Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejers varsling til adgang til det lejede

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen

Håber på et hurtigt svar, her tidlig på morgen..:-)

Sagen er den min virksomhed har lejet en ejendom i Danmark, har haft lejemålet i flere år med ret til fremleje, så igår ringede den ene af dem der sider til leje ved mig at udlejer havde kontaktet hende omkring kl 1600 og sagt i morgen kl 0900 kommer jeg med en ejendomsmægler så der skal jeg ind.

Jeg vil ikke oplyse hvor jeg har nøglen til det øvrige jeg har lejet for syntes ikke de skal ind når jeg ikke er til stede med så kort varsel.

Er jeg forkert på den eller i min ret, forholdet er lidt anspændt for har taget udlejer i at give urigtige oplysninger omkring vand regnskaber, renovation osv, så har bedt om at få tilbage betalt de knap kr. 70000.- jeg har betalt for meget de sidste 8 år. Efter dette er han gået helt i baglås, og været en provokerende skiderrik siden.

Kan jeg ringe og sige i kan ikke komme ind eller skal jeg lade dem gå ind..?

De har meldt deres ankomst kl 0900 DK tid

På forhånd tak

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 08:27

Povl Christian Bandholm:
Kan jeg ringe og sige i kan ikke komme ind eller skal jeg lade dem gå ind..?

Jeg er ret sikker på man skal lade udlejer kommer ind når dette er varslet, dette gælder private lejemål ved ikke om det gælder erhvervslejemål.

/allan

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 08:29

DesignYOU:

Jeg er ret sikker på man skal lade udlejer kommer ind når dette er varslet, dette gælder private lejemål ved ikke om det gælder erhvervslejemål.

Varslet med til en jeg fremlejer til ikke til mig der har lejekontrakten, og mener da der skal længere varsel til end 16 timer.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 08:38
Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 08:43

Takker, det har jeg læst men syntes ikke der står noget om det jeg søger.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 08:46

Povl Christian Bandholm:
Takker, det har jeg læst men syntes ikke der står noget om det jeg søger.

En ting er sikkert udlejer SKAL have adgang, er det så ikke lige meget om der skal varsles 16 eller 24 timer før?

Bare en tanke ;)

/allan

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

God morgen Povl,

Du skal se i din lejekontrakt, om der står noget om udlejers adgang til det lejede.

Hvis der ikke står noget i lejekontrakten skal du have fat i Erhvervslejelovens kapitel 5:

(hentet fra retsinfo.dk, som er offentlig tilgængelig) 

"Udlejerens adgang til det lejede og udlejerens ret til at foretage ændringer i det lejede m.v.

§ 25. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 26. Udlejeren har uanset en eventuelt aftalt uopsigelighed ret til at foretage ændringer i det lejede og ændringer af ejendommen, selv om dette berører lejerens brugsret, såfremt ændringerne ikke væsentligt og varigt ændrer det lejedes identitet, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Lejeren kan, når udlejeren foretager ændringer efter stk. 1, stille krav om, at lejen skal nedsættes, hvis ændringen medfører en væsentlig forringelse af brugsværdien af det lejede for lejeren.

§ 27. Udlejeren kan iværksætte arbejder i det lejede med det varsel, der er angivet i stk. 2. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige reparationer i det lejede.

Stk. 2. Varsling om iværksættelse af arbejder i det lejede skal være skriftlig, og varslet er 8 uger. Ved beregningen af fristen ses der bort fra juli måned.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder tillige anvendelse på arbejder uden for det lejede, hvis arbejderne indebærer hindringer eller væsentlig ulempe for lejerens adgang til eller brug af det lejede under eller efter arbejdernes gennemførelse.

§ 28. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren skal straks foretage efterreparationer.

§ 29. Ved installation af varmeanlæg i ejendommen har udlejeren ret til med 6 ugers varsel at råde over de kælder- og loftsrum, der er nødvendige til anlæggets drift, når der anvises lejeren andre rum, der er anvendelige til den aftalte brug. Lejeren kan dog ikke kræve anvist andet rum, hvis den forudsatte anvendelse af rummet må anses for overflødiggjort af installationen.

§ 30. § 27, stk. 2 og 3, og § 28 kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren."

Jeg er næsten sikker på, at aftens varsel ikke er et tilstrækkeligt varsel, men jeg ved ikke om jeg selv ville have is i maven til at nægte udlejer adgang - det er trods alt et begrænset indgreb.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.              www.maare-advokater.dk

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 09:23

Tak for jeres svar jeg har valgt at lade ham gå ind, så skubber jeg ikke mere til den ballade der er.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)