Hej Amino'er! Nu har jeg lagt nedenstående indlæg under De unge. Da der nok er lidt ældre iværksættere og mere erfarne, forsøger jeg mig også her. Jeg er 17 år og går på HHX i Hobro. Jeg går med en ide om at starte min egen virksomhed, måske med en partner? Jeg må indrømme jeg ikke ligefrem har så mange ideer, men jeg er ikke den store IT-haj, så det er ikke ligefrem der min force er. Er der nogle der har nogle ideer, eller vil opstarte noget sammen.. Primært skal det være på lidt amatørbasis, som skal forståes som et slags studiejob (hvis det kan føre til noget større, er det kun et plus). Jeg ved udmærket at dette website primært har meget med IT at gøre, men derfor kan man jo stadig prøve. Mine egne forcer er lederskab, gejst, entusiasme, kundekontakt (salg), og er godt på vej med noget indsigt i regnskab. Jeg er pt. åben over for alt, dog skal der selvfølgelig være noget interesse i det. Bare kom med forslag, alt kan bruges. Det kan være alt fra noget weekendarbejde med at tage ud til fester/arrangementer med noget service som eks. en juice-vogn, til en form for e-handel. Bare kom frisk! Det skal være en enkeltmandsvirksomhed, som en fattig studerende skal kunne finansiere og som virker forholdsvis realistisk. Har du en virksomhed, eller har du en ide som du kunne få ud i livet gennem mig, som en slags investor, er det også en mulighed. Sidder der nogen som har gjort det samme, og der har råd og tips fra sin egen opstart må I også meget gerne skrive. Mvh. Mads Hansen
|
Hej Mads,
Fedt at du har en drøm om at blive iværksætter.
Dit spørgsmål er meget svært at svare på, da vi jo ikke kender dig. Hvad er du for en fyr, hvilke interesser har du etc. Du skriver du er god til salg og lederskab og det er da en god start for en selvstændig iværksætter, men du må være lidt mere konkret.
Så bruge nogle dage på at kigge ind i dig selv. Hvis dit projekt kun er "for sjov", så vil jeg anbefale sig at vælge en branche som du brænder for. Det er sagt mange gange før, men tror det er endnu vigtigere, når det blot er et hobby projekt.
Nu spørger du efter vores erfaringer, så du kan da lige få min historie - i kort version :)
Jeg har startet et hobby virksomhed, som sælger fitness træningskort over nettet. Jeg havde mange planer før jeg gik igang, men valgte tilsidst at satse på noget jeg brændte for - nemtlig mange forskellige former for træning. Det er måske ikke her jeg kommer til at tjene min første million, men jeg lærer så utroligt meget hver dag.
Jeg har valgt at betragte denne virksomhed som en uddannelse på lige fod med alle de SU-pligtige uddannelser. Jeg har som dig en primær beskæftigelse (job) og ville derfor blot have noget ved siden af.
Mit råd til dig lyder derfor på, at kigge ind i dig selv. Elsker du at fitness træne eller fester du hver weekend? Tag en snak med dine forældre og hør om de har en ide. Er din mor f.eks. tandlæge, så er jeg sikker på, at i sammen kan få nogle ideer - mangler hun f.eks. noget sjovt legetøj til børnene når de bliver boret, så lav en virksomhed der er målrettet til at leverer tandlægelegetøj... (jaja, bare en brainstorm)
Så kig ind i dig selv og brug dine omgivelser.
Tue