Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er en side der linker til dig "relevant"?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

I har det jo med at vide alt - så hvorfor ikke også det her? :)

I diverse artikler og bøger står der altid at links fra relevante sider i din branche er mere relevant end links fra ikke-relevante sider. Det lyder jo meget fornuftigt.

Men hvordan vurderer Google hvad der er relevant?

1. Er det ud fra domænenavnet?
  2. Er det ud fra teksten på den givne side (/underside) der linkes fra?
  3. En kombination - eller noget helt andet?

Er en mindre side om kun ét emne (X) mere relevant for mig at få et link fra end en større side der dækker here emner - heriblandt X.

Mvh

Nina

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 16:47

hvor mange relevante sider der linker til siden også interne links tæller til denne side

hvor tekst der står på siden om dit emme

hvor gamle er siden

hvor gamle er linket på siden

hvor meget tekst er der siden om dit emme

hvor er webhotel placeret i samme land som dig

samme sprog

pagerank kan tælle lidt

trakik giver næsten altid flere kliks derved bedste siden også besøges

mange andre småting tæller

f.eks.  link med anker links sådan her stripper

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 18:14

Selvfølgelig udfra Emner og teksten der fremgår på din side linket kommer fra.

Er det feks. om emner inden for tømrer arbejde, så er det jo relevant for en tømrer.

Men er det et link fra en side der handler om flødeskumsboller, og teksten ikke indholder noget om tømrer arbejde eller andet byggeri, så har det jo ikke meget linkværdi for en tømrermester.

Fra København
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 126
Fra  SuperEvent ApS Skrevet kl. 23:37

Der er ingen andre end Google, som kender den "rigtige" formel for hvornår et link fra en side tæller mere end et andet, men du nævner selv nogen af de ting, der gør en forskel. Det plejer at give sig selv om en side er relevant for det din egen side handler om.

Tilmeldt 5. Aug 10
Skrevet kl. 08:48

Hej igen,

Fair nok at der ikke er andre end Google der kender til formlen - men hvad med domænenavnet?

Hvad hvis der er en side, hvor domænenavnet er flødeskumsboller, som skriver 100 sider omkring tømrer (eks ;) ) er denne side så pr. definition mindre relevant end en side der hedder tomrer.dk og skriver 20 sider om tømrer.

Jeg prøver egentligt at få en fornemmelse af om det altid vil være bedre at få et link fra et relevant domænenavn end fra flødeskumsboller.dk.

Jeg ved godt at der ikke er nogle 100% sikre svar - men jeg beder også blot om Jeres "tro" omkring emnet :)

På forhånd tak.

Nina

Fra Randers
Tilmeldt 15. Mar 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:52

Domænenavn tæller helt sikkert også med i den samlede beregning, men ideelt set hænger domænenavnet sammen med indholdet, hvor du så kan vurdere om "pakken" er relevant.

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 12:44

Jeg har min egen tilgang til hvad Google vurderer, eller kommer til at vurdere, som værende relevant.

Google hader manipulering med søgeresultater. Google elsker brugerinteraktion.

Ved at registrere og analysere trafficflowet fra sideA til sideB, og gøre surferne til dommere over hvad der er relevant, ja så slår Google to fluer med ét smæk.

Smider bt.dk (sideA) et link fra én af tusindvis af artikler til din side om flødeskumskager (sideB), som bt's besøgende benytter, og reagerer postivt på (lav bouncerate, høj time-spent-on-site), ja så har brugerne fortalt Google at din side er RELEVANT for flødeskumskager, selvom bt.dk måske ikke er en autoritet på området.

Omvendt, får du Sælger Helge fra superduperseo.dk til at lave en perfekt seo artikel i traditionel forstand, på en perfekt optimeret flødeskumskage-blog, til at gi' dig et perfekt flødeskumskage-link, ja så ser det jo godt nok ud på papiret.

Problemet er at ingen mennesker læser denne spamblog (splog), og dermed er der intet trafficflow at analysere fra sideA til sideB. Google vurderer sandsynligvis dette link som værende tematisk relevant, men vil devaluere linkets betydning pga at der ingen flow sker.

Disse data registreres og analyseres allerede i Google Analytics, så jeg er personligt overbevist om at det kommer til at spille en STOR rolle i fremtiden, da det er utroligt svært at manipulere med trafficflow og userbehaviour.

Det er vel sådan set allerede sket med linkkataloger (linkfarme). De og deres links er vurderet som værende værdiløse.

Og det vil nok også ske med signaturlinks, footerlinks og alle andre typer links hvori der intet flow sker mellem sideA og destinationen på linket. For er der intet flow, ja så har surferne afsagt dom: dette link et intet værd!

Tilmeldt 5. Aug 10
Skrevet kl. 08:40

Hej Troels,

Mange tak for dit svar. Jeg synes det er en meget interessant indfaldsvinkel - og en meget logisk een af slagsen. Og det er jo tit de mest logiske ting der er de mest korrekte.

Tanken om at Google kommer til at (eller allerede gør) vurdere værdien af links mere ud fra trafikflowet fra dét link (måske endda holdt op imod det antal besøgende den givne side allerede har), giver ret god mening, da dette netop siger noget om brugerrelevans.

Der må stadig være sider der bare er gode at få links fra - uanset hvor meget trafikflow der kommer - DR, Børsen, JP osv, men med mange tusinde nye hjemmesider hver dag, bliver andelen af "universelt relevante" hjemmesider jo mindre og mindre, og så må Google også kigge mere og mere på hvordan man sorterer iblandt alle de andre for at finde ud af hvad der er relevant. Og som du skriver har de jo allerede kastet deres dom over linkkataloger.

Tak for din tid... den har sat de små grå igang :)

Mvh

Nina

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 09:47

Det var så lidt :)

Jeg fokuserer nu selv på at gøre brugeroplevelsen god, og mindre på at skaffe links ind. Sådan var det ikke før, da Google kunne manipuleres langt lettere.

Jeg nægter simpelthen at tro, at Google i fremtiden synes at det samme signaturlink til sideB i alle mine indlæg på fx amino, er noget der skal belønne sideB i større grad.

Omvendt, havde jeg nu lavet et link i ovenstående udredning såsom: sådan får du gladere surfere, og de der fulgte linket synes det var interessant, så tror jeg destinationssiden ville få et større boost end hvis selvsamme link var i signaturen på alle mine indlæg (som fx et stripperlink i alle seo-tråde..). For som du siger, så kan Google måske analysere hvor mange der klikker mit link i forhold til samlede antal besøgende af tråden. Jo flere desto bedre naturligvis.

Kvalitet bliver belønnet i fremtiden. Det er helt sikkert.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)