Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Datalogi - erfaringer?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'z ;)

Jeg er til sommer færdig med mit sabbatår og har bestemt mig at påbegynde en uddannelse pr. 1. september 2011.

Hvilken uddannelse jeg skal vælge har jeg dog ikke helt lagt mig fast på endnu og håbet er derfor, at jeg med dette indlæg kan komme et skridt eller to nærmere en endelig beslutning.

Jeg er bosiddende i Aalborg og holder meget af byen. Har ligeledes kæreste i byen som jeg nødig vil flytte fra, så det er næsten så godt som fastlagt at jeg vil studere her i byen.

Endvidere er det (næsten) sikkert at jeg vil starte på en af følgende uddannelser:
http://www.cs.aau.dk/uddannelse/datalogi/

Jeg hælder pt. mest til datalogi eller informationsteknologi. Det er to uddannelser i samme boldgade, men som alligevel har mange forskellige karaktertræk.

Jeg kunne godt tænke mig, at høre om nogen herinde har erfaring med datalogi? (kender nogen der har studeret det?, har selv studeret, er selv igang, osv).

Hvis ja:
- Hvad er jeres holdning til studiet?
- Kan man sagtens klare sig godt uden nogen former for evner indenfor faget før studiestart?
- .. Og hvad I ellers har på hjertet til en lidt småforvirret kommende universitetsstuderende i, jaaah? - et eller andet IT :D

/PÅ FORHÅND TUSIND TAK FOR I GAD AT AFSÆTTE TID TIL AT GIVE JERES SYN PÅ SAGEN :)

E-opgaver.dk – En samling af opgaver fra universitetet.

Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 21:50

Bare for at forvirre dig, vil jeg lige nævne software ingeniør, den praktiske version af datalogi.

Det er personligt de to jeg stadig væk ikke helt har valgt imellem, når jeg skal starte på Aalborg Uni sommeren '12. 

Bare lige for at forvirre dig :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 21:53

Jeg er i gang med en Software Ingeniør uddannelse på AAU lige nu, 4. semester. Bare stil de spørgsmål I har - jeg kan ret sikkert svare på dem :-)

Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 21:58

Jamen så kommer der da lige en hurtig en:
Hvad er teori/praksis forholdet ca? evt. i forhold til Datalogi? :D 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 423
Fra  Jens Juul Nielsen Skrevet kl. 22:01

Hejsa

Jeg har læst datalogi på Århus Universitet og det er en hård uddannelse. Jeg mener ikke, at informationsteknologi og datalogi minder om hinanden.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 22:07

kentora:

Jamen så kommer der da lige en hurtig en:
Hvad er teori/praksis forholdet ca? evt. i forhold til Datalogi? :D 

Nogenludne 50/50. Det hele kører jo efter Aalborg-modellen, hvor hvert semester er bygget op om et større projekt. Ofte (eller, altid) er det noget, som skal programmeres. Et særligt program, en compiler, et embedded system.. Et eller andet produkt skal i hvert fald laves. Det skal selvfølgelig dokumenteres med en fyldestgørende rapport. Derudover følger man en række kurser - nogle af dem skal man til eksamen i, andre er en del af det store projekt og bidrager med ting, du skal bruge i projektet. 

Så alt i alt synes jeg, at det er nogenlunde 50/50. Selvom der er en del teori, så er der rigtig mange øvelser i alle kurser, så man prøver at få anvendt det, i stedet for bare at læse det hele i en bog.

Derudover foregår alt i grupper. Det er vilkårene - jeg elsker det, nogen er ikke så vilde med det. Er du ikke til gruppearbejde, skal du ikke søge ind på AAU.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 22:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg læser på 8. semester på AAU Software Ingeniør uddannelsen. Jeg havde ikke de store kundskaber indenfor faget før studiestart, men en kæmpe interesse.

Som det også nævnes tidligere er datalogi hovedsagligt teoretisk og matematisk hvor software ingeniør uddannelsen er langt mere praktisk - dog fra en ingeniørvidenskabelig vinkel i modsætning til fx datamatiker studiet (erhvervsuddannelse).

Informationsteknologi er en halvt humanistisk uddannelse hvor du vil have 4 semestre på teknisk naturvidenskabeligt faktultet (datalogi) og 4 semestre på humanior + et valgfrit speciale (2 semestre).

Jeg selv startede på informatik (eller faktisk byggeri og anlæg, men det er en helt anden historie) men skiftede efter 1 semester til software da de humanistiske fag ikke sagde mig alverden. Derudover kan jeg godt lidt en mere pratisk tilgang, derfor blev det software ingeniør fremfor datalogi.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 22:08

Derudover vil jeg lige tilføje... Datalogi/Software Ingeniør/Informatik.. Altså informationsteknologi/informatik har ikke meget med datalogi at gøre. Hvis du er ude efter at blive en super programmør/softwareudvikler, skal du vælge datalogi eller software ingeniør. 

En tommelfingerregel (som indtil videre også holder stik). Er du glad for teori - vælg datalogi. Er du glad for praksis - vælg softwareingeniør. 

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 22:14

Enig med Anders, dog er det ikke primært super programmører der bliver uddannet fra nogen af uddannelserne - det kan man blive mange andre steder (fx datamatiker uddannelsen).

Der lægges væsentlig vægt på andre aspekter indenfor faget, bla projekt styring, process udvikling, analyse, design, risikovurdering og styring osv osv osv og det er netop derfor at det er en ingeniør/kandidat uddannelse.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 22:18

Korrekt Kasper. Men modsat datamatikere, som jo uddannes specifikt til at være programmører, så får man på software ingeniør/datalogi en enorm baggrundsviden omkring hvordan alt er bygget op fra bunden og bag alle systemer.

Sådan som jeg ser det, så kan man sammenligne det lidt vha. Storebæltsbroen. Datalogi/Software er dem, som lærer at tegne og designe den korrekt, så den bliver stående. Datamatikerne er dem, som har kompetencerne til at bygge den efter tegningerne, så den faktisk bliver stående.

Det værende sagt, så er min opfattelse indtil nu, at vi på software/datalogi også lærer en masse programmering i praksis, og at vi, når vi kommer ud, sagtens kan indgå i et team af programmører.

Enig med projektstyring mv., det er også en ikke-uvæsentlig del.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)