Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Nyt" CMS-system? - Concrete5

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Mariager
Tilmeldt 26. Mar 11
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nils

Jeg har brugt en del tid på at afsøge markedet for hvilket CMS jeg skulle anvende til mine kommende projekter: 2 hjemmesider og en webshop.

Valget faldt på Concrete5 af flere årsager, men den helt primære er pga den brugervenlighed systemet har. For mig som ikke er programmør, har det været en ret afgørende faktor.

At der så er addons der koster 30-50$ som jeg i mit tilfælde skal bruge 2 af, det vælter altså ikke budgettet.

Jeg glæder mig ihvertfald til at skal i gang med at "tumle" med det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53

Allan:

Hej Nils

Jeg har brugt en del tid på at afsøge markedet for hvilket CMS jeg skulle anvende til mine kommende projekter: 2 hjemmesider og en webshop.

Valget faldt på Concrete5 af flere årsager, men den helt primære er pga den brugervenlighed systemet har. For mig som ikke er programmør, har det været en ret afgørende faktor.

At der så er addons der koster 30-50$ som jeg i mit tilfælde skal bruge 2 af, det vælter altså ikke budgettet.

Jeg glæder mig ihvertfald til at skal i gang med at "tumle" med det.

Hej Allan,

Tak for dit svar.
Kan du fremvise nogle af de projekter det er udført i ?

Ang. addons og prisen på dem var min tanke, at det jo naturligvis kommer an på hvad budgettet er for personen/virksomheden man laver hjemmesider for er.

Jeg tænker på, at med de andre systemer som Drupal og Wordpress, ku jeg forestille mig at man har friere tøjler til selv at bestemme prisen, uden at den skal være afhængig af eksempelvis Concrete5's addon priser.

Nu ved jeg at sider som NetTuts har kørt nogle super gode serier af tutorials på wordpress sitebuilds og generelle tutorials omkring webudvikling.
-Er der nogle af jer, der evt. har nogle links liggende til tutorials for Concrete5 ?

På forhånd tak.

Fra Mariager
Tilmeldt 26. Mar 11
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 23:10
Fra Randers
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 54
Fra  Concrete5 Danmark Skrevet kl. 07:47

Hej med jer,

Concrete5.........

Open Source... Hvorfor koster det noget.....

Mit navn er Michael Jensen-Maar - ejer og stifter af multimedie firmaet Maar Grafisk AV. For snart 3 år siden ledte jeg efter noget nyt og innovativt inden for webudvikling (jeg trak faktisk 2 måneder ud af kalenderen til denne opgave). Kravet var at fjerne nørd, geek og programmør udtrykkene i et system for den daglige bruger. Jeg var så trat af at lave webapplikationer, hvor jeg efterfølgende kunne se at den enkelte kundes website bare lignede en børnetegning. Og at der efter levering af kundens webside ikke skete yderligere. Jeg spurgte så nogle af vores kunder hvorfor de ikke kom videre med deres webside, og svarene var: Vi har ikke helt tid, Det er lidt svært at komme igang osv.

Jeg fik så fat i Concrete5, og begyndte at lave nogle websites i systemet. Og woopty, lige pludselig havde vi glade kunder der syntes det var både spændende og udfordrende at lave deres webside.

Jeg sidder personligt i dag i Concrete5 beta teamet, og stå (sammen med Ditek.dk) for de danske oversættelser af Concrete5 og diverse moduler.

Nu kan jeg forstå at der er spørgsmål omkring begrebet Open Source og at noget koster noget alligevel. For det første kan jeg ikke se, at $25 til $50 for de fleste add-ons (der er også mange gratis add-ons) skulle være et problem. For det andet er faktisk ikke primært concrete5 i USA der tjener pengene, de har bare sat deres webshop til rådig for programmøre verden over til salg af deres add-ons.

