Mit navn er Anne Mette og jeg arbejder til dagligt som revisor. Jeg er i forbindelse med færdiggørelsen af mit studie på Aarhus handelshøjskole i gang med at lave min afsluttende afhandling. Her er det meningen at jeg skal lave en værdiansættelse af, en dansk internetvirksomhed.
Derfor håber jeg på du/i vil være behjælpelig ved at svare på et par enkelte spørgsmål:
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvilke oplysninger, som man benytter når man laver en værdiansættelse af en internetforhandler.
Meget spændende. Jeg mener at der tidligere var en slags basal guide her på amino, om værdiansættelse, men jeg kan ikke finde den mere.
Hvis jeg skulle værdi ansætte en webshop ville jeg kigge meget på de følgende punkter
Overskud før skat. Eventuelt gange dette med en faktor som konkurrerede shops bliver handlet til. Se evt. hvad cdon group, som er på den svenske børs bliver handlet til, for at få et indtryk af faktoren. Faktoren svinger rigtig rigtig meget. Gennemsnitlig er mit bud 5-10 gange overskuddet før skat. Men igen dette svinger rigtig meget
Vækst. Stor vækst betyder at meget af "overskuddet før skat" er brugt på at gen-invester i virksomheden. Derfor ville jeg tænke, hvis denne vækst virksomhed i stedet havde vokset med 0%, hvor meget have man så sparet i f.eks. adwords. Det sparede beløb ville jeg tilføje i "Overskud før skat" som jeg så ville gang med min faktor.
Størrelse på virksomheden. En etableret shop vil jeg mene har meget større værdi, end en lille, da den lille shop kan gå istår hvis iværksætteren eller en af nøgle medarbejderne i virksomheden blive syg eller finder noget andet at lave. F.eks. bliver asos handlet til 82 gange overskuddet men gennemsnittet i den branche er 11 gang !!!kilde
Menneskerne. Vil iværksætteren blive i virksomheden eller smutter de. Der er meget tavs viden som kan forsvinde hurtigt hvis sælger skal hurtig ud.
Jeg mener det er de 4 vigtigste paramenter til værdi ansættelse af en webshop. Andet som man bør tænke på:
Husk at sælger nok ved bedre hvad hans shop er værd end dig (han ved hvad konkurrenterne tidligere er blevet handlet til)
Hvilke muligheder er der for forsat vækst
Business case, kan man ændre noget for at vækste eller at gøre virksomheden mere profitabel
Hvorfor vil sælger sælge. Er der noget du ikke ved som sælger ved? Vil sælger kun sælger en andel, men have en investor med ind for at vokse virksomheden?
Hvem vil være den bedste ejer for denne virksomhed? hvis det ikke er dig, så skal du heller ikke byde højeste pris.
"Overskud efter skat", skal være efter at nuværende ejer/iværksætter har fået en rimelig løn som vil motiver ham. I mange små shops ser regnskabet meget bedre ud end det er, fordi shoppens iværksætter arbejder meget billigt/gratis! Regn med ind hvad det vil koste at ansætte en afløser/dirketør for shoppen i stedet for den nuværende iværksætter.
Og endelig, husk at teoretiske værdi ansættelse er en ting. Den eneste rigtige pris er den som shops faktisk handles til.