Hejsa Det er vel ingen hemlighed for nogen at produkter er en del billigere i udlandet end i Danmark, både pga. den lavere moms og det lavere omkostnings- og lønniveau. Derfor er vi e-købmænd i hård konkurrence med udenlandske webshops som kan sælge varerne noget billigere end vi kan og samtidig har de ofte også billigere fragt omkostninger, på trods af at deres pakker rejser flere tusinde kilometer. Det er bare sådan det er - og eneste reaktion på det er at de danske webshops kan konvertere til dropshipping eller flytte deres firma til f.eks. Tyskland for at overleve. Fair nok - der ryger lidt jobs og en del skatte/moms-grundlag for det danske samfund. Det som jeg ser i øjeblikket i vores egen lille branche er, at grossist leddet er ved at blive overflødiggjort. Importører, agenter, distributører, leverandører, grossister, kald dem hvad du vil - jeg kan bare ikke se at de længere er nødvendige. Inden for vores produktområder, som er artikler til hunde og katte, f.eks. hundefoder, kattemad, hundelegetøj, osv., kan vi efterhånden købe vores varer hjem fra tyske og engelske forbrugerhenvendte webshops billigere, end vi kan købe det hos den danske importør. Oven i dette er der ingen krav til minimumsordrer og forsendelsen er som regel fragtfri, både ved store og små køb. Det er bare endnu en søm i det danske samfunds ligkiste med udflytning af endnu flere arbejdspladser. Ser I andre det samme ske i Jeres brancher?
|
E-handel gør det jo muligt at springe både grossist-leddet og forhandler-leddet over.
Der er sådan set ikke rigtigt nogen grund til at nogle af dem eksisterer. Da kunden ligeså godt kunne købe direkte af en producent via web.
Det jeg ser en del i specielt tøj-branchen, er faktisk at producenten bruger online-salg til at sælge direkte til kunden, det er sjældent at det er tale om prismæssig konkurrence, men det påvirker selvfølgeligt en del når selve brandet begynder at sælge direkte.
Jeg tror sådan set ikke det er noget specielt for Danmark, at leddene fjernes vil flytte markedsandele i alle lande og imellem dem.
Danske virksomheder har i længere tid været udsat for høje lønomkostning m.v. det gør bare at vi skal fortsætte med at løbe hurtigere!