Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Datalogi - erfaringer?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu kun på de første semestre i får undervisning i programmering. Derefter er det op til jer selv at lære det, men det skal nu heller ikke være det der skiller os ad.

Jeg selv har også lært at programmere igennem studiet, jeg pointerede bare at det ikke var det primære fokus for uddannelsen :-).

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 22:24

Hejsa :-)

Jeg er pt igang med slutningen af 1. år på datalogi-studiet på AU. For at svare kort på dine spørgsmål, kan jeg sige at personligt er jeg vild med det! Har stort set altid vidst at jeg ville studere datalogi, og har altid haft en enorm interesse indenfor IT/Programmering osv.

Jeg havde selv en forholdsvis stor baggrundsviden, men en del fra mit hold startede uden nogen former for evner overhovedet, og de klarer sig også fint. Det handler bare om disciplin og vedholdenhed!

Som alle andre steder, vil der ALTID være fag, du ikke synes er specielt fede, det er ikke til at undgå. Men man må tage det søde med det sure :-)

Du er velkommen til at tilføje mig på skype (l_d_rasmussen) eller sende en pb hvis du har flere spørgsmål eller har lyst til at snakke om studiet. Godt nok er AAU og AU ikke helt ens mht. undervisningstyper, da vi på AU ikke har så vildt mange store projekter (og vi har eksamener hver 7. uge - det ved jeg ikke om AAU har. Det er dog fedt imo!)

/Lars

Tilmeldt 7. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 22:39

Hold da helt op, sikke en fed respons - tak tak tak!

Jeg tror lige jeg læser tråden her igennem et par gange, sikke da en masse interessant info.

Det lyder alle som om I er glade for det i laver - jeg glæder mig meget til at starte (hvad det nu end bliver?).

Mht. til det du skriver Lars, må jeg nok tilslutte mig kategorien uden de store evner.

På trods af at have bestået matematik på A-niveau er mine evner på dette punkt aldeles ikke gode. Men jeg kan love dig for, at jeg har viljen til at få det lært!

Er man dødsdømt fra starten uden gode matematik egenskaber eller kan man godt kæmpe sig op?

E-opgaver.dk – En samling af opgaver fra universitetet.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 22:43

Jeg er selv udemærket til matematik, og bestod også MatA fra HTX uden problemer hovedet (fik også en god karakter). Men jeg må indrømme, at jeg til tider kæmper med nogle af de mere teoretiske matematiske kurser. Så man skal spænde balderne og holde sig til - ellers falder man igennem.

Af hvad jeg har hørt, så er datalogi/software ingeniør nogle af de sværere og hårdere uddannelser du kan tage, så forvent ikke, at det er nogen dans på roser. Der skal kæmpes for det.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 22:45

Matematik fylder en del på begge uddannelser (datalogi/software) og igennem hele studieforløbet.

Tilmeldt 7. Apr 11
Skrevet kl. 22:59

Okay, jeg er helt med på matematik'en fylder meget.

Men bliver man kastet direkte i ilden fra starten af, eller kan man nå at blive bare en lille smule oplært (håber I forstår)?

Da jeg på grund af dumhed/useriøsitet i gymnasiet ikke fik gode karakterer i matematik kan jeg frygte meget jeg ikke vil kunne klare det.

Men men, jeg har ændret mig meget siden da og jeg vil virkelig gerne lægge et rigtig stort stykke arbejde i min kommende uddanelse. Jeg synes emnerne er enormt spændende og så skal jeg måske også leve af det resten af livet, hvem ved?

For at opsummere:
Jeg frygter at jeg på trods af hårdt arbejde, gå på mod og vilje alligevel ikke vil kunne klare matematikken da jeg pt. er mildest talt elendig til faget.

- Jeg kan garantere at, jeg nok skal "spænde balderne og holde mig til" og ligeledes forventer jeg overhovedet ikke at det er "nogen dans på roser".

Jeg er mere end klar til en hård, men ikke mindst enormt spændende uddannelse.

Min frygt er som sagt stadig bare, at den vil være for vanskelig at gennemføre pga. meget begrænsede matematik kundskaber til at starte med?

Hvad siger I derude? :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 23:09

De to første semestrer foregår på Basis uddannelsen. Her bygger matematikken ovenpå det, som du har lært på HTX. I nogen omfang repeterer det faktisk lidt af stoffet fra HTX. Ellers, så handler det om at have hoved skruet rigtig på og følge med. Så skal du nok klare det. Så du skal ikke holde dig tilbage, fordi du frygter, at du ikke kan følge med. Det finder du lyn hurtigt ud af, om du kan ;-)

Tilmeldt 7. Apr 11
Skrevet kl. 23:16

Super, tak for en hurtig og god hjælp fra jer allesammen - man skal jo hellere glæde end frygte sin kommende uddannelse ;)

Jeg er blevet mere tændt på Software uddannelsen nu, jeg er måske lidt for let at overtale.

Hvad det bliver ved jeg ikke helt endnu. Har I nogen gode råd til, hvordan man kan traffe det endelige valg?

Det logiske svar er, at man skal vælge det man interesserer sig for.

Men! En dreng/kvinde som aldrig har gået på uni før, vil jeg vove den påstand at tilstå langt fra har viden til at kunne besvare hvad en kommende 3 (5)-årig uddannelse egentlig handler om.

I har forresten også flot beskrevet vekslen mellem praktisk og teorisk stof på de pågældende uddannelser, jeg tror vist jeg lige må filosofere lidt ekstra her de kommende dage :)

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)