Hvis man sætter et stillingsopslag på f.eks. stepstone etc. Må et firma så kontakte den med stillingsopslaget pr. email for at sælge vikare? Der er ikke på forhånd taget kontakt pr. telefon. Umildbart vil jeg mene at det falder under kategorien spam, da et firma kontakter et andet pr. email for at sælge noget. Godt nok er det den type medarbejdere der er interessant for opslaget, men i princippet er det jo stadig salg? |
Mark MK:Umildbart vil jeg mene at det falder under kategorien spam, da et firma kontakter et andet pr. email for at sælge noget
Korrekt. Enhver uopfordret henvendelse med salg som formål er ifølge ombudsmanden at betragte som spam.
Den nævnte situation kan være en gråzone som ikke er prøvet af endnu, men personlig vil jeg mene at det er at overskride markedsføringslovgivningen.
Det kan dog have formildende omstændigheder hvis den henvendelse de laver pr. mail opstår fordi de har set stillingsopslaget og der i stillingsopslaget står en email som man kan henvende sig på. Hvis de henvender sig af kontaktformer som ikke er oplyst i stillingsopslaget ser jeg det som at de har misbrugt stillingsopslaget som en undskyldning for at sende en reklame.