Den holder ikke helt
Min kone lavede et firma for noget tid siden, valgte reklamebeskyttelse og lavede et unikt telefonnummer til dette ved CBB erhverv - der forøvrigt er både hemmeligt og alt andet.
Jeg er forholdsvis sikker på at der er et lille "smuthul" i lovgivningen om reklamebeskyttelse, som reglerne er skruet sammen.
Helt specifikt hedder det:
"§ 19. Juridiske enheder kan give
skriftlig meddelelse om, at de ønsker reklamebeskyttelse. Dette
medfører, at Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata om enhederne
eller dertil knyttede produktionsenheder ikke må benyttes til
reklamehenvendelser eller andre henvendelser fra private juridiske
enheder, der ikke har specifik hjemmel i lov, regler udstedt i medfør af
lov eller samtykke. Oplysning herom optages i registret.
Stk. 2. Grunddata om enheder, som er
beskyttet efter stk. 1, kan alene videregives fra Det Centrale
Virksomhedsregister til private juridiske enheder samlet eller
gruppevis, såfremt modtageren skriftligt erklærer,
1) at ønsket om beskyttelse vil blive respekteret,
2) at grunddata om sådanne enheder ikke vil blive videregivet eller offentliggjort samlet eller gruppevis, og
3) at modtageren ved enkeltvis videregivelse af
oplysninger om beskyttede enheder til private sikrer, at det klart
fremgår, at enheden er beskyttet.
Stk. 3. Grunddata, som er modtaget med en
markering om reklamebeskyttelse, må ikke benyttes eller videregives i
strid med stk. 1, 2. pkt., eller i strid med den erklæring, der afgives
efter stk. 2."
Jeg ved ikke om det nogensinde er blevet afprøvet nogen steder, men i forhold til ovenstående, er det reelt kun hvis dem der ringer har fået jeres grunddata fra CVR eller lignende, at de accepterer at de ikke må bruge disse oplysninger til at kontakte jer med henblik på salg.
Har de derimod fundet jeres kontaktoplysninger via jeres hjemmeside, er det mig bekendt en anden sag. Derfor opfordres der også (godt nok meget gemt af vejen), til at man på sin hjemmeside skriver, at man er reklamebeskyttet.
Som nævnt ved jeg ikke om det er afprøvet, og hvad afgørelserne så i givet fald har været. Men det kan være en årsag til, at reklamebeskyttelse ikke har virket. Selvom du godt nok skriver, at det ikke er registreret nogen steder.
Tilføjelse: En anden, og nok mere sandsynlig mulighed er, at I ikke er blevet reklamebeskyttede i forbindelse med oprettelsen af firmaet, men først efterfølgende.
Hvis det er tilfældet, giver det i hvert fald god mening. Der er en del virksomheder der abonnerer på virksomhedsregistreringer, dagligt eller ugentligt. Hvis I så ikke er reklamebeskyttet fra starten, bliver det ikke oplyst til disse, når I bliver det efterfølgende. Dermed handler de i god tro, når de kontakter jer.
Jeg er ikke selv tilhænger af reklamebeskyttelse. Dels fordi vi selv har meget opsøgende salg, og så vil det se mærkeligt ud hvis vi selv er reklamebeskyttede. Men også fordi vi får en del reklamer, som vi bruger som inspiration, og/eller til at finde nye leverandører/produkter.
Og når man bliver reklamebeskyttet, er det jo ikke kun mod telefonopkald, men også de trykte reklamer.
Men ok, vi får vist også max 2 - 3 opkald om måneden, så vi er ikke så hårdt ramt :o)