Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette tomt holdingselskab?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg har - som så mange andre - en masse gode ideer der skal gøre mig til milliardær. Eller i hvert fald tæt på. Ideerne er så forskellige at de bør være hver sin virksomhed, og jeg planlægger derfor at lave et holdingselskab

Efter at have læst lidt her på Amino om hvad et holdingselskab egentligt er, virker det som en endnu bedre idé.

Men mit spørgsmål er så: Kan jeg starte med at oprette en holdingselskab nu, og så måske først om et halvt år oprette selve de underliggende datterselskaber?

I den forbindelse, er det så korrekt forstået at et holdingselskab altid skal have tilknyttet en revisor? Eller er det først når der fyldes et datterselskab under?

Jeg håber I kan hjælpe.

Venligst,
Kenneth 

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01

Hej.

Ja...du kan godt oprette holding nu.

Ja...et holding skal altid revideres.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 14:05

Det var jo sådan set svar på begge mine spørgsmål - tak for hjælpen :-)

Fra Mariager
Tilmeldt 26. Mar 11
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 16:15

Hej Kenneth

Det giver ikke nogen mening at oprette et holding selskab nu, hvis du ikke har noget at bruge det til, og du ikke skal igang med aktiviteter, hvor det er påkrævet at du har et cvr. nr.

Vær iøvrigt opmærsom på, at din første regnskabsperiode må være helt op til 18 måneder, dvs starter du selskab den 1/7-2011, så kan du vente med at aflægge første års regnskab efter perioden 1/7-2011 - 31/12-2012. Starter du selskabet nu, så skal du senest aflægge første års regnskab pr. 30/06 - 2012.

Mvh. Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:35

Ikke enig...det kan da absolut have mening at oprette holding nu.

Sludder  med 30/6/2012...starter han nu, skal regnskabet afsluttes 30/9/-2012.

Regnskabsperioden bliver ikke afkortet, fordi han starter nu.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 13:50

Okay, jeg kan høre at der er lidt forskellige meninger om hvorvidt det er smart at oprette et holdingselskab før end det faktisk skal bruges.

Angående regnskabsperioden, så har jeg ikke ført hørt om at den må være 18 måneder lang første gang. Har du nogle referencer til det Allan?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43

Hej.

Jo 18 måneder er god nok......men uafhængig af, hvornår på året du stifter ApS.

Kig i selskabsloven under regnskabsperiode.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:48

Kenneth Jensen:

Okay, jeg kan høre at der er lidt forskellige meninger om hvorvidt det er smart at oprette et holdingselskab før end det faktisk skal bruges.

Angående regnskabsperioden, så har jeg ikke ført hørt om at den må være 18 måneder lang første gang. Har du nogle referencer til det Allan?

Det er ikke sikkert, at det er en fordel at afvente stiftelse af et holdingselskab til det skal bruges.

Hvis du skal bruge et holdingselskab på et senere tidspunkt, som skal eje dit nuværende driftsselskab, så skal du foretage en såkaldt "skattefri aktieombytning" (Jeg går ikke ud fra, at du vil afregne skatten i forbindelse med køb/salg af anparter). En skattefri aktieombytning vil formentlig være noget dyrere at foretage end stiftelse af holdingselskabet straks.

Dette naturligvis under forudsætning af, at du allerede har besluttet dig for denne model.

Tonny

Fra Mariager
Tilmeldt 26. Mar 11
Skrevet kl. 00:06

Tonny Skov Pedersen:

Det er ikke sikkert, at det er en fordel at afvente stiftelse af et holdingselskab til det skal bruges.

Hvis du skal bruge et holdingselskab på et senere tidspunkt, som skal eje dit nuværende driftsselskab, så skal du foretage en såkaldt "skattefri aktieombytning"

Hej Tonny

Trådstarter (Kenneth) skrev:

Jeg har - som så mange andre - en masse gode ideer der skal gøre mig til milliardær. Eller i hvert fald tæt på. Ideerne er så forskellige at de bør være hver sin virksomhed, og jeg planlægger derfor at lave et holdingselskab. 

Efter at have læst lidt her på Amino om hvad et holdingselskab egentligt er, virker det som en endnu bedre idé.

Men mit spørgsmål er så: Kan jeg starte med at oprette en holdingselskab nu, og så måske først om et halvt år oprette selve de underliggende datterselskaber?

Der er ikke et nuværende driftselskab, han påregner at starte driftselskaber om måske et halvt år. Jeg kan ikke se hvad ideen skulle være med at starte et holding selskab allerede nu. Kenneth kan jo nå at ombestemme sig mange gange i løbet af de næste 6 måneder, og går han ikke i gang med iværksætteri, så har han i princippet stiftet et holding, han ikke har brug for.

Mvh. Allan

Fra Mariager
Tilmeldt 26. Mar 11
Skrevet kl. 00:07

Hej Peter

Vil du uddybe, hvorfor det giver mening at trådstarter skal stifte et holding nu? Det kan jeg ikke gennemskue. Se indlægget herover.

Og enig, et regnskab der starter nu, kan afsluttes 30/9 -2012

Mvh Allan

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)