Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Før mødet med banken

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 23. Mar 09
Indlæg ialt: 38
Fra  Lime / Din Bolig Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skriver herinde - først og fremmest for at søge hjælp - og for at høre om jeres erfaringer ifm. opstart af virksomhed, uden en krone på lommen.
Vi er i den situation, at vi har et gennemudviklet forretningskoncept, men har svært ved at finde ud af hvordan vi skal tage det næste skridt.

Vi har haft møde med det lokale erhvervshus, hvor vi fik mange gode input til udforming af en forretningsplan. Der ligger et kæmpe arbejde i at udarbejde en forretningsplan som virkelig batter ift. mødet med banken. Vi er virkelig klar til at udføre dette arbejde, men nu kommer det.. kan det overhoved svare sig, eller rettere.. har vi overhoved en chance?

Min tanke er, at man skal kende nogen der kender nogen, eller låne pengene af en rig onkel, eller vinde i lotto. Sandsynligheden herfor er minimal og derfor må der være andre der står i samme situation som os. Er banken overhoved til at snakke med?

Derfor: er det nogle af jer iværksættere, der kan komme med en succeshistorie (eller bare en historie), når man som os står overfor mødet med banken.

Vi vil gøre det rigtigt første gang og derfor være 100% klar til mødet.

Facts
Vi vil åbne en detailforretning
Vi er to personer
Vi har styr på budgetter (etablering, likviditet og drift)
Vi mangler finansiering

Med tak for mange gode timers læsning her på Amino,
Anders

Fra København
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 17:02

Jeg kan ikke hjælpe med en aktuel case, men måske kan du komme videre ved at kigge lidt på vækstfondens 'kom-i-gang-lån'. Staten DK tilbyder at stille sikkerhed for 75% af lån op til 1 mio kr. Se mere her http://www.vaekstfonden.dk/For%20virksomheder/Kom-i-gang-laan.aspx Der er kun 9 banker i ordningen og det er dem som administrerer det.

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 17:54

Hej Anders

Som det første skal I lave en forretningsplan. Det er ikke en engangsforestilling, men et værktøj I skal bruge hele tiden.
Det er blandt andet i forretningsplanen banken vurderer jeres projekt.
I skal også have budgettet med i banken, som I har lavet.

Det absolut vigtigste for banken er spørgsmålet, