Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk cloud-platform lige på trapperne fra Netgroup

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har ønsket at basere sin webarkitektur på en cloudbaseret løsning med de fordele det medfører (skalérbarhed, ressourecstyring, virtualisering) så har man hidtil været henvist til amerikanske eller engelske løsninger, fx Amazon EC2, Rackspace eller VPS.net. Om ikke længe lancerer Netgroup via et partnernetværkssetup en ny cloudbaseret løsning på det danske marked.

Læs mere her: Netgroup på vej med cloud-setup.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:06
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det der er der jo intet revolutionerende i  ...  det er jo blot ganske almindelige virtuelle servere, det er der intet "cloud" over!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:21

Mikkel Mikjær Christensen:

Det der er der jo intet revolutionerende i  ...  det er jo blot ganske almindelige virtuelle servere, det er der intet "cloud" over!

Er der ikke automatisk failover til anden servernode, om nødvendigt? Diskløst setup? Skalérbar og fleksibel op- og nedgradering? Forbrugsafregning? Hvad mere skal der til, før du vil kalde det cloud?

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 15:25

Det har jo lidt betydning hvis det er servere på danske IP adresse. Min erfaring er at man rankere højere med DK IP over for DK brugere.

Så lidt nyt er der i det :-)

Hilsen

PEter Lauge

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:40

Peter Lauge:

Det har jo lidt betydning hvis det er servere på danske IP adresse. Min erfaring er at man rankere højere med DK IP over for DK brugere.

Du har helt ret ... men der er ingen forskel på de Virtuelle Servere du kan leje af netgroup og så på dem du kan leje af f.eks. Activewebs og Acenet, og de har mig bekendt solgt dem i nogen år nu, også på Danske IP'er. :-)

Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 718
Skrevet kl. 17:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Teknisk set er der ingen forskel.

Det der er "revolutionerende" for Danmark i denne sammenhæng er afregningsmodellen. Hvor du andre steder betaler pr. måned, betaler du her pr. time. Det gør også at man i højere grad betaler efter forbrug, da man selv kan skalere op og ned efter det man har brug for i netop det øjeblik.

Får man f.eks en dag medieomtale, kan man blot selv gå ind og tilføje ressourcer, og fjerne dem igen efterfølgende. Altså; fleksibilitet og i højere grad betaling efter forbrug.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 17:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Martin van de Belt:

Får man f.eks en dag medieomtale, kan man blot selv gå ind og tilføje ressourcer, og fjerne dem igen efterfølgende. Altså; fleksibilitet og i højere grad betaling efter forbrug.

Hvilket gør det til en VPS-Udbyder med selvbetjening, og ikke en anden teknologi, "cloud" er blevet et rigtigt buzzword hvilket betyder at alverdens marketingshippier nu er igang med at udvande betydningen af ordet.

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 17:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin van de Belt:

Hvilket gør det til en VPS-Udbyder med selvbetjening, og ikke en anden teknologi, "cloud" er blevet et rigtigt buzzword hvilket betyder at alverdens marketingshippier nu er igang med at udvande betydningen af ordet.

Der er ret så stor en forskel på en traditionel VPS-udbyder og på en cloud løsning.

Går serveren ned, går dit site ned. Gør den ikke på en cloud.

Ved en traditionel VPS-ubbyder er du begrænset til din VPS's kapacitet, og hvis du pludselig skulle få et hav af besøgende/traffik har du ingen mulighed for at omstille dig, kun hvad den VPS du ligger på tillader dig. Cload har du adgang til uendelig kapacitet og ydeeneve, selvfølgelig limits på de fleste hosting. Men det er firkantet sagt. Og du betaler per/forbrug.

Hvis du ikke kalder det her ny teknologi, så ved jeg ikke hvad er. Det er langtfra bare en VPS med fjernbetjening. Men at du ligger på i en sky af servere, og ikke på en enkelt server.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 18:57

Mikkel - vil du ikke gøre os tjenesten at komme med din defination på vores buzzword Cloud ?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:09

jub:

Går serveren ned, går dit site ned. Gør den ikke på en cloud.

Der må jeg desværre skuffe dig ven, det er en gang marketingsgøgl du er faldet for. Cloud Computing er et meget komplekst emne som jeg ikke føler mig i humør til at gennemgå ligenu, men jeg vil henvise til : http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing

Når du så har læst ovenstående, så har du ret, hvis nu du rent faktisk havde et cloud-setup, så ville du kunne lave et setup hvor din service "aldrig" (100% oppetid er en umulighed, det går jeg ud fra du allerede ved) går ned, problemet er bare at når du lejer dig ind hos Amazon, VPS.net eller hvor du nu lejer dig ind så er det du lejer ikke en cloud løsning, det er en virtuel server ... der kan argumenteres for at det som bruges til at levere din virtuelle server er et cloud setup, men kan også mere korrekt sige at der er tale om et automatiseret redundant setup til hosting af virtuelle servere servere.

Hvis du vil se et rigtigt cloud setup i drift, så tag et kig på Google's, eller mig bekendt også Facebook's, drift-systemer ... _det_ er et cloud setup :-)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)