Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamation over 2 år gammel vare?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 198
Fra  RejseTanker.dk Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvordan tackler jeg denne reklamation?

En kunde har henvendt sig til mig, da hun i 2009 købte et par italienske støvler (på udsalg til ca. 3-400 kr.) hos mig. Hun skriver at "stoffet er gået fra gummikanten" og at hun jo har 2 års reklamationsret - ydermere siger hun, at støvlerne kun har været brugt 1 gang og at hun altid køber varer på udsalg og så gemmer dem til senere!

Agenten for skofirmaet, er ikke agent mere og mener ej heller at man kan kalde det en reklamationsret. Hvad gør jeg? For umiddelbart må man vel mene at, sko slides og at de efter 1,2 år ikke kan være en reklamation - hvilket jeg giver hende ret i - men hvad gør jeg, når nu kunden siger de så godt som aldrig har været brugt?

Jeg har foreslået kunden, at tage billeder af støvlerne og så prøver jeg at sende dem til Italien og høre hvad de siger. MEN hvad er reglerne?

Glæder mig til at høre fra jer og god Påske til jer alle!

KH Charlotte

Image kids

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43

Kunden har ikke krav på noget, hvis de 2 års reklamationsret er udløbet. Så vidt jeg ved er det egentlig ligemeget om hun kun har brugt dem 1 eller 2 gange i den periode.

I forhold til hvordan du takler den situation, så er det jo en helt anden snak, hvis du kan se på støvlerne at de slet ikke er slidt eller lignende, så kan du jo give en rabat på køb af noget andet osv. På den måde mister du måske heller ikke kunden.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 198
Fra  RejseTanker.dk Skrevet kl. 09:51

Hej Keld,

Tak for svar. Tror nok at kunden lige holder sig inde for de 2 år - og har man så stadig reklamationsret? Man kan da ikke forvente (hvis skoene havde været brugt) at de skal holde i så lang tid! I så fald, kunne jeg reklamere hver dag med stort set ALT min søn slider op! :)

kh. C.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 09:51

Når det kun er 3-400 kr, ville jeg bede hende om at sende dem tilbage, og udbetale pengene

Du får hurtigt brugt for 400 kr. i tid på det

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 09:55
Det er normalt kunden sender varen retur, du er nød til at se vare for at kunne vurderer om der kan være tale om en reklamation

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 10:52

Lad os lige starte med at få slået fast at det er forhandleren (sælgeren) kunden har handlet med. Så det er ligegyldigt hvad der er gået forud af handler med agenter, fabrikker m.v. - det må sælgeren selv ligge og rode med.

Reklamationsretten på de 24 mdr. betyder ikke at en vare kun skal kunne holde 2 år. En vare skal kunne holde til det varen er beregnet til, og som man med rimelighed kan forvente at varen holder til.

Er en støvle derfor kun brugt sjældent, er den således ikke udtjent alene fordi den er 2 år gammel.

Det kan selvfølgelig være rart at få en forklaring/afklaring på hvad der er sket, men det er sjældent ulejligheden værd på så lille et beløb. Dels var der noget fortjeneste 1. ste gang, dels kan du fratrække din udgift i sagen på regnskabet. Så netto vil det næppe være så meget.

Du kan som sælger  afvise reklamationen og afvente om kunden vil gå videre med sagen, eller du kan tilbyde kunden en kompensation.

Men du kan ikke være sikker på at du har ret. Taber du en sag i forbrugerklagenævnet skal du selv betale omkostningerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54

Image Kids:
Tror nok at kunden lige holder sig inde for de 2 år - og har man så stadig reklamationsret? Man kan da ikke forvente (hvis skoene havde været brugt) at de skal holde i så lang tid!

Hvis kunden stadig har reklamationsret, så er det en vurderingssag, så skal du kigge efter om de ser slidte og medtaget ud - altså om de er blevet brugt meget - hvis ikke de gør det, så har kunden faktisk ret til et nyt par.

Her er lidt mere info: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B

"Din ret til at reklamere kan dog ophøre, før reklamationsfristen er udløbet, hvis varen ikke er beregnet til at holde i to år, eller den ved naturligt brug er slidt op inden fristens udløb."

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)