Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjææælp... Programmeringsinformationer ØNSKES!!!

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 6. Nov 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer

Har brugt meget tid herinde og det har været til stor hjælp, med al den gode information.

En kommende iværksætter er i kæmpe vildrede.... Har arbejdet strategisk på en ide gennem længere tid og har brug for gode råd og vejledninger, da jeg nu er der hvor jeg skal til at igangsætte projektet.

Mit udgangspunkt...

Jeg ønsker at starte en portal og den bedste indikation som jeg kan give, for at du har en ide om projektet, bliver det lidt ala aok.dk dog med et helt andet forretningsområde. Det er vigtigt med søgekriterier, brugervenlighed og et godt design, hvor hastighed betyder en hel del (er selv en af de utålmodige sjæle der ikke kan vente 10 sekunder mens en side loader, derfor skal andre heller ikke mi).

Som jeg har forstået det - og det er ikke sikkert det er rigtigt - skal sitet bygges op med et forholdsvist stort "biblotek", da min forventning er at kunne lave søgekriterier eller en udvælgelse på kryds og tværs, med op imod 10.000 annoncører (ved godt at dette er "best case senario" og alligevel er det ikke helt urealistisk på sigt).

IT er ikke min stærke side, min styrke ligger i salget og markedsføringen. Derfor er det nødvendigt for mig at købe denne ydelse og har behov for gode råd og vejledninger til teknik og prisniveau.

Første udfordring

Jeg har talt med flere programmører og har fået meget blandet information. Derfor kan jeg ikke finde ud af hvilken måde der er den bedste opbygning af sitet??? Den ene ville bygge det hele op fra bunden i html/java/php, en anden ville bruge et cms som udgangspunkt og kode de specifikke features, mens en tredje ville bruge Joomla eller wordpress og købe templates. Hvordan mener du at man skal kode sitet, hvis det ikke skal gå udover hastighed og funktionalitet???

Anden udfordring

Pris har selvfølgelig en stor faktor, da jeg ikke har ubegrænsede midler. Hvad ville det koste i opbygningen at lave et "ordentligt" site ala aok.dk??? Hvordan ville du lave opbygningen og er der mulighed for at dele processen op i flere faser??? (Tænker noget ala 1. basis opbygning 2. back-end med info til annoncører 3. Den redaktionelle tilgang 4. Bruger adgang osv.)

Tredje udfordring

Jeg vil gerne indgå et samarbejde med en udvikler, som skal være et løbende samarbejde så konceptet er i konstant udvikling og hele tiden bliver forbedret. Jeg er fristet af at outsource til udlandet med en Dansk projektleder, da dette kan holde prisen nede, men jeg synes at usikkerheden er for stor, men samtidig kan det være nødvendigt pga. økonomien, for at få det hele til at hænge sammen. Findes der andre måder??? Meget åben for forslag til andre måder.

Tak fordi du har taget dig tid til at læse min lange smøre og jeg håber virkelig på at du kan hjælpe mig på vej med lidt information, så jeg kan blive mere afklaret.

Stor held & lykke til jer alle og må 2011 blive et fantastisk år for jeres drømme :)

Mick

Fra Odense
Tilmeldt 9. Aug 10
Indlæg ialt: 290
Skrevet kl. 01:10

Jeg ville nok lave sitet med html/php - skal ikke kunne sige om det ville forsinke siden lidt, har jeg dog ikke oplevet på nogle af mine sider endnu.

En sådan side kan svinge rigtigt meget i pris, og fordelen her ville være at vælge Joomla, Wordpress eller CMS, da der jo allerede er indbygget et CMS til dig, så du slipper for at betale for den del. Men har ingen idé om hvad en Joomla eller Wordpress side koster.

Jeg ville tage omkring 5.000-7.000 tror jeg (har ikke kigget hele siden igennem).

Undskyld det korte svar. Er lige faldet i søvn :-P

Tilmeldt 24. Aug 10
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 02:07

Det afhænger lidt af dine fremtidsplaner.

En side kodet fra bunden, eller "html/java/php", vil på sigt være en meget bedre investering når det kommer til udvidelser, hastighed og muligheder. Den vil dog som udgangspunkt være dyrere, og tage længere tid, at få udviklet.

Fra Århus C
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 08:05

Hej,

jeg startede sidste år noget op ligende med AOA.dk. Jeg fandt nogle programmører som også sidder her på Amino. Jeg betalte dem 70 000 kr. uden moms for at lave hjemmesiden. Jeg havde ingen forstand på hjemmesider eller priser på det tidspunkt. Da jeg fik leveret hjemmesiden var den fyldt med fejl og mangler. Programmørerne var kun interesseret i penge og ville have flere penge for at rette op på de fejl og mangler der var. Dette resulterede i at jeg ikke kunne realisere mit projekt da hjemmesiden jo egentligt var mit kerneprodukt og dette virkede ikke. Jeg kunne ikke andet end at lukke ned for projektet og alt i alt endte jeg med at tabe over 100 000 kr. på mit drømmeprojekt pga. programmørererne som lavede hjemmesiden.

Mit råd til dig er at du finder dig en partner som kan programmere og som ser de samme muligheder i projektet som du selv gør. Hvis dit kerneprodukt bliver en hjemmeside så skal den hele tiden være under udvikling. Du skriver selv at du ikke har forstand på den del - men det er vel den del som ender med at blive dit kerneprodukt? Altså hjemmesiden som er leverancesystemet?

Har du spørgsmål angående dit projekt så bare tag kontakt. Især hvis du har tænkt dig at have en hjemmeside ligende aok.dk hvor de har events, artikler, steder, områder, information, kort, osv. Alt dette havde jeg også i mit projekt med en forretningsplan på over 70 sider. 

God dag og held og lykke med projektet.

Hilsen Madsen

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 09:04

Hej Mick

Jeg tror dine frustrationer er meget normale for folk der skal starte et IT projekt og ikke lige har en uddannelse inden for eller et kanon kendskab til IT. Omkring loadtider og størrelse så er 10.000 emner ikke nødvendigvis en ret stor mængde data så er det jo grundlæggende selvfølgeligt at siden skal kunne håndtere det.

Første udfordring:

Der er altid vild diskussion omkring hvorvidt man skal bygge fra grunden eller bruge CMS systemer. Der er fordele og ulemper ved begge. CMS systemer er gennerelt billigere de låser også projektet på en lang række punkter. Hvis du ved præcist hvad du vil have og der er et CMS system der understøtter det så er det gennerelt en god ide. Hvis du vil have funktionalitet ud over hvad der er helt normalt så er CMS gennerelt dårligt.

Anden udfordring:

Kommer selvfølgelig ud på hvem du hyre osv. Jeg tror ikke du skal regne med under 25.000 kr hvis du skal have en fornuftig programmør på. (Det svare til 50 timer for en fornuftig programmør og er et slag på tasken) Alt der under ville jeg være meget nervøs for at vedkommende havde styr på ting som eks. sikkerhed som du nok ikke vil opdage før skaden er sket og din side pludselig er på arabisk og indeholder et statement fra diverse sure muslimer eller lignede.

Tredje udfordring:

Jeg forstår meget vel at du måske vil outsource. Generelt er det billigere, bedre og hurtigere. Du skal dog være meget klar på hvad du beder dem om da de bygger præcist hvad du beder dem om! Hvis du så beder dem om det forkerte er det dit problem. Hvis jeg var dig ville jeg klart finde en dansk projektleder som kan varetage dine interesser med viden inden for IT. Ellers tror jeg du skal finde en dansk programmør. Hvis der er andre mugligheder vil jeg også gerne høre om dem!

Men held og lykke med det! Hvis du har flere spørgsmål eller noget der ikke er helt afklaret så sig til eller send mig en pm.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra København
Tilmeldt 6. Nov 08
Skrevet kl. 09:16

Tak for jeres svar og høre meget gerne mere..... Selvom du skulle gentage hvad andre siger, vil flertallet også give mig en form for bekræftelse i hvilken retning jeg skal tage.

Thore - Jeg synes at dit pris niveau lyder utrolig fristende, men med de pris indikationer jeg har fået fra de programmører jeg har talt med, forstiller jeg mig at du vil lave en cykel og jeg vil have en færge. Hører meget gerne et bud fra dig, når du har fået "friske øjne" Smile

Intetsigende - Har du et bud på hvilket prisniveau vi ligger i?

Iværksætter Madsen - Jeg er utrolig ked af at hører om dit drømmeprojekt og du bekræfter min værste frygt. Jeg er helt enig i hvor stor betydningen er at finde de rigtige samarbejdspartnere, for det er nu en gang sådan at hvis man synes det er spændende og at der er potentiale, smitter det af på detaljerne, glæder og projektet. Websitet bliver også mit kerneprodukt, så tusind tak for dit indlæg og erfaringer...

Kom gerne ud med din mening om... Hvad ville du gøre? (Kortsigted/langsigted) Hvad skal jeg forvente at kunne få lavet sådan en hjemmeside for? Glæder mig til at høre fra jer.

Mick  

Fra Nyborg
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:39

Hej Mick

Hjemmeside programmering er en jungle. Der er ikke ét entydigt svar på hvad der er rigtigt. Alle forslagene kan være rigtige (eller forkerte). Med dine kav (den smule du oplyser) ville jeg nok vælge a bygge det op fra bunden (PHP / .NET) og bruge krafter på en god og hurtig server og database.

Gør meget ud af at få udvalgt den rigtige programmør fra starten! Jeg ville vælge en med en god uddannelse indenfor området så han ved hvad der foregår bag ved koden. Jeg tænker her på folk som datamatikere, dataloger, dataingeniører osv. Selvfølgelig er der ingen regler uden undtagelser - der er også andre dygtige programmører, men uddannelsen giver da et hint om at de ved lidt om hvad det drejer sig om. Der er trods alt også mange derude der ikke helt lever op til det de lover.

Lav (evt. sammen med programmøren) en god kravspecifikation der fortæller ALT hvad du har tænkt dig der skal laves - Jo flere detaljer jo bedre. Især hvis du vil outsource til andre lande. En kravspec. skal revideres og rettes løbende under projektet.

Mht. out sourcing af programmering lyder det tiltalende, men du skal have en super god kravspec for at det virker. Hvis du siger til folk fra det fjerne de skal cykle en tur, ved de ikke hvordan. Du skal skrive at de skal sætte sig op på sadlen, sætte fødderne på pedalerne og trampe (hvis du forstår hvad jeg mener). Hvis cyklen så er punktteret, cykler de alligevel og ødelægger dækket. Der er jo ingen der har fortalt dem at de skulle tjekke for luft inden de starter med at cykle. Så uden en super god kravspecifikation, kan det give mange problemer. Og hvis du ikke ved helt hvad du vil og vil prøve dig frem (og dermed ændre meget i kravspec. løbende) er det nok ikke en god ide at outsource.

Mvh.

Michael (dataingeniør hos Innosoft)

Fra Nordjylland
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 09:39

Well, aok.dk er lavet med Drupal, så der skal nok ikke laves en voldsomt omfangsrig backend.

Og mht. alt det andet, så er hver hovedside (Natteliv, Takeaway osv.) faktisk identisk. Det er i bund og grund kun et par queries der skal ændres i SQL'en. Men der skal opbygges brugersystem, Google Maps skal integreres, nyhedsbrev, kontaktformular, brugeranmeldelser, søgning plus alt det andet jeg har overset. Det er faktisk en ret omfangrig side.

Jeg vil ikke komme med et bud på hvor meget det koster, men helt billigt skal du ikke regne med det bliver.

Tilmeldt 24. Aug 10
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 09:40

Iværksætter Madsen:

Hej,

jeg startede sidste år noget op ligende med AOA.dk. Jeg fandt nogle programmører som også sidder her på Amino. Jeg betalte dem 70 000 kr. uden moms for at lave hjemmesiden. Jeg havde ingen forstand på hjemmesider eller priser på det tidspunkt. Da jeg fik leveret hjemmesiden var den fyldt med fejl og mangler. Programmørerne var kun interesseret i penge og ville have flere penge for at rette op på de fejl og mangler der var. Dette resulterede i at jeg ikke kunne realisere mit projekt da hjemmesiden jo egentligt var mit kerneprodukt og dette virkede ikke. Jeg kunne ikke andet end at lukke ned for projektet og alt i alt endte jeg med at tabe over 100 000 kr. på mit drømmeprojekt pga. programmørererne som lavede hjemmesiden.

Mit råd til dig er at du finder dig en partner som kan programmere og som ser de samme muligheder i projektet som du selv gør. Hvis dit kerneprodukt bliver en hjemmeside så skal den hele tiden være under udvikling. Du skriver selv at du ikke har forstand på den del - men det er vel den del som ender med at blive dit kerneprodukt? Altså hjemmesiden som er leverancesystemet?

Har du spørgsmål angående dit projekt så bare tag kontakt. Især hvis du har tænkt dig at have en hjemmeside ligende aok.dk hvor de har events, artikler, steder, områder, information, kort, osv. Alt dette havde jeg også i mit projekt med en forretningsplan på over 70 sider. 

God dag og held og lykke med projektet.

Hilsen Madsen

Du fraråder altså folk, at hyre udviklere, fordi du valgte nogle der var inkompetente? Det synes jeg er, at skære alle over samme kam.

Fra København
Tilmeldt 6. Nov 08
Skrevet kl. 09:43

Hej Asger

Vi fik lige krydset hinanden, så her er et svar til dig.

CMS - Om det skal kædes sammen eller kodes fra bunden, har selvfølgelig en indflydelse på prisen, men hvis jeg skal bruge Joomla/Wordpress for at skal jeg kommer op og kører, så jeg kan teste markedet, så kan jeg derefter få lavet en version 2.0. Det er selvfølgelig et spørgsmål om hvad det vil koste mig mere at få kodet fra bunden eller bruge templates+kodning.

Prisniveau - Pris og kvalitet hænger sammen og har fået priser fra "alt for lidt" til kr. 150.000, derfor er det meget svært for mig at finde ud af i hvilket prisniveau jeg ender ud i.

IT Outsourcing - Jeg er mest tilhænger at at have Danske programmører til at lave det hele, men hvis prisen er alt for høj, kan jeg være nødt til at kigge på hvordan jeg kan få det lavet i udlandet.

Tusind tak for dit konkrete svar, så jeg er blevet bekræftet i at de tanker jeg gør mig ikke er helt ved siden af.

Mick 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)