Jeg faldt lige over denne artikel: http://epn.dk/medier/internet/article2401604.ece
Faktisk ret spændende. Ud fra den dom lader det til der er hjemmel i loven til at forfølge folk der køber ens firmanavn i forbindelse med AdWords.
Jeg forsøgte for sjov at søge på kop & kande - Der kommer Imerco frem. |
I henhold til markedsføringsloven har det altid været ulovligt at snylte på andres varemærke/navn.
Dog er det et problem at mange danske varemærker og navne ligger meget tæt op af generiske navne.
Men billedbutikken er jo ikke ligefrem almindeligt og generisk, så de har bevidst overtrådt reglerne der. Men nu kan vi jo ikke se af dokumentationen om hvordan annoncen var udformet for Pixelpartner, da de kun har Billedbutikkens annonce som linkes til i artiklen.
Hvad hvis man har et firma som hedder Køge Rengøring...(dette er bare et tænkt eksempel)
Så vil alle som bruger søgeordene køge og rengøring jo snylte på deres navn i selve søgningen og det var jo aldrig hensigt med den paragraff i markedsføringsloven. Og er ret sikker på at med de eu domme der har været på området så må man gerne bruge de søgeord selv om der er en firma som hedder Køge Rengøring.
Problemet her kommer så i det øjeblik man bruger dynamisk overskrift i sin annoncetekst, for så vil overskriften være Køge Rengøring, som klart vil overtræde reglerne.
Så man skal passe lidt på med dynamiske overskrifter
/Martin