Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform hvor jeg hæfter mindst?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg har tit tænkt på, hvis man vil etablere en virksomhed hvor der skal en større kapital til for at finansiere virksomhedens aktiver, så har jeg personligt ikke lyst til at hæfte for det hele (eller slet intet?).

Så spørgsmålet er naturligvis om der er en specifik virksomhedsform hvor man som indehaver/stifter hæfter mindst for den finansielle risiko?

Fra Hong Kong
Tilmeldt 20. Jun 08
Indlæg ialt: 196
Fra  cSupport Skrevet kl. 14:30

Det er ved et Anpartsselskav (ApS) hvilket har kapitalkrav på 80.000 kr, her vil du ikke være personlig hæftet hvis du må dreje nøglen om som ved en enkeltmandsvirksomhed

Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:50

Dog er realitet af banker osv. som regel gerne vil have sikkerhed for den kapital de skal stille til rådighed

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:35

Jeps, enig med Miked.

Hvis der er tale om et firma med større aktiver - som f.eks. et ejendomsinvesteringsselskab, hvor der skal købes nogle investeringsejendomme - så kræver bankerne og andre finansieringpartnere ganske givet personlig kaution alligevel.

Det ville jeg i hvert fald gøre, hvis du kom og spurgte mig i min egenskab af bankmand (arbejder i den finansielle verden) Wink

Men hvis det kan lykkedes dig at "sno dig udeom" så hører jeg meget gerne om, hvordan du gjorde og hvilket pengeinstitut du har haft held med at gøre det i.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Hvis det reelt handler om at hæfte mindst muligt, så må det være et S.m.b.a. i modsætning til eks. et ApS, hvor der kan tabes op til indskudte kapital på minimum kr. 80.000.

Tonny

PS. Ved investeringer med lånte midler, så vil der normalt være tale om en kautionsforpligtelse for kapitalejerne.

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 13:59

Rasmus Ravnsbjerg Byriel:

Hvis der er tale om et firma med større aktiver - som f.eks. et ejendomsinvesteringsselskab, hvor der skal købes nogle investeringsejendomme - så kræver bankerne og andre finansieringpartnere ganske givet personlig kaution alligevel.

Det var netop finansiernig af investeringsejendomme jeg havde i tankerne.

Men der er måske ingen vej udenom?

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

DJB:

Det var netop finansiernig af investeringsejendomme jeg havde i tankerne.

Men der er måske ingen vej udenom?

Jaaaeh, min finansielle næse fejlede mig ikke Wink Jeg synes nok det "lugtede" lidt af det.

Jeg sidder selv i den finansielle verden, og har i gennem tiden finansieret mange erhvervsejendomme. Og det har været en helt klar tendens/forudsætning, at ejerne af de forskellige ejendomsselskaber også kautionerede personligt. Netop fordi de finansielle institutter ikke ville "stå med skægget i postkasen", hvs det hele brændt på.

Praktisk kan man så spørge sig selv om, hvor meget de personlige kautioner har været værd, når vi taler om at nogle af alle falenterne hæfter for både halve og hele milliarder!

Men jeg tror ikke, at du slipper for den personlige kaution.

Det eneste råd jeg egentlig kan give er, at du må overdrage eventuelle aktiver til din kone/kæreste, nogle forældre eller lignende. Så kan eventuelle kreditorer jo ikke komme efter dem, hvis det skulle gå galt ... men det regner man jo natrligvis ikke med det gør Wink Men det kræver jo naturligvis en vis portion tillid, at overdrage alt, hvad man har af værdi til en anden person. Du skal samtidig lige være opmærksom på, at i forbindelse med konkurs eller lignende, så kan overdragelse af aktiver (f.eks. salg af privatboligen til fruen) omstødes af kurator i op til 2 år tilbage, hvis det vurderes at være for at beskytte aktiver for kreditorerne.

Jeg går med nogenlunde de samme tanker som dig, kan jeg høre, så vi kunne godt sludre lidt mere om det over noget mail eller PM. Jeg har et godt setup, som jeg gerne vil dele, som sikre maksimal likviditet osv.

Du skal være velkommen til at skrive til mig: ravnsbjerg@gmail.com

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:42

80.000kr så har du et aps. Går det konkurs mister du de 80.000 og intet andet...har tidligere kostet 125.000 at oprette.

Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 1078
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 14:49

Koster det stadig dette når man personligt har allerede investeret 80.000 i sin enkelmandsvirksomhed?

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 14:59

Har du værdier i din virksomhed der modsvarer de kr 80.000 kan du anvende dem til stiftelse.

Dette kræver en revisorvurdering.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)