Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance - status som lønmodtager eller selvstændig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg låner lige denne konto fra min ven.

Jeg ønsker at starte som freelance it-konsulent - Spørgsmålet er om nogle kan henvise til nogle letforståelige regler og kriterier for hvornår man af SKAT bliver opfattet som lønmodtager eller selvstændig (ansat i egen aps?)

Har læst her på portalen er SKAT selv ikke er ret skarpe på reglerne og fortolkningen varierer...

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:09

Vi har alle brug for økonomisk sikring. Hos Virksom får du som selvstændig en unik indtægtssikring, rådgivning i erhvervs og personalejura samt inkassoservice når kunderne ikke betaler. Lyder det som noget for dig? Så klik her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:18

Det er vel ikke noget problem, når du opretter eget ApS, som du skriver andetsteds.

MvH

Peter

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 20:07

Jeg har et SMBA som holding selskab der ejer mit driftselskab (et APS) hvor jeg er ansat. Jeg har sågar givet mig selv en ansættelseskontrakt und alles.

Jeg aner ikke en fis om hvad man må eller ikke må, men min revisor har ikke brokket sig over denne konstellation endnu.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:29

Rasmus Lindgren:

Jeg har et SMBA som holding selskab der ejer mit driftselskab (et APS) hvor jeg er ansat. Jeg har sågar givet mig selv en ansættelseskontrakt und alles.

Jeg aner ikke en fis om hvad man må eller ikke må, men min revisor har ikke brokket sig over denne konstellation endnu.

Dette er lige efter bogen, dog bør din ansættelseskontrakt være udformet som en direktørkontrakt.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:31

VilGerne:

Hej!

Jeg låner lige denne konto fra min ven.

Jeg ønsker at starte som freelance it-konsulent - Spørgsmålet er om nogle kan henvise til nogle letforståelige regler og kriterier for hvornår man af SKAT bliver opfattet som lønmodtager eller selvstændig (ansat i egen aps?)

Har læst her på portalen er SKAT selv ikke er ret skarpe på reglerne og fortolkningen varierer...

Du vil være lønmodtager i begge tilfælde, idet der ikke er nogen forskel, hvorvidt du er ansat det ene eller andet sted.

Du er ikke selvstændig, heller ikke i det tilfælde hvor du får løn af dit eget selskab.

Tonny

Tilmeldt 15. Mar 09
Skrevet kl. 21:13

Hvordan end modellen med SMBA som holdingselskab, der ejer APS, hvor man selv er ansat som direktør, bliver skabt; er der særlige ekstra skattemæssige fordele?

Tilmeldt 15. Mar 09
Skrevet kl. 21:20

Hvorfor skal det være så svært....:-( men her min opsummering så:

- Man er ikke nødvendigvis selvstændig, bare man opretter/ejer en APS?

- Samtidig man ejer APS´en, er man lønmodtager

- og der er ingen skattemæssige forskelle? og kun forskel i personlig hæftelse og arbejdsløshedsforsikring?

Tilmeldt 15. Mar 09
Skrevet kl. 21:43

Min forvirring hænger mest sammen med selskabsformen som freelancer ift.SKAT.

SKAT er det primære, men hertil kommer personlig hæftelse j/n, udgifter til revisorer, 80.000 kr´s udgift og akasse forhold, men her er mulighederne:

1. Enkeltmandsvirksomhed:

1.1 ) Personskattereglerne, hvor indkomsten beskattes som personlig indkomst - har ingen interesse!

1.2) Virksomhedsordningen, hvor renteudgifter kan fratrækkes i den personlige indkomst og overskuddet opspares i virksomheden mod at betale en foreløbig skat - jeg har ingen renteudgifter, men hvad menes der med en foreløbig skat?

1.3) Kapitalafkastordningen, der giver nogle af virksomhedsordningens fordele - hvad end det er?

2. APS

2.1) Selskabsskat af sin indkomst efter selskabsskattereglerne (25%) + A-skat og AM-bidrag for løn + udbytteskat af udbyttet.

Jeg forventer at udfakturere 80-100.000 kr/mdr og forventer at hæve ca. 40.000 kr/mdr til mig selv som lønmodtager. Jeg har ikke brug for sikring mod personlig hæftelse/risiko. Jeg vil da gerne spare de 80.000 og de ekstra revisorudgifter ved APS. jeg forventer ikke at hæve udbyttet - Derfor lyder model 1.2 eller 1.3 mest tiltalende?

I må undskylde min uforståenhed, men har altså gjort rigtig meget for at læse om reglerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Hvad er det for nogle 80K, som du gerne vil spare?

Hvis det er indskudskapital kan de jo bruges i selskabet, blandt andet til udbetaling af løn.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)