|
Nu er det ikke fordi jeg ønsker at lave reklame for endnu et firma - tværtimod! Jeg er møghamrende træt af hjemmesidesnedkere, der lokker kunderne til ved at love ''gratis hjemmesider''. Det viser sig så at være gratis design, men hosting koster en mindre herregård samtidig med at de er stavnsbundet, da systemet kun kører på designerens server... Jeg har nu måttet redde tre af mine kunder ud af kløerne på den slags systemer, i de to sidste tilfælde havde de dog ikke nået at skrive under på kontrakten. Det gør mig sur, at der ikke er meget klarhed over priserne, så man kan se hvad der er hvad. Det minder mig forfærdende meget om bankernes og mobil-selskabernes systemer indtil for nylig. Priserne fedtes ind i så meget udenomssnak at det bliver komplet umuligt at sammenligne med andre. Er det i strid med god markedsføringsskik at gemme udgiften til design i en højere pris på hosting og vedligehold? Det vil jeg da mene. Jeg har selv den meget lidt pågående holdning, at mine kunder til hver en tid skal være i stand til at tage deres gode tøj og gå. De skal ikke være afhængige af at få leveret deres ydelser af mig. Det kan måske virke lidt forkert, men ikke desto mindre så virker det altså fint nok. Der er intil videre ikke nogen af dem der er stået af - og jeg har fra starten af gjort dem opmærksom på, at de til hver en tid har den mulighed! |
Gratis hjemmesider - eller hva?
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
|
|
// Jesper Skov
|
|
|
Selvfølgelig skal man være kritisk, det skal man altid. Men det er jo svært at overskue selv for erfarne, og det er lige netop det disse firmaer udnytter. Og nej, jeg ser heller ikke noget galt i stavnsbindingen i sig selv. Problemet opstår når hele pakken sælges under overskiften ''Gratis hjemmeside'', ikke formuleret skriftligt men helt klart en meget vigtig del af salgstalen. Og når det samtidig ikke af salgsmateriealet ikke fremgår, at systemet ikke kan flyttes til en anden hosting, hvis man finder udgiften for stor. Jeg har set masser af steder hvor stavnsbinding er nødvendig, men der er det fremgået af salgsmaterialet. Grunden til dette indlæg er lige netop at jeg generelt savner gennemskuelighed i materialet. Webbygger-branchen er for øjeblikket et sammensurrium af meget forskellige løsninger som er komplet umulige at sammeligne. Det vil på længere sigt være et problem for branchen som helhed. |
|
Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal mene. Jeg talte med hende den søde fra DanaWeb for leden, og det tog mig under 30 sekunder at nå hen til det sted, hvor de reelle priser afsløres. Jeg overhørte hendes fejlagtige løfte om en plads på side 1 på Google på søgeordet kommunikation. Egentlig synes jeg, det er OK, at hosting koster noget. Det er også OK, at hosting med ekstra services koster mere. Faktisk kunne hjemmesidedesign vel også være en inkluderet service. Jeg synes ikke, det er entydigt forkert at tilbyde en gratis hjemmeside under forudsætning af, at man lader den hoste et bestemt sted. Men jeg synes, det er forkert, når DanaWeb fortæller mig, at deres grund til at gøre det er, at de gerne vil kunne bruge mit firma som reference. De må for min skyld prissætte deres services som de vil, men de skal være ærlige omkring det. mvh Hans |
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
Bliv gratis medlem