Jeg synes det interessante er at spørge hvad "Antivirus" nu egentlig dækker over. Mange siger "Avast" og så er den hellige grav velbevaret.
Men hvad med spam, hacking, parent control, usability, backup, (f.eks. for de lidt ældre generationer), for ikke at tale om programmets ressource forbrug?
Jeg er selv tidligere bruger af Avast og det er for så vidt også et fint alternativ, specielt for os der "ved hvad det handler om". Men hvad med dem der ikke hélt forstår det, det er trods alt majoriteten...
Hertil kommer realtids beskyttelsen vs. scanningsidentifikation af virus. Det er jo ikke nogen kunst at finde og fjerne en virus - kunsten er vel at undgå at den overhovedet kommer ind!
Jeg er måske farvet men det er ikke længe siden at denne undersøgelse gav G-Data rigtigt gode resultater, og det understøtter mig blot i at Avast isoleret set bare ikke er nok.
Fra: http://www.virusbtn.com/vb100/latest_comparative/index

For ikke at tale om AV-Comparatives fra December 2010, hvor G-Data klart fører ift. malware og spyware:

Det interessante er dog at det bag ved G-Data faktisk ér Avast og Bitdefender's antivirus engines der klarer ærterne. I dag er mange "engines", dvs. virusdatabaser hvorfra de fleste antivirus programmer henter deres opdateringer fra sådan set ganske gode og rigeligt til langt de flestes behov, men det der ikke tales så meget om er omkring dét overhovedet at anerkende og forstå behovet for et Antivirus program, før det er for sent.
Jeg har mange kunder hvor de næsten vil holde i hånd mens jeg viser, tegner og fortæller hvad det hersens "Antivirus" går ud på. I drømmer ikke om hvor stort et behov der er for information for Hr. og Fru Danmark, det behov er større end behovet for den sidste procents beskyttelse.
Hvis man starter en religionskrig hver eneste gang et magasin peger på et Antivirus program, så fremmer det ikke ligefrem forståelsen.
Men for Avast-nørderne, kan man jo spørger sig selv hvad der mon sker når man propper Avast og Bitdefender ind i en bruger grænseflade som alle kan forstå at bruge...
Herfra springer spørgsmålet nok i virkeligheden over på om ikke man i virkeligheden skal overveje en Sikkerhedspakke med indbygget firewall, realtidsbeskyttelse, mailscanning, netværksbeskyttelse osv. frem for blot et Antivirus program...