Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæneforward til undersider = dårlig SEO?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hherskind:
Jeg skulle omlægge et site fra noget Word-generet kode til WordPress. I den forbindelse valgte kunden at det oprindelige site skulle blive liggende under domænets rod, indtil man var HELT sikker på, at alting virkede, som det skulle.
Man skal helst ligge sitet på et testdomæne, og så lukke adgangen til det testdomæne med fx password.

hherskind:
WordPress versionen blev derfor lagt i et underkatalog, hvor man kunne teste det. Da det var fundet OK, lavede jeg et 301 redirect til underkataloget. I løbet af nogle uger mistede sitet sit 2/10 PageRank. Linkstrukturen for de to sites er fuldstændigt ens.
Hvis du redirectede til et underkatalog, så var strukturen vel ikke fuldt ud ens? Ud over det er det ikke sikkert at det er skiftet som gjorde at de PR2 røg væk, det er jo ikke noget der bliver opdateret (For os synligt) hver dag, eller for den sags skyld hver måned. Det sker ret så sjældent at fx Google Toolbar viser den helt rigtige pagerank som sitet reelt set har.

Det kan derfor godt have været nogle andre ting som gjorde at sitet ikke havde en PR2. Fx at siden havde for ensidige backlinks fra linkkataloger som så ikke havde den værdi som de før havde.

Men ud over det hvis sitet er blevet flyttet fra roden til en undermappe, så er det jo ikke længere den helt samme linkstruktur/URL struktur. Og derfor vil der gå lidt tabt i overførslen af den værdi.

Huskede du at redirecte hver eneste gamle URL til deres nye placeringer?
laver man en site søgning på Google, kan man nemlig se at det gamle site ikke bliver 301 redirected til deres nye placering på det nye site. Så der bliver reelt set ikke overført noget værdi til det nye site. Det gamle site kan stadig ses og tilgås.

Hvorfor ligger sitet ikke i roden?
Det ville jeg helt klart gøre, og så fjerne det gamle site, men huske at redirecte hver eneste gamle URL til de nye urls.

Et lille tip, det er muligt at få eksakt den samme url struktur med WP, som det gamle site havde. Man behøver derfor ikke at 301 Redirecte den gamle side. Medmindre der er sider som er slettet eller ændret(URL) på det nye site.

Så ja der er helt klart en del lige at gøre på det site, for at rette op på de skader der er sket.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:13

hherskind:
Hvilken betydning har det, at indkommende link peger på roden, mens selve sitet altså ligger i et underkatalog?
Glemte lige at svare på denne. Det har en lille betydning (negativt) at man får links til en url som redirecter til en anden side. Det klart bedste er altid at få links til den side som findes/ der bliver redirected til.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 27. Mar 11
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:14

Hej Kim,

Tak for dine mange, gode indspark!

KTJ-Media.dk:
Man skal helst ligge sitet på et testdomæne, og så lukke adgangen til det testdomæne med fx password.

Her går du så ud fra, at man laver et helt nyt domænenavn for testen, eller?

KTJ-Media.dk:
Hvis du redirectede til et underkatalog, så var strukturen vel ikke fuldt ud ens?

Nej, det kan du have fuldstændigt ret i!

KTJ-Media.dk:
Det sker ret så sjældent at fx Google Toolbar viser den helt rigtige pagerank som sitet reelt set har.

Efter skiftet viste Google Toolbar umiddelbart PR0, mens http://www.prchecker.info/ fortsat i nogle uger viste PR2.

KTJ-Media.dk:
Huskede du at redirecte hver eneste gamle URL til deres nye placeringer?

Nej, jeg forsøgte at rådføre mig med supporten hos one.com, som blot anviste, at der skulle redirectes til den ny startmappe. Det var/er dog tydeligt, at SEO bestemt ikke er noget, de har (skal have) stor indsigt i!

KTJ-Media.dk:
Hvorfor ligger sitet ikke i roden?
Det ville jeg helt klart gøre, og så fjerne det gamle site, men huske at redirecte hver eneste gamle URL til de nye urls.

Som nævnt blev det ny site lagt i et underkatalog, og så kunne det gamle site "bare" blive liggende. Det gamle site er faktisk fortsat i praktisk drift for de interne medlemssiders vedkommende, idet webmaster ønsker at fortsætte med at uploade filer på den for ham indlærte og reelt også nemme måde, han er vant til. - Så det er desværre et ganske mudret billede!

KTJ-Media.dk:
det er muligt at få eksakt den samme url struktur med WP, som det gamle site havde.

Ja, du mener vel, hvis man placerer det ny site direkte under domænets rod?

/Henrik

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:42

hherskind:
Tak for dine mange, gode indspark!
Så lidt

hherskind:

KTJ-Media.dk:

Her går du så ud fra, at man laver et helt nyt domænenavn for testen, eller?

Ja et helt nyt domænenavn, hvor man har testsitet. det kan være et subdomæne, og det kan egentlig også godt være en undermappe, så længe man husker at beskytte undermappen.

hherskind:

KTJ-Media.dk:
Det sker ret så sjældent at fx Google Toolbar viser den helt rigtige pagerank som sitet reelt set har.

Efter skiftet viste Google Toolbar umiddelbart PR0, mens http://www.prchecker.info/ fortsat i nogle uger viste PR2.

Jeps, eksakt som jeg også mente. I og med du jo kun redirecter når man skriver domænet, så vil hjemmesiden jo i grunden have fået et ny forside. Og derfor viste den PR0 allerede fra starten, da undermappen jo er en ny URL. Pagerank checker tror jeg gemmer på PR, og først efter noget tid opdaterer den.

hherskind:
Nej, jeg forsøgte at rådføre mig med supporten hos one.com, som blot anviste, at der skulle redirectes til den ny startmappe. Det var/er dog tydeligt, at SEO bestemt ikke er noget, de har (skal have) stor indsigt i!
Hæ nej, de har med servere at gøre ikke SEO, derfor aner de givetvis intet om det.

hherskind:
Som nævnt blev det ny site lagt i et underkatalog, og så kunne det gamle site "bare" blive liggende. Det gamle site er faktisk fortsat i praktisk drift for de interne medlemssiders vedkommende, idet webmaster ønsker at fortsætte med at uploade filer på den for ham indlærte og reelt også nemme måde, han er vant til. - Så det er desværre et ganske mudret billede!
Ja det virker lidt mudret, men du bør fortælle dem at det ikke er godt. Og at de evt burde gøre det i en undermappe.

hherskind:
Ja, du mener vel, hvis man placerer det ny site direkte under domænets rod?
Ja på sin vis, men samtidig også sørger for at de gamle indekserede sider ikke er i roden, for de samme sider skal ikke kunne tilgås efter min mening, Det ligner at det har været et gammelt site med frames. :) og yderligere husker at redirecte hver en gammel url til deres respektive placering på det nye site. Og ja får lavet brugervenlige URLS i WP.

Men du kan jo lufte ideen for dem at det er muligt at lave et medlemsområde i WP, og at det vil gøre det langt nemmere at vedligeholde og ikke mindst beskytte sitet.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 15:28

KTJ-Media.dk:

men samtidig også sørger for at de gamle indekserede sider ikke er i roden, for de samme sider skal ikke kunne tilgås efter min mening, Det ligner at det har været et gammelt site med frames. :) og yderligere husker at redirecte hver en gammel url til deres respektive placering på det nye site. Og ja får lavet brugervenlige URLS i WP.

Men du kan jo lufte ideen for dem at det er muligt at lave et medlemsområde i WP, og at det vil gøre det langt nemmere at vedligeholde og ikke mindst beskytte sitet.

I SEO-sammenhæng er det de eksterne sider, der er interessante. Kan du forestille dig, at et "brugervenligt" URL i WP f.eks. kunne kaldes <http://www.musicaviva.dk/dirigent.htm>. Umiddelbart virker det enklere på mig på denne måde at ERSTATTE indholdet af de gamle (framesbaserede!) URLs med WP-indholdet - end at redirecte samtlige sider.

På denne måde kunne der vel også være håb om, at sitet genvinder sin tidligere PR2 - eller hur? Altså i og med, at alle link nu igen bliver, som de var før. - Lige med undtagelse af www.musicaviva.dk, som Google nu vel ikke længere "ser" som den gamle index-fil, men i stedet som den redirectede? Men mulig katastrofal virkning for den tidligere opbyggede PR?

Faktisk er de interne medlemssider nu passwordbeskyttet i WP, og det er mindre væsentligt, om de også fortsat kan tilgås via den oprindelige adresse (så hemmelige er de jo heller ikke). - Men ellers kan de jo bare flyttes til et underkatalog, som du siger. Problemet er, at webmaster som nævnt oplever det langt enklere (og dermed bedre) at fortsætte administrationen af medlemssiderne via det gamle interface end at skulle arbejde i WP - uagtet det indebærer, at store dele af medlemssiderne faktisk ikke virker under Firefox.

Men der kræves noget knofedt for at få bedre styr på tingene, indser jeg.

Håber iøvrigt ikke denne tråds "ejermand" føler sig trådt over tæerne ved, at jeg har rejst denne parallelle problemstilling!

/Henrik

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 15:39

hherskind:
I SEO-sammenhæng er det de eksterne sider, der er interessante. Kan du forestille dig, at et "brugervenligt" URL i WP f.eks. kunne kaldes <http://www.musicaviva.dk/dirigent.htm>. Umiddelbart virker det enklere på mig på denne måde at ERSTATTE indholdet af de gamle (framesbaserede!) URLs med WP-indholdet - end at redirecte samtlige sider.
Ja det kan så vidt jeg ved, sagtens lade sig gøre at lave eksakt de samme urls som på den gamle hjemmeside. Man skal selvfølgelig bare lige vide hvordan :) men det kan klares med moduler.

hherskind:
På denne måde kunne der vel også være håb om, at sitet genvinder sin tidligere PR2 - eller hur? Altså i og med, at alle link nu igen bliver, som de var før. - Lige med undtagelse af www.musicaviva.dk, som Google nu vel ikke længere "ser" som den gamle index-fil, men i stedet som den redirectede? Men mulig katastrofal virkning for den tidligere opbyggede PR?

