Valg af CMS system handler vel også i den grad hvilket segment man ønsker at ramme som udbyder.
Hvad er jeres holdning i forehold til de forskelle CMS udbydere (Wordpress, Drupal, Joomla og nu Concrete5) - Hvilket segment henvender de forskellige CMS systemer sig til ?
For jeg synes indtil nu, at Wordpress har på mange måder være meget lige til (Har ingen kendsskab eller erfaring med hverken Drupal/Joomla)
Men hvis man nu skal antage at jeg som freelancer, gerne vil servicere en gruppe inden for private personer, mindre og mellem store virksomher - Hvad vil så være at foretrække efter jeres mening ?
BTW Michael: Ser meget frem til de screencast/tutorials I bringer i fremtiden. - Det ku være super fedt, hvis I evt. kunne lave nogle dybdegående serier for designeren/udvikleren
Hvad er jeres holdning i forehold til de forskelle CMS udbydere (Wordpress, Drupal, Joomla og nu Concrete5) - Hvilket segment henvender de forskellige CMS systemer sig til ?
Hej Nils,
Ja, så kommer vi jo lige til det - Jeg syntes du skal drage dine egne erfaringer - Installer en kopi af hver - Sæt dig nu i kundens sted og lav en lille webside i hver af de omtalte CMS systemer (det er det vi hos Maar Grafisk AV har gjort).
Så kan du jo selv drage dine konklutioner om "Hvad kan du sælge", "Hvad kan du bedst selv stå inde for" og "Hvad kan du nemmest supportere".
Jeg har ikke sagt at vi laver alting i Concrete5 (det er godt nok tæt på) - Men det smarteste er vel atdu kan blive god til at guide dine kunder til den rigtige beslutning!
Vi har allerede skabelonen for et betalingsmodul til ePay. Men der skal sikkert lidt tilrettelser til, men det vil ikke komme til at koste meget. Men her skal du tænke på PBS/NETS som jo skal have deres bid af kagen!
Hvis vi skal lave et betalingsmodul til en anden udbyder tager vi Kr. 3.000,- for udviklingen af dette!
Der ud over er vi næsten klar med vores eget betalingsgateway - Og det bliver gratis hvis der ikke er nogen tilrettelser. Og det der gør det interessant er, at PBS/NETS ikke bliver indblandet - Det bliver os der godkender din webshop og du kommer kun til at betale transaktionsomkostninger (jeg mener det er Kr. 1,47 pr. transaktion, det kan vi ikke komme uden om). Vi har forsøgt at bryde monopolet med dem - og det ser ud til at lykkedes (hvordan kan jeg ikke fortælle). Betalingsgateway vil komme til at kost omkring Kr. 99,-
Hvis du har udviklet et betalingsmodul til ePay, hvorfor får du så ikke smidt det på Concrete5's marketplace i en fart, da det er en af de gateways der endnu mangler... :-) Desuden lyder det meget spændende at du kan tilbyde en gateway til danske betalingskort, som kører udenom PBS/NETS? Jeg troede faktisk ikke det var lovligt i DK? Er det et modul man kan abonnere på hos dig, hvis man selv laver sin C5 webshop eller hvordan forholder det sig? - jeg tror det er noget du vil kunne hive mange kunder på alene, hvis det er en lovlig løsning - og ligeledes hvis du sørgede for at få det lavet som modul til f.eks. Magento, som efterhånden er en tung spiller på markedet.. Tror stort set hele den danske iværksætterskare er godt og grundigt træt af NETS/PBS' urimelige "abonnementspriser" !
Det ser rigtig spændende ud. Jeg er stor wordpress fan, men er ikke den skrapeste til kode, og umiddelbart set det ud som om det er let at arbejde med, skal helt klart kigges nærmere på.
Tak for tippet :-)
Flotte Lipgloss, og stort udvalg i makeup og parfume.
Fordelen er at det er væsentlig lettere for kunden at komme i gang med end WP og flere af de andre systemer - det er muligt at mikse blokkene uden at skulle bruge små kodeblokke og tabeller.
En af fordelene er at brugeren bevæger sig rundt i det system de kender. Det kan så også være en af ulemperne, da backend og frontend css skal arbejde sammen.
Den største udfordring pt. er at der ikke er ret mange plugins til systemet, og dem der er er betalingsplugins. Jeg har efterhånden lavet/fået lavet et par stykker selv, og systemet virker ret ligetil at udvikle på, så der skal nok komme flere.
Generelt et godt system som jeg synes har sin berettigelse.
Jeg er enig med ovenstående, og har også leveret en del sites i systemet. Plugins er til en udmærket pris - nogen er gratis, men man er så også garanteret support når man betaler.
Af de plugins jeg ikke selv har måtte udvikle (hvilket desuden er hurtigt og nemt) har jeg to gange oplevet mangel på funktionalitet eller lignende, oprettet en supporttråd, og fået det rettet hurtigt og gratis.
Jeg har også stor erfaring med Wordpress, men jeg og mine kunder er ikke i tvivl om hvad der er vores favorit :0)
Generelt er Concrete5 lavet, så alle kan være med. Det er ufatteligt nemt at lave temaer og moduler for den krævende udvikler, men det er lige så nemt at lade være. Indbygget i systemet er mulighed for at linke til community og hente moduler, helt uden at rode med FTP osv., så teknikspasseren kan nyde godt af meget mere funktionalitet end Wordpress, uden at røre en finger.
Ind i mellem er der nogle kunder som ikke ønsker at betale for at ligge på vores egne servere, og der kunne det jo være rart stadig at kunne tilbyde Concrete5, men hos en billig-host.
Michael Jensen-Maar:
Jeg vil gerne svare på eventuelle spørgsmål - så i kan bare kontakte mig, så skal jeg efter bedste evne svare på jeres spørgsmål.
Et spørgsmål til dig og trådens andre deltagere: Har I gode erfaringer med nogle af de billige webhoteller og Concrete5? Systemet er jo ret ressourcekrævende, og jeg har indtil videre ikke fået en fornuftig performance ud af det på hverken B-one eller Web10.