Hej, nu vil jeg forklare jeg det hele - det er en smule kringlet men jeg vil gøre mit bedste for at gøre det så læseligt som muligt.
Først og fremmest har jeg en ven, han er over 18 - selv er jeg under. Vi har overvejet at starte et firma, og i den sammenhæng er vi nødt til også at blive momsregistreret da vi i dén grad regner med at overstige de 50.000kr i omsætning/år.
Jeg har læst et sted at det sagtens kan lade sig gøre, hvis jeg selv er over 15 og mine forældre skriver under på at jeg er ansvarlig nok til at føre mig ud i "ehvervslivet". (http://ungmedfirma.dk/umyndig_og_firma.php)
Lad os nu antage at det er muligt at jeg og min ven kan starte det her I/S firma - hvordan fungerer tingene så derefter? Vi havde tænkt os en fælles bankkonto hvor pengene står på, både de som skal udbetales til os og de som skal betale leverandøren for de varer vi køber hjem.
Iogmed han også har et andet arbejde kan han godt betale skat af de penge HAN får, og jeg kan slippe (da jeg ikke som sådan tjener nogle penge og har mit frikort til rådighed), ikke?
Ud over det har jeg et sidste spørgsmål..
Er det muligt at gøre sådan at hverken ham eller jeg kan købe ting på kredit uanset hvad - det giver os begge en stor sikkerhed, en sikkerhed vi gerne vil have da vi ikke kender hinanden SÅ godt igen. Sådan at han ikke køber varer hjem for 100.000 på kredit, og går sin vej og efterlader mig med gælden.
Vi stoler på hinanden men vil gerne have sikkerheden i at vi på ingen måde vil kunne snyde hinanden for nogle penge. Kan man i det mindste gøre sådan at ingen af os kan købe på kredit uden at BEGGE har accepteret?
Det var vist det, jeg håber virkelig i vil hjælpe os da vi er usikre om en del ting, og mangler svar på endnu flere. :)
Nu kan jeg se der ikke er nogen der har svaret og det vil jeg derfor gøre.
Egentlig kan jeg nok ikke besvare dine spørgsmål, men er selv ved at starte et I/S og er selv under 18. Ham jeg starter det med er også over 18 og der er nogen ting du skal være opmærksom på!!
Dine forældre skal skrive til statsforvaltningen, for det er dem der skal vurdere om du er "egnet" i erhvervslivet. Dine forældre skal selvfølgelig skrive under på dette, men jeg skrev selv mit. De vil have dig til at svare på følgende:
Behovet for start- og driftskapital
Hvordan skaffer dit barn start- og driftskapitalen
Hvem skal stå for regnskabsforing, herunder momsregnskab
Vi havde regnet med at starte siden op d. 1 juni, men det kan jeg godt skyde en pil efter?
Hvordan fungerer det med statsforvantningen.. Kan man maile dem, eller skal man være der fysisk, og i så fald skal man så tage hen et sted med sine forældre til samtale dér?
Startkapital deler vi lige over. Vi betaler hver 10.000 til en fælles konto, og de penge skal komme fra min konfirmation der bliver holdt i Maj.
Er der nogle der kan svare mig på følgende?:
Er det muligt at gøre så et firma under ingen omstændigheder kan købe på kredit - sådan han ikke kan købe en masse varer hjem til sig selv, og bagefter gå sin vej og efterlade mig med en stor gæld..? :)
Vi havde regnet med at starte siden op d. 1 juni, men det kan jeg godt skyde en pil efter?
Hvordan fungerer det med statsforvantningen.. Kan man maile dem, eller skal man være der fysisk, og i så fald skal man så tage hen et sted med sine forældre til samtale dér?
Startkapital deler vi lige over. Vi betaler hver 10.000 til en fælles konto, og de penge skal komme fra min konfirmation der bliver holdt i Maj.
Er der nogle der kan svare mig på følgende?:
Er det muligt at gøre så et firma under ingen omstændigheder kan købe på kredit - sådan han ikke kan købe en masse varer hjem til sig selv, og bagefter gå sin vej og efterlade mig med en stor gæld..? :)
mvh
Som du selv har skrevet i et forgående indlæg, står der en del om det på ungmedfirma.dk Og der inde ligger også en skabelon som du skal udfylde og sende som brev til statsforvaltningen - men ellers sender du bare en PM så kan jeg godt hjælpe dig lidt:)
Da jeg skulle starte min enkeltmandsvirksomhed op, tog det godt 4 måneder at få igennem det hele, men det er ved at være nogle år siden, så man ved jo aldrig, om de har forbedret sig :-)
Tak for alle svarene, de har været meget behjælpelige.
Så vi kan konkludere at jeg SAGTENS vil kunne oprette et I/S firma med en over 18 på trods af min alder, hvis mine forældre "giver mig lov".
Er der nogle der kan svare på dette:
Kan man gøre sådan at ens firma ikke kan købe ting over kredit, eller noget i den dur sådan at han ikke kan købe en masse ting hjem og gå sin vej og efterlade mig med en stor gæld, på hans bekostning?
(ved godt det lyder som om jeg ikke stoler på ham, det gør jeg. Vi tager bare alle scenarier op til overvejelse)
Eller er det muligt at gøre sådan at begge skal acceptere at der bliver købt/købt på kredit? Det er vores største bekymring, at den ene køber på kredit og stikker af og den anden bliver efterladt med en gæld.