Jeg er ikke så sikker på at siden ikke stadig har en Pagerank på 2. Altså jeg mener grunden til du ikke kan se forsidens pagerank, er jo fordi du redirecter væk fra den. Så man kommer jo aldrig til at se forsiden. Altså den reelle forside. domænet uden /undermappe/. Så det vil være godt hvis bare flyttede WP sitet til roden, lavede brugervenlige URLS og eventuelt redirectede de sider som mangler eller er flyttet på det nye site.

hherskind:
Men der kræves noget knofedt for at få bedre styr på tingene, indser jeg.
Ja, der er hverken en leg at være webdesigner eller SEO mand. Eller begge. Det kræver hårdt arbejde.

hherskind:
Håber iøvrigt ikke denne tråds "ejermand" føler sig trådt over tæerne ved, at jeg har rejst denne parallelle problemstilling!
ahh det tror jeg nu ikke gør noget, han er jo også levet klogere :)

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 16:39

KTJ-Media.dk:
Ja det kan så vidt jeg ved, sagtens lade sig gøre at lave eksakt de samme urls som på den gamle hjemmeside. Man skal selvfølgelig bare lige vide hvordan :) men det kan klares med moduler.

Desværre ser det ikke ud til at kunne lade sig gøre at bruge formatet <http://www.musicaviva.dk/dirigent.htm> iflg. http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks. Det der med .htm synes ikke brugbart. Og så er vi jo tilbage ved, at der under alle omstændigheder skal redirectes fra samtlige gamle URLs til ny, ikke? - Hvad mente du for øvrigt med "moduler"?

/Henrik

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 16:52

hherskind:

KTJ-Media.dk:

Desværre ser det ikke ud til at kunne lade sig gøre at bruge formatet <http://www.musicaviva.dk/dirigent.htm> iflg. http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks. Det der med .htm synes ikke brugbart. Og så er vi jo tilbage ved, at der under alle omstændigheder skal redirectes fra samtlige gamle URLs til ny, ikke? - Hvad mente du for øvrigt med "moduler"?

/Henrik

Som sagt skal du bruge et modul

http://wordpress.org/extend/plugins/html-on-pages/

Så jo det kan skam sagtens lade sig gøre. i det modul mener jeg at man selv skriver endelsen, altså det behøver ikke være .html, det kan også være .htm .hej etc.

Det jeg mener med moduler er ovenstående, og at ja Wordpress kan godt lave brugervenlige URL's, men den laver fejl i forhold til det danske sprog, du ved ÆØÅ. Wordpress skriver som standar ÆØÅ, ikke helt optimalt efter min mening. Det bedste er at man laver phonetiske tegn i stedet for. Altså ae = æ, oe = ø, aa = å. Men dette sker ikke automatisk, og der findes et modul til det, men den har så en fejl som man lige skal rette til først, men det kræver så at man kender til PHP.

Læs lidt om moduler/plugins i Wordpress, du kan også søge inde i Wordpress og installerer plugins direkte derfra.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 27. Mar 11
Skrevet kl. 17:41

KTJ-Media.dk:
Så jo det kan skam sagtens lade sig gøre. i det modul mener jeg at man selv skriver endelsen, altså det behøver ikke være .html, det kan også være .htm .hej etc.

Super!

Der er - lykkeligvis - tale om et særdeles begrænset site, og jeg vil ikke løbe ind i de danske 'æøå', idet det - udover index-siden - alene består af:

• 'dirigent.htm'
  • 'omkoret.htm'
  • 'repertoire.htm'
  • 'koncerter.htm'
  • 'kontakt.htm'
  • 'medlem.htm'

Det er sider, som ligger UNDER 'medlem.htm', som fortsat benyttes (kodeordsbeskyttet), hvorfor man skal holde tungen lige i munden her.

Men derfor skulle det være tilstrækkeligt med det modul, du nævner.

/Henrik

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 18:46

hherskind:

Super!

Der er - lykkeligvis - tale om et særdeles begrænset site, og jeg vil ikke løbe ind i de danske 'æøå', idet det - udover index-siden - alene består af:

• 'dirigent.htm'
  • 'omkoret.htm'
  • 'repertoire.htm'
  • 'koncerter.htm'
  • 'kontakt.htm'
  • 'medlem.htm'

Jeps, men jeg kan dog se at der er indlæg oprettet i bloggen/wordpress som har ÆØÅ, så det skal du lige være opmærksom på :) Det er jo også indlæg som bliver oprettet i fremtiden.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)