Hejsa Mit nye produkt koster 100kr ved konkurrenten som er i udlandet og sælger til danmark, dvs. der er ingen moms. Jeg ønsker at være konkurrencedygtig på prisen. Så jeg overvejer at sætte min pris til 75kr + moms, så koster vores produkt 93,75 med moms. Altså billigere end konkurrenten. Jeg tænker så umiddelbart, hvis vi sætter prisen til 100kr + moms istedet, så får virksomhederne momsen tilbage og har så dermed kun betalt 100kr og har handlet med en dansk virksomhed istedet for en udenlandsk, dvs. dansk kvittering, moms osv. Så det burde være nemmere at handle med os, og prisen er den samme. Det jeg gerne vil er at finde den mest optimale pris, altså der hvor jeg tjener og sælger mest. Vi kan godt levere det til 75kr, men det bliver knebent så. Til 100kr har vi råd til at levere bedre service, men er tilsyneladende kun ligeså billige som konkurrenten. Noget helt andet er at private vel ville gå helt hus forbi, fordi de er ligeglade med papir arbejdet og tilsyneladende sparer 25kr ved at købe hos konkurrenten. Input og forslag modtages med kyshånd? og ja, det er med vilje at jeg ikke har nævnt produktet :) |
Det kommer an på hvem du slår efter er det B2B eller B2C.
Som B2B kunde så vil jeg hellere købe i Danmark end i Udlandet, hvis prisen er identisk. Dels fordi det er dansk faktura og ikke noget med at skulle rode at "Køb i EU"-Angive. Og dels fordi at det er en Dansk virksomhed.
Som B2C kunde vil jeg købe hvor der er billigst (Medmindre det er et produkt hvor jeg f.eks. kunne finde på at skulle bruge Support, så ville jeg tage den Danske)
Har du overvejet at sælge det som 2 forskellige produkter? Du kan evt. sælge det til erhverv og så smide gratis support eller lignende oven i.