Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man finde inspiration herinde til at starte en privatskole?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen og tak for jeres tid.

Det jeg ønsker med denne post er at finde ud af, om det er muligt, at finde inspiration og hjælp herinde til at starte en privat skole. Jeg er nemlig lidt i tvivl om privatskoler passer ind i virksomheds/iværksætter formatet, som det her forum arbejder med.

Jeg håber der er nogle, som kan oplyse mig lidt. Tak på forhånd.

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 11:06

Selvfølgelig kan man det. Smile

Om du har en butik eller en skole er sådan set ligegyldigt. Selv om der er stor forskel på de to ting, vil der være ting der er parallelle. F.eks. markedesføring ,økonomi og såment også andre ting. Eneste ulempe kan være, at det er et mindretal der ved så meget om dette område og du derfor vil få færre svar generelt. Men så kan du med din erfaring måske også byde ind med noget, til dem der sidder i samme båd som dig.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 17:38

Starter du en virksomhed fra bunden, så er du nærmest pr. definition iværksætter. Det gælder også selvom det er en privatskole. Som Hulahoppigen siger, så vil de generelle aspekter ved at oprette og drive en virksomhed (økonomi, lokaler, ansættelser, m.m.) være sammenlignelige med andre typer virksomheder.

Men jeg gætter på at der nok ikke er så voldsomt mange herinde der har specifik erfaring indenfor privatskole-området (de er i hvert fald ikke så synlige til daglig). Så de pædagogiske overvejelser må du evt. finde sparring til andetsteds.

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:14

Umiddelbart tror jeg godt at folk herinde kan hjælpe dig .. for det første har alle en mening om skolesystemet, en mening du kan tage og benytte i din forretningsstrategi. Hvis f.eks. du hører mange klage over at tyskundervisning i folkeskolen er for dårlig, så kan du lave en marketingskampagne der netop fremhæver jeres sublime tysk-undervisning :-)

Derudover ser jeg mange punkter der er lig med en "almindelig" virksomhed:

• Du skal ud og have dig nogle undervisere, ansatte, medejere - hr problematikker generelt.
  • Du skal have "kunder" i biksen, hvem er din primære målgruppe? (hint: Det er IKKE børnene der betaler din regning :p)
  • Du skal have en virksomhedsstruktur, Aps/As, Ledelse, Bestyrelse, Ejerforhold mv.
  • Du skal købe en del aktiver, bygninger, tavler, computere, borde, stole, netforbindelser, legetøj, legepladser, undervisning materialer mv.

Og ting der adskiller sig:

• Du skal sætte dig ind i love, regler mv. for drift af privatskoler, ligesom der er nogle tilskudsordninger du skal overholde - dette er dog ikke forskelligt fra så mange andre brancher hvor der er specielle tiltag.
  • Du skal performe fra dag 1. Du kan ikke starte op med 2 elever og se hvordan det går ... du er nødt til at have et par klasser i ihvertfald 0-7. klasse fra dag 1. og den undervisning de modtager skal være på niveau, fra starten af.
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:17

Hvor i verden har du overvejet at starte op? Jeg kender et par forskellige undervisere som virkelig brænder for at være med til at starte en privatskole op men som ikke er interesseret i ledelses-delen af det, men udelukkende i pædagogikken.

Derudover kan jeg evt. også sætte dig i forbindelse med en der kan hjælpe jer med at skaffe nogle billige computere, og måske ditto undervisning materiale.

Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:04

Hej og mange tak for jeres feedback, det er dejligt at se, at der er hjælp at hente.

Med hensyn til detaljerne, så er oprettelsen af en privatskole noget jeg arbejder på, men det er noget som jeg forventer, kan realiseres nogle år ude i fremtiden. Det pædagogiske/konceptet er jeg ved at have styr på. Faktisk er der allerede åbnet en skole i USA, som bygger på det samme koncept, som jeg arbejder med.

http://www.theblueschool.org/news

Geografisk arbejder jeg pt. med Midtjylland, mere detaljeret Kjellerup, som ligger ved Silkeborg. Her ligger kommunens største skole, og konkurrencen syntes svag. De tanker som jeg pt. leger med er, hvor stor en sum kapital jeg skal bruge, hvor mange klasser skal der være, og hvor mange elever i hver klasse, osv..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)