Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop opstart: Sælge digitale ydelser fra Malta via Luxembourg?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Apr 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 03:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil flytte til et varmt sted for at sælge software jeg selv har udviklet. Derfor vil jeg gerne have lidt råd om hvordan jeg kan starte smartest op.

Min plan er at flytte til Malta og starte firma + webshop der.

Nu har jeg så fundet en del steder der skriver, at Luxembourg giver mulighed for 0% VAT på digitale varer (http://www.fidomes.com/EN/luxembourg/index.asp?idLux=16). Korrekt forstået? Ville være rart at kunne matche mine konkurrenter på det punkt. (Baseret i henholdsvis USA og Rusland. Ingen af dem opkræver særskilt VAT eller andre skatter.)

Kunne firma og bopæl på Malta og server med webshop i Luxembourg være en nær-optimal løsning? Hvis ja, er der så nogle forslag til firma model eller andre råd?

Hverken jeg selv eller nogle i min kreds har iværksætter erfaring, så alt fornuftigt der kan tilføjes vil blive værdsat.

Lidt mere info:

Alt foregår online og omtrent 100% af kunder er private.

Priser: Gratis + betalte fra ca. 4$ til 29$. Endelige priser afhænger lidt af VAT/moms det ender med.

Det er en mindre operation. Jeg vil være eneste ansatte til at starte med, men håber på at få en deltidsansat til at hjælpe med kunde service ret hurtigt, samt være salgsled for yderligere et par udviklere hen ad vejen.

Mine vigtigste målgrupper er efter antal: Amerikanere, russere, tyskere, resten af verden.

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 05:10
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

Hej Graphiclnq

Jeg kan desværre ikke give dig så meget råd vedr. dit spørgsmål, men jeg kan sige at det er fedt. Go for it :)

Jeg ønsker dig alt held og lykke på rejsen

Hilsen
Peter

Tilmeldt 13. Apr 11
Skrevet kl. 12:28

Hehe, jo tak. Opmuntring og held er også velkomment.

Tilmeldt 13. Apr 11
Skrevet kl. 01:10

Slet ingen med viden eller erfaringer omkring at sælge digitale ydelser fra server i Luxembourg?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:51

Det er ikke serverens placering der er afgørende for hvor du skal betale skat, hvis jeg var dig ville jeg acceptere de 15% skat jeg kunne slippe med i Malta, du bor og lever jo trods alt dernede så er det vel fair nok at skulle betale skatten.

Jeg går selv med de samme tanker, min plan er at spare en kvart million op, og så tage en flyver derned (om 2-3 år) og se hvad muligheder der byder sig :)

Det jeg indtil videre har fundet ud af er at du kan flytte der til uden problem fordi de er med i EU, du må købe og eje én grund / bolig som du selv skal bo på som primær residens, først når du har boet på øen i fem år får du mulighed for at købe mere end en grund, dvs. umiddelbart kan du ikke starte op som bolighaj eller andet der kræver at du ejer land/grunde.

Huspriserne er super lave ... for 1000Euro/mdr kan du finde dig en penthouse med pool og middelhavsudsigt, Minimumslønnen er lav så det bliver ikke noget problem for dig at finde rengøring, chauffør, hushjælp, sekretær og hvad du nu mener ... så længe du altså kan sproget, hvilket for det meste vil sige Engelsk.

Jeg har ikke selv været der endnu men har researchet en del på det dels fordi jeg havde et jobtilbud på hånden dernede, som dog ikke blev til noget fordi de var mere end almindeligt useriøse, og siden da har jeg selv leget med ideen om at flytte derned.

Jeg vil anbefale dig at blive optaget i et verdensomspændende netværk, som f.eks. JCI (skriv en pb. til mig hvis du vil have en invitation til den afdeling der ligger nærmest der hvor du bor nu) for på den måde har du en række spændende kontakter i landet fra dag 1 af.

Sådan rent skatteteknisk vil jeg ikke råde dig til at være for kreativ, der er mange der forsøger at svindle med virksomheder på Malta derfor bliver der holdt skarpt øje ... så jeg vil anbefale dig at play-by-the-book og være så lidt kreativ som mulig ... så en enkeltmandsvirksomhed i Malta er nok det bedste bud hvis du spørger mig.

Man kan lave alle mulig krumspring, men jeg ville ikke begive mig ud i dem uden at hyre en revisor ... en dansk revisor vel og mærke :-)

Tilmeldt 13. Apr 11
Skrevet kl. 05:05

Tak for svaret!

Jeg betaler frivilligt den firma og indkomst skat der skal til, og er kun ude efter lovlige løsninger der kan gå igennem inspektion. Alt dette netop for at kunne være kreativ, istedetfor nervøs eller begravet i papir, hehe.

0% VAT: prisen er selvfølgelig en faktor i sig selv. Mine 2 kommende hoved konkurrenter tilbyder VAT frie køb nu, så præcis samme priser for alle, samt mulighed for at købe og downloade uden først at taste adresse eller anden person info. Så det er et væsentligt konkurrence parameter, både klik og prismæssigt.

Martin har flere gange skrevet uskønne vendinger om den 10% forskel SpamFighter skal tage mere end konkurrenter, og jeg vil udnytte min mobilitet til at give min firmastart den bedste chance for at lykkes. Der er rigeligt med udfordringer i forvejen.

Derfor er Luxembourg infoen interessant. Jeg regner samtidig med, at Luxembourg kun tilbyder løsninger der er profitable for dem, så håbede derfor at kunne få mere info på hvordan det hang sammen.

Men ja, næste skridt er nok at finde en revisor. Ville bare lige give det en chance her, se om der var nogle med konkret viden eller erfaring, se om jeg var på rette spor. Som sagt, helt ny på området.

Malta som base er valgt ud fra alle de ting du nævner, hovedsagligt at folk taler engelsk, det perfekte klima + jeg har en del løse kontakter. Jeg har været der, og var ikke meget for at tage hjem igen. Hold din næste ferie dernede. Tror næppe du fortryder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:17

GraphicInq:
Kunne firma og bopæl på Malta og server med webshop i Luxembourg være en nær-optimal løsning?

Måske.

Du bør overveje om omkostningerne ved at drive virksomhed på Malta og samtidig i Luxembourg står mål med en momsbesparelse.

Husk at når du sælger digitale ydelser fra Malta til personer uden for EU sker det uden moms. Ved salg til personer i EU skal du lægge maltetisk moms på regningen. Det er vist 18% (Du må lige selv tjekke om om digitale ydelser på Malta, falder ind under en af de reducerede momssatser).

Meget forenklet skal du gøre op med dig selv om "momsen af din omsætning i EU" modsvarer "omkostningen ved at etablere firma i Luxembourg".

/Henrik Koudahl

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)