Jeg har arbejdet som konsulent for en offentlig institution i et par måneder. Jeg har nu tjent 50.000 og ønsker derfor at blive momsregistreret. Jeg har kun denne ene kunde, kan det blive et problem?
Arbejdet jeg udfører er, at de gerne vil have opbygget et system til timeregistrering, hvilket jeg gør for dem.
Jeg har ingen kilde på det, men mener at jeg har læst, at det muligvis godt kan blive et problem. Hvis du kun har en kunde, så kan kunden jo lige så godt ansætte dig på lønmodtagervilkår.
Der er ikke noget problem i forhold til at blive momsregisteret, men man kan komme i et problem hvis man kun har een kunde - så kan der nemlig være tale om et ansættelseslignende forhold og SKAT kan således underkende din virksomhed.
Nogle af de ting som SKAT kan vægte i sin vurdering er om du betaler husleje til et kontor, at du ikke har et fast skrivebord og møde tid hos kunden og at kunden ikke bestemmer over din gøren og laden.
...men man kan komme i et problem hvis man kun har een kunde - så kan der nemlig være tale om et ansættelseslignende forhold og SKAT kan således underkende din virksomhed.
Nogle af de ting som SKAT kan vægte i sin vurdering er om du betaler husleje til et kontor, at du ikke har et fast skrivebord og møde tid hos kunden og at kunden ikke bestemmer over din gøren og laden.
Hej fra Søren
Nå, ja, okay, DET var jeg ikke klar over, så tak, Søren.
- og skal vi have den tunge dokumentation påplads så kan der læses mere emnet i ligningsvejledningen her som godt nok kan være lidt lang håret at tygge sig igennem :-)
Har dog linket direkte til afsnittet 'E.A.4 Selvstændig erhvervsvirksomhed - afgrænsning overfor lønmodtagere'