Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dom: Man må ikke snylte på andres firmanavn via AdWords

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg faldt lige over denne artikel: http://epn.dk/medier/internet/article2401604.ece

Faktisk ret spændende. Ud fra den dom lader det til der er hjemmel i loven til at forfølge folk der køber ens firmanavn i forbindelse med AdWords.

Jeg forsøgte for sjov at søge på kop & kande - Der kommer Imerco frem.

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 12:14

I henhold til markedsføringsloven har det altid været ulovligt at snylte på andres varemærke/navn.

Dog er det et problem at mange danske varemærker og navne ligger meget tæt op af generiske navne.

Men billedbutikken er jo ikke ligefrem almindeligt og generisk, så de har bevidst overtrådt reglerne der. Men nu kan vi jo ikke se af dokumentationen om hvordan annoncen var udformet for Pixelpartner,  da de kun har Billedbutikkens annonce som linkes til i artiklen.

Hvad hvis man har et firma som hedder Køge Rengøring...(dette er bare et tænkt eksempel)

Så vil alle som bruger søgeordene køge og rengøring jo snylte på deres navn i selve søgningen og det var jo aldrig hensigt med den paragraff i markedsføringsloven. Og er ret sikker på at med de eu domme der har været på området så må man gerne bruge de søgeord selv om der er en firma som hedder Køge Rengøring.

Problemet her kommer så i det øjeblik man bruger dynamisk overskrift i sin annoncetekst, for så vil overskriften være Køge Rengøring, som klart vil overtræde reglerne.

Så man skal passe lidt på med dynamiske overskrifter 

/Martin

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 12:30

de brugte  også deres brand navn oveni i titlen , på deres adwords annonce , det gør det en del slemmer end det jeg ser normalt.

dog kan jeg godt se vis oveni også direkte køber hele url adresse , der kan jeg ikke rigtigt se hvad de skal bruge det til udover prøve at snuppe ens kunder , kan dog kun se en dukker op lige nu når jeg søger på mit navn www.stripdanmark.dk

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 14:32

Jeg havde en periode en annonce kørende for kurser i Photoshop, men blev kontaktet af Google der ville se skriftlig dokumentation på, at jeg måtte bruge "Photoshop".

På trods af at jeg er Adobe Certificeret Partner og Instruktør, er det en umulig opgave at få en eller anden Adobe-ansat til at lave et sådan brev :-(

Jeg slettede annoncen og stod tilbage med undren. Hvordan kan man annoncere for kurser i Photoshop uden at nævne ordet Photoshop!?

/Brian

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 14:47

Ja det er generelt en "spændende" problemstilling.

For i bund og grund må du vel heller ikke bruge et producent navn i en AdWords reklame uden deres accept. De vil nok aldrig brokke sig, da du jo trods alt tjene penge til dem ved at sælge deres produkt.

Men hvis vi tager eksemplet på Photoshop, så tjener de jo ikke nødvendigvis penge på du brugere deres navn i forbindelse med et kursus. Men du tjener penge på at afholde et kursus i deres produkt.

Hvor går grænsen mon?

Fra København
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 126
Fra  SuperEvent ApS Skrevet kl. 23:03

Det kan være svært at undgå snyltning, hvis brand-navn indeholder almindelige ord, som f.eks. "kop" eller "kande", da der ikke er noget ulovligt i at en annonce kommer frem på disse søgeord. Jeg er dog overbevist om, at Imerco ikke må skrive "Kop og Kande" i selve Adwords annonceteksten, men hvis nogen kender til lovgivningen omkring dette, må de meget gerne skrive et indlæg.

Vi har selv flere gange oplevet, at vores brand "SuperEvent" bliver brugt som søgeord i Advords af vores konkurrenter. Et par gange har de haft såkaldte organiske søgeords-visninger i selve annonceteksten, så annoncen fremstod somom de var SuperEvent. Vi plejer stille og roligt at bede dem om at ændre dette, hvilket bliver gjort ret hurtigt.

Denne artikel beskriver det lidt nærmere, men jeg er faktisk i tvivl om det kræver et registreret varemærke eller om ens firmanavn registreret hos E & S er nok til, at det ikke må (mis)bruges i selve annonceteksten.

http://epn.dk/medier/internet/article2401852.ece

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 19:59
Imerco har nok heller ikke skrevet kop&kande i deres overskrift i afskeds, men i stedet har de nok valgt at bruge :keyword metoden, så adspred selv dynamisk tager ord fra søg ingen og putter i annoncere sten. Så er spørgsmålet bare om det er ok eller ej
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 20:27

Så har www.kelkoo.dk

da vist også et problem, prøv en søgning på www.toprobot.dk  :-)

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 12:03
Hold da op, min iPad fik da syltet det indlæg jeg skrev. Den retter godt nok alle ordene helt mystisk selv om jeg ikke beder den om det. Beklager hvis det var helt uforståeligt...
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)