Når man få installeret Concrete5, så er det inkluderet en masse add-ons fra starten. Faktisk er det muligt at lave en ganske fin webside uden tilføjelser. Men hvis man vil have en integreret webshop, så koster det altså $125 (ca. Kr. 700,-) ekstra.
Dvs. at man kan få sit eget website med integreret webshop som er ultra nemt for den enkelte bruger at holde ved lige, for omkring Kr. 700,-.

Angående hjælp, screencast og tutorials - så er de på vej. Det tager lidt tid. Og husk på at disse ting bliver lavet på frivillig basis og være tilgængelig for alle.

Jeg har en kunde i dag, en tandlæge, og han er over 70. Hans webside blomstrer og han er lykkelig for at han selv kan være med til at udvikle hans webside.

Jeg vil gerne svare på eventuelle spørgsmål - så i kan bare kontakte mig, så skal jeg efter bedste evne svare på jeres spørgsmål. Men når i begynder at diskuterer CMS begreberne og hvad der er bedst eller smartest, så vær opmærksom på (for hvem?) - Det skal altid være for kunden og ikke programmøren eller webdesigneren.

Med venlig hilsen

Michael Jensen-Maar

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:08

Hej Michael,

Tak for dit besyv i tråden.

Det gav helt sikkert bedre fornemmelse om, hvad man kan forvente af Concrete.

- Og hvor er det vildt, at en kunde på 70 nyder og er lykkelig over at være kommet over på Concrete5 - Frisk!

Når du så siger at det er muligt at få lavet en webshop for 700 kr. - Er det så med Betalingsmoduler (Visa Dankort etc) For 700 kr. i mine øre lyder godt nok ikke af meget, iht. indkomst for den enkelte webdesigner/programmør/udbyder.

Og så kommer spørgsmålet til 1.000.000.000:
- Er der en regl/vejl. for hvor meget over de 700 kr. man må budgettere kunden? - Jeg mener, der skal jo gerne være noget fornuft i form af indkomst til udbyderen

Fra Randers
Tilmeldt 7. May 10
Fra  Concrete5 Danmark Skrevet kl. 11:55

Hej Niels,

Med hensyn til Webshoppen - så kan man købe 5 ad gangen til en mindre pris og derved skabe lidt indtægt selv.

Vi har allerede skabelonen for et betalingsmodul til ePay. Men der skal sikkert lidt tilrettelser til, men det vil ikke komme til at koste meget. Men her skal du tænke på PBS/NETS som jo skal have deres bid af kagen!

Hvis vi skal lave et betalingsmodul til en anden udbyder tager vi Kr. 3.000,- for udviklingen af dette!

Der ud over er vi næsten klar med vores eget betalingsgateway - Og det bliver gratis hvis der ikke er nogen tilrettelser. Og det der gør det interessant er, at PBS/NETS ikke bliver indblandet - Det bliver os der godkender din webshop og du kommer kun til at betale transaktionsomkostninger (jeg mener det er Kr. 1,47 pr. transaktion, det kan vi ikke komme uden om). Vi har forsøgt at bryde monopolet med dem - og det ser ud til at lykkedes (hvordan kan jeg ikke fortælle). Betalingsgateway vil komme til at kost omkring Kr. 99,-

Concrete5 Webshoppen har fra start indbygget betalingsmodul til Paypal - det følger simpelthen med. Og der kan tilkøbes et Paypal Pro modul der gør det muligt at modtage betaling med diverse betalingskort, der i blandt visa (dog ikke dankort). Dette modul koster $35 - Paypal er dog en smule dyre end PBS med hensyn til transaktionsomkostninger.

Der ud over findes der et utal af både gratis og kommercielle moduler. Og det er forholdsvis simpelt selv at lave moduler (hvis man forstår at programmere i PHP).

Men alt er i virkeligheden ligegyldig - Da mit fokus ligger i brugervenligheden over for kunden - Her er Concrete5 i en klasse for sig. Det er simpelthen larmende intuitivt og let forståelig.

