ment til at skulle være modtager.

Preben

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 11
Skrevet kl. 00:04

Hej Preben,

hvordan skal jeg læse dit indlæg? At jeg risikerer at få fat i de forkerte folk i diverse styrelser eller at jeg ikke finder fødevare-folk herinde? :-)

/S

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)