Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Interessentskab som ejer af Aps?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter, mange tak for dine svar. Her kommer lidt mere af min historie.

Jeg står i en situation hvor jeg har del i et I/S og ejer en enkeltmandsvirksomhed. Disse 2 virksomheder har jeg haft planer om at lægge sammen i I/S'et et stykke tid, da aktiviteterne ligner hinanden. Min partner i I/S'et vi på den måde få part i min enkeltmandsvirksomhed.

Hvad der besværliggør situationen en smule er det skattemæssige spørgsmål. Da vi har tjent pænt det første kvartal af dette år, ville det være rart at kunne lade pengene stå i virksomheden ved det kommende årsskiftet. Der er ligeledes noget SU involveret, hvilket gør det praktisk at kunne lade pengene stå i virksomheden og betale selskabsskat. Ingen af os ønsker altså at hive nogen penge ud af virksomheden i år. 

Ydermere er vi nu blevet tilbudt andele i et Aps som vi er interesserede i. Vi vil dog gerne kunne investere i Aps'et med virksomheden, da vi på den måde undgår at betale med allerede beskattede penge.

Kan du se nogle vej for os, så flest mulige af vores "ønsker" bliver opfyldt? Du må sige til hvis dette strækker ud over "Amino rådgivning", så er jeg selvfølgelig villig til at betale for rådgivningen.

Mvh.
Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:14

Hej igen.

Har sendt dig en PM med uddybbende ??.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:20

Peter - Revisor:

Jo..men I/S`et skal så lukkes, og så skal personerne bag I/S oprette ApS.

Men et I/S som sådan kan ej omdannes.

MvH

Peter

Peter, det er ikke rigtigt.

Et I/S kan omdannes, hvis alle interessenterne tiltræder en omdannelse.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11

Tonny..jo det er rigtigt.

Har jeg fået bekræftet af SKAT.

Du kan ikke bruge I/S`et CVR nr. ved omdannelsen.

MvH

Peter

Fra København Ø
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 12:16

Det interessante er som sådan heller ikke om jeg kan bruge samme CVR nummer. Det interessante er, om jeg kan flytte midler og aktiver fra et I/S til et Aps uden at blive beskattet af beløbet personligt? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:30

Hej igen.

Lige for en god ordens skyld:

LV E.H. 2.1.8.  Det er ikke muligt at omdanne I/S`er.(Tonny..her står det sort på hvidt)!

Ja...via personen, som jeg har beskrevet tidligere.

NB: Du har fået svar på dine ?? via PM.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Peter - Revisor:

Hej igen.

Lige for en god ordens skyld:

LV E.H. 2.1.8.  Det er ikke muligt at omdanne I/S`er.(Tonny..her står det sort på hvidt)!

Ja...via personen, som jeg har beskrevet tidligere.

NB: Du har fået svar på dine ?? via PM.

MvH

Peter

Hej igen

Kan du ikke lige forklare eller anvise, hvor det fremgår af, at I/S ikke kan omdannes!

E.H.2.1.8 Omdannelse af virksomheder med flere ejere

Ud over de angivne betingelser for omdannelse af enkeltmandsejede virksomheder kræves visse særlige betingelser opfyldt, når en virksomhed med flere ejere omdannes efter lovens bestemmelser, jf. VOL § 2, stk. 2 og 3.

Det kræves således, at samtlige ejere af virksomheden

• anvender reglerne i virksomhedsomdannelsesloven,
  • anvender samme regnskabsperiode, og
  • vederlægges i forhold til deres andele i den personligt ejede virksomhed, jf. dog VOL § 2, stk. 3.

Ønskes en virksomhed med flere ejere, der ikke har foretaget lige store afskrivninger, omdannet efter loven, skal der udarbejdes en opgørelse over, hvorledes den udskudte skat, der påføres selskabet - opgjort som den beregnede selskabsskat af den samlede skattepligtige fortjeneste, som ville være konstateret ved et sædvanligt salg, jf. VOL § 4, stk. 2, 3. pkt., kan henføres til de enkelte ejere. Fordeler den beregnede skat sig ikke på ejerne i samme forhold som deres andele af den personligt ejede virksomhed, skal ejerne udligne dette ved indbetaling til selskabet i forbindelse med stiftelsen. Selve indbetalingen til selskabet har ikke skattemæssige konsekvenser for selskabet eller ejerne.

Det er nødvendigt at tage udgangspunkt i den udskudte skat, der kan opgøres på baggrund af VOL § 4, stk. 2 og 3, og ikke den i henhold til VOL § 2, stk. 1, nr. 8, hensatte skat, da sidstnævnte er opgjort på grundlag af regnskabsmæssige værdier og principper, der på flere punkter kan afvige fra de skattemæssige.

Beløbet, som den pågældende ejer indbetaler til selskabet, tillægges anskaffelsessummen, opgjort efter VOL § 4, for de aktier eller anparter, som ejeren erhverver ved omdannelsen.

At det er nødvendigt at foretage udligning i forbindelse med omdannelser, ses også i forbindelse med interessenters udligning af deres kapitalkonti forud for omdannelsen. Kapitalkontoen er udtryk for, hvad den enkelte interessent har til gode i eller skylder interessentskabet, og er uafhængig af interessentens ideelle andel af virksomheden.

I tilfælde, hvor et interessentskab omdannes til et selskab, og ejerne efter virksomhedsomdannelsesloven således skal vederlægges i forhold til deres ejerandel, er det en given forudsætning, at interessenterne pr. statusdatoen for sidste årsregnskab i den personligt ejede virksomhed har sørget for, at forholdet mellem indeståendet på de enkelte kapitalkonti svarer til forholdet mellem ejerandelene. I modsat fald vil der ske en økonomisk forskydning mellem interessenterne, da det, som den enkelte indskyder i selskabet, ikke står i forhold til vederlaget. I praksis accepteres det, at udligningen af kapitalkontiene fremgår af intresentskabsregnskabet med status (typisk 31.12) året inden omdannelsesdatoen, ved at interessenterne i regnskabet under gæld hensætter et beløb til en af interessenterne, således at kapitalkontiene svarer til ejerandelene og udligningen faktisk er sket inden omdannelsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01

Tonny....Yes.

Undtagelsen gælder ved I/S for Selskaber samt begrænset skattepligtige. VOL §2 stk. 3

Så jeg er enig.Yes

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 14:24

Hej,

Jeg ved tråden er 1,5 år gammel, men er ikke sikker på jeg forstår svaret hvis I har besvaret det i tråden. Sidder med samme spørgsmål som trådopretter:

"Kan man flytte midler og aktiver fra et I/S til et ApS uden at blive beskattet af beløbet personligt?"

I mit tilfælde drejer det sig dog ikke om en omdannelse fra I/S til ApS, men tværtimod om at jeg vil oprette et nyt ApS og flytte aktiver fra et ekstisterende I/S til et nyt ApS skattefrit. Kan man gøre det?

Mvh

Anders

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 20:38

Jeg er ikke dansk revisor eller advokat, men er vi ikke enige om, at et enkeltmandsfirma eller et flermandsfirma (I/S) er en eller flere juridiske personer (lad os kalde det Per eller Per & Per I/S), mens et selskab er en helt anden juridisk person (lad os kalde det Poul).

Per kan ikke blive til Poul.

En transaktion mellem to forskellige juridiske personer kræver en handel.

Hilsen, Robert

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)