Men for at gøre det endnu lettere, ja så har vi valgt at lave screencast omkring de forskellige funktioner en kunde har brug for. Det gør vi i stedet for at holde et langt kursus. Vi holder stadig kursus i et par timer (det er somregel inkluderet i prisen), men vi tilbyder altid at lave screencast der bliver bygget ind i siden - så kunden altid kan finde tilbage til den funktion han/hun eventuelt har glemt.

Nu skal man forstå at Concrete5 ikke er noget gud har skabt, og der vil altid være kunder der er absolut analfabeter inden for IT og computere. De kan simpelthed bare ikke forstå det! Men Concrete5 har absolut hjulpet både os og vores kunder til en nemmere tilgang til web verdenen!

Hilsen

Michael Jensen-Maar

Fra Randers
Tilmeldt 7. May 10
Fra  Concrete5 Danmark Skrevet kl. 11:58

Undskyld - Jeg sagde at vores betalingsgateway vil komme til at koste ca. 99,-. Jeg mente selvfølgelig ca. Kr. 99,- om måneden!

Hilsen

Michael Jensen-maar

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 12:09

Har lige leget lidt med CMS-systemet. Jeg tror at det - på sigt - har stort potentiale, men tror alligevel ikke jeg hopper fra Wordpress og over til Concrete.

Jeg synes at Wordpress' kontrolpanel er en del nemmere at overskue og mere brugervenligt, så tror ikke der kommer et skift fra mig.

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra Randers
Tilmeldt 7. May 10
Fra  Concrete5 Danmark Skrevet kl. 12:19

Anders Helbo:

Har lige leget lidt med CMS-systemet. Jeg tror at det - på sigt - har stort potentiale, men tror alligevel ikke jeg hopper fra Wordpress og over til Concrete.

Jeg synes at Wordpress' kontrolpanel er en del nemmere at overskue og mere brugervenligt, så tror ikke der kommer et skift fra mig.

Det er heldigvis en fri web verden vi lever. Jeg har bare givet et indblik i hvad Concrete5 gør for vores kunder - og at det er absolut intuitivt og nemt at bruge for brugeren.

Kontrol panelet - Se det er jo lige det - Hvor mange kunder har brug for at gå ind i det i det daglige. Kontrol panelet er der for at sætte det tekniske op - ikke for at oprette og redigere dine sider!

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 12:32

Michael Jensen-Maar:

Anders Helbo:

Det er heldigvis en fri web verden vi lever. Jeg har bare givet et indblik i hvad Concrete5 gør for vores kunder - og at det er absolut intuitivt og nemt at bruge for brugeren.

Kontrol panelet - Se det er jo lige det - Hvor mange kunder har brug for at gå ind i det i det daglige. Kontrol panelet er der for at sætte det tekniske op - ikke for at oprette og redigere dine sider!

Hej Michael

Ja, det er vel smag og behag, hvad man bedst kan arbejde med. Korrekt! Det er også et godt indblik du har givet i Concrete5, og hvis kunderne er tilfredse, så er det jo fordi det virker. Jeg tror bare at det er fordi jeg har arbejdet med Wordpress i så lang tid, og ikke rigtig kan omstille mig til et andet system på nuværende tidspunkt.

Du kan have ret i det med kontrolpanelet! Hvor mange kommer til at bruge det?
Dog har jeg erfaret, at mine kunder, gerne vil have et indblik i kontrolpanelet, da der er mange som gerne vil kunne rette i det systematiske selv, men ja du har ret, der er ikke mange som vil det, men nogen vil.

Men som sagt, så tror jeg også at det er fordi, at jeg har indstillet mig til, kun at anvende Wordpress, og har sat mig så meget ind i det, at jeg ikke er omstillingsparat til Concrete5 endnu. Men hvem ved! Det kan jo være det kommer med tiden :DBig Smile 

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)