Jeg har netop oprettet et aktie depot hos nordnet.dk Jeg er forholdsvis ny til aktie investering, men har et godt indblik og interesse i den finansielle verden og er ved at læse en relevant uddannelse, hvor jeg i fremtiden forhåbentlig skal handle/rådgive med aktier.
Jeg har et par spørgsmål jeg håber i vil svare på.
1. Hvad er jeres holdning til at optage et sulån med henblik på investering? Su lån er klart det billigste lån du kan tage, og afkastet skal bare være højere end de 4 % det koster i rente?
2. Hvor meget vil i foreslå jeg starter med at investere. Jeg havde planlagt at smide 30.000 - 40.000 fordelt over 10-15 aktier.
3. Hvilken aktie litteratur, e-bøger eller andet vil i foreslå at læse. Eller andet.
Jeg er imod alt der hedder at låne penge, men selvfølgelig man skal jo starte et sted :) Men kan du ikke måske sparer 10-15 k op og så tage den derfra, det er dumt at låne penge for at købe aktier synes jeg :)
Men Atea, just-eat og panduro er god lige for tiden, og stiger yderligere de næste år tror jeg :) ved selvfølgelig ikke hvor længe at du har i tankerne at have penge bundet op i aktierne. :)
Vh
Peter
Entrepreneruship is living a few years like most people won't, and then living the rest of your life like most people can't
Ang. litteratur. Se fx 'A Random Walk Down Wall Street' http://www.amazon.com/Random-Walk-Down-Wall-Street/dp/0393315290
Her er en interessant diskussion med forfatteren hos altid gode John Stossel http://www.investingforcatholics.com/Articles/Burton_Malkiel_John_Stossel-Picking_Stocks_with_Darts.aspx
Pointen er at det er umuligt at forudsige, hvilke aktier som vil stige og hvilke som vil falde i kurs. Og selv, hvis man kan forudsige det, er det umuligt at time sin investering optimalt. Alle studier viser at det er bedst at eje lidt af alt.
Indexfonde har typisk højere afkast end fonde, hvor der sidder nogle kloge hoveder og udvælger, hvilke aktier som skal købes.
Det er ikke nok for dig at sammenligne den interne rente mellem SU-lånet og ROI fra en aktieinvestering. Du skal også sammenligne risikoprofilerne mellem finansieringen og investeringen. Da aktieinvestering har en høj risikoprofil skal dit aktiafkast være meget mere end 4% for at give økonomisk mening.