det vil jeg ikke lige sige desværre men man kan da godt lære det :)
Det kan man sagtens, men det er måske meget godt at huske på at de folk der kan bare lidt af det at udvikle et spil, måske har brugt 10-15 år af deres liv på at blive gode til det de nu en gang er gode til. Det betyder ikke at man ikke selv kan eller skal lære noget fordi det er for sent, men hvis du ikke kan bidrage med noget som helst i det praktiske til sådan et projekt så er det nok en kende optimistisk at gå i gang med og tro at det er noget der bliver til noget de næste 5-10 år, medmindre du finder nogen andre der allerede er i gang og finder ud af hvad du kan, som måske kan hjælpe dem.
Så er det nok mere realistisk at finde ud af hvad du godt kunne tænkte dig at blive dygtigere til (programmering, design, spil-teori, kunstig intelligens, forretningsudvikling osv) og bruge nogen år på at lære grund-håndværket, hvis du ikke har nogen form for erfaring med det. Så kan målet at udvikle sit eget lille browserbaseret spil være et fint øveprojekt til at lære at programmere f.eks., men forvent ikke at det er noget der reelt er nogen indtjening i, der findes 100.000 vis af små gratis spil online der er blevet udviklet som små fritidsprojekter for at øve sig.
At starte et spil-projekt i stil med tribal wars selv uden at kende noget til de praktiske ting det kræver at lede sådan et projekt, er for at sige det lidt direkte; spild af alles tid. Det kan godt lade sig gøre hvis man finder de rigtige mennesker og de er villige til at acceptere at dit bidrag mest er for sjov mens du lærer, men så bliver niveauet nok heller ikke mere end et lille fritidsprojekt der formodentlig går i stå efter 6 måneder, og sandsynligheden for at dine partnere smutter eller beder dig forlade gruppen fordi du ikke rigtig bidrager med andet end at suge deres viden, er ret stor (det har jeg set utallige gange igennem de sidste 10-15 år hvor venner og bekendte har startet den slags op).
Tribal wars og lignende onlinespil er forholdsvist store produktioner og virksomheder med en del mennesker bag i forskellige konstruktioner, så hvis du aldrig rigtig har prøvet nogen af disciplinerne, så kan du sammenligne det lidt med en der kommer og siger at han gerne vil være med til at bygge en bro over en flod, men han har ingen ingeniørerfaring, kan ikke skaffe nogen byggematerialer og er ikke arkitekt eller har nogen penge, men det kunne da være sjovt at være med mens andre bygger den så man kan lære af det imens.
Det får du meget sjældent nogen med den nødvendige erfaring til at hoppe på og da slet ikke nogen til at risikere at køre over broen hvis den nogensinde skulle blive færdig. :-)
For at tage et af mine yndlingscitater for tiden af Wil Shipley:
What’s upsetting is the number of people who have come to me with the idea of becoming miners: “I know nothing about software, but I can see there’s gold in them thar’ hills, and so I want to start up a company and make my million dollars! I’ve got an idea and everything, just tell me what magic incantation you did to get rich and I’ll be on my way.”
This doesn’t work. Your idea sucks. No, I’m not calling you stupid — my idea sucks, too. All ideas suck, because they are just ideas. They’re worth nothing.
My success is because I worked to make the idea real. A lot. All my life. Starting when I was 12, I learned to program, and I’ve programmed every spare moment since. I didn’t become a millionaire until I’d worked at it for eighteen years. There was no genius idea I had. I just kept working, hating what I did before, and working some more to make it better.
The idea part is cheap. Try to think of an idea that’s actually worth something on its own. “I wish I’d thought up the web browser.” Bullshit. The web browser had been thought up at least twenty years before those high-energy frogs coded one up on NeXTstep (c.f. Dynabook, 1968). It was the actual shipping product they wrote that caused the internet revolution, not the idea.
Velcro? Idea is useless without the actual manufacturing process. Sticky notes? They were discovered after a happy accident by a glue scientist at 3M looking for an extra-sticky glue. He’d been studying and working for years in the chemical industry — he didn’t just wake up one day and say, “I think I’ll invent me the sticky note!” and then find some venture capital and hire some dudes to make it happen.
How about Delicious Library? We didn’t invent the idea of media cataloging. But Mike Matas made it pretty and easy, and we own the market. I did invent the idea of scanning barcodes with a webcam, but that idea would have been nothing if I hadn't coded it. The coding took almost a year. The idea itself? I though it up in the shower one day. Worthless.
--------------
Se hele hans blogindlæg her:
http://blog.wilshipley.com/2011/04/success-and-farming-vs-mining.html