Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Portal, hvordan laver jeg en god forespørgsel til udviklere

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Har for nyligt haft møde med Lederen af Center For Softwareinnovation i Sønderborg, hvor jeg har fået endevendt en idé og fået lidt ny inspiration oveni.

Jeg vil gerne vide hvad i som udviklere anser for "den gode forespørgsel". Jeg ved meget om hvad sitet skal gøre for deltagerne. Teknik skal efter min mening være den bedst mulige (WEB og Saas) så ingen forudindtaget holdning som sådan til det.

Hvad skal der til i som udviklere kan være så præcise som mulige både med pris men også med tid og andre faktorer, kan i hjælpe mig med at lave en ordentlig opbygget forespørgsel til jer så vi undgår unødig Jibba-Jabba?

Jeg ville selv gå ind i det med:

* Flowchart
    * Funktionsbeskrivelse fra 1-? fra begge sider af portalen
    * Evt. lave en visuel præsentation (html eller Powerpoint)

Gode ideer og anbefalinger modtages med tak!

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:32

En ting som jeg vil blive glad for vil være mockup af alle skærme med kommentarer til de forskellige områder på skærmen. 

Et område du skal være meget obs på er DIT administrationsområde. Der er tendens til at man glemmer det og så bliver det bare jabbet igennem.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 21:50

Hej Niels,

Jeg slår lige mockup op Cool men har en ide om hvad du mener...

Administratordelen, ja klart! Det skader vel heller ikke at lave en plan for support men det falder måske ind i admin delen i din verden?

Tak for input

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:29

ExportInnovation:
Jeg slår lige mockup op Cool men har en ide om hvad du mener...

http://da.wikipedia.org/wiki/Mockup (sorry... det er ikke alle der snakker nørd'sk  :D)

Normalt når man laver et website, så er der 3 brugerflader man skal tænke på.

Selve den åbne brugerflade hvor søgemaskinerne også kommer.

Så er der medlemsbrugerfladen hvor det kræver login

Til sidst adminbrugerfladen hvor man som ejer af systemet skal kunne rette rigtigt mange ting. Det kan være noget som at slette medlemmer, skrive indhold til siderne, acceptere annoner - ALT hvad du kan forestille dig du skal kunne rette. Det skal du bruge din admin-side til.

Normalt vil man lave det på den måde at admin-siden har et helt andet layout så det er målrettet administration. Jeg har desværre set mange sider hvor programmøren har bygget admin ind i det samme som brugerne ser.

Support af brugerne kan netop ligge i admindelen. Hvis brugerne via en formular på siden kan skrive til supporten så er det bare noget der ryger ind i admin istedet for en mail der bliver sendt afsted. Det giver også mulighed for at tracke de forespørgsler som brugerne måtte have.

Du kan evt. gøre det at du allierere dig med et par udviklere og betaler dem for at kigge på dine ideer og samme med dem brainstorme din ide. Hvis de er erfarne så vil de også kunne komme med nye forslag til dig og måske slagte nogle af dine skøre ideer :D

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 22:37

Niels Henriksen:
Du kan evt. gøre det at du allierere dig med et par udviklere og betaler dem for at kigge på dine ideer og samme med dem brainstorme din ide. Hvis de er erfarne så vil de også kunne komme med nye forslag til dig og måske slagte nogle af dine skøre ideer :D

Perfekt!!! det var lidt den model jeg lavede med software centeret, altså få ideen vendt og skudt på fra alle sider, men helt sikkert værd at gøre med udviklere der gerne skal omsætte det til 0 og 1 taller ;-)

1 god ide i mange hænder giver lige pludselig mange gode ideer... Cool

Tak for indspark...

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 22:50

ExportInnovation:
Jeg ville selv gå ind i det med:

* Flowchart
    * Funktionsbeskrivelse fra 1-? fra begge sider af portalen
    * Evt. lave en visuel præsentation (html eller Powerpoint)

Gode ideer og anbefalinger modtages med tak!

Ja, så er du ret godt kørende, hvis du også får lavet mockups, som Niels foreslår.

Du skal måske også gøre dig nogle tanker om hvor flaskehalsene kunne tænkes at opstå, f.eks i forbindelse med datatrafik, storage osv.  - vil der være meget upload, meget download, er det store/små datamængder, vil det være tidsbetinget osv.

Du skal også sætte nogle krav til skalering, så det allerede fra starten er tænkt ind i designet at det er nemt at udvide

Med hensyn til support, så skal det da helt klart tænkes ind i designet også - hvadenten det er i Admin eller bruger interfacet (og sansynligvis begge dele)

Tænk også automatisering ind i supportsager. Vil der være noget man kan automatisere for at gøre kundeoplevelsen bedre - og ikke mindst gøre supportbyrden mindre.

Det var lige et hurtigt indspark....

mvh

Jan

Tilmeldt 26. Mar 09
Skrevet kl. 23:02

Nårh ja - hvis nu det bliver nødvendigt at have flere datacentre (f.eks i USA, Europa og Asien), så skal der også tages højde for evt. datareplikering.

mvh

Jan

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 23:10

Hej Jan,

Technocowboy:
Du skal også sætte nogle krav til skalering, så det allerede fra starten er tænkt ind i designet at det er nemt at udvide

Er det skallering i forhold til antal brugere eller trafik og storagedu tænker på?

Technocowboy:
Tænk også automatisering ind i supportsager. Vil der være noget man kan automatisere for at gøre kundeoplevelsen bedre - og ikke mindst gøre supportbyrden mindre.

Umiddelbart vil jeg tro det er lettere og økonomisk bedre at køre høj automatisering, det påvirker nok udviklingsomkostningen, men kan nok holde lønomkostninger nede fra start eller er der nogen standarder for sådan noget?

//

Tilmeldt 26. Mar 09
Skrevet kl. 23:31

ExportInnovation:

Hej Jan,

Technocowboy:

Er det skallering i forhold til antal brugere eller trafik og storagedu tænker på?

I bund og grund alle tre :o)  Storage og trafik kan man som regel "bare" købe sig fra, men selve applikationen skal kunne skaleres, så det er ligegyldigt om den kører fra een eller ti webservere - og om de skal hente data fra een, fem eller ti databaseservere.

Alt afhængigt af hvad det er for en applikation, så skal resultaterne jo gerne være nogenlunde de samme, uanset hvilken server en bruger rammer. Google f.eks, leverer ikke 100% ens resultater fra forskellige servere. I bund og grund er det ikke et problem, så længe at de søgeresultater der bliver vist har relevans for brugeren. Det er lidt anderledes med et banksystem - her skal man død og pine sikre sig at resultaterne er rigtige - uanset hvorfra man kommer og uanset hviken load der er på systemet. 

Det er noget som der skal tænkes over ved udvikling af store systemer (eller systemer der har en overvejende sansyblighed for at de bliver store)

Det er meget systemspecifikt og min pointe er at det er noget der skal være beskrevet i kravspecifikationen.

mvh

Jan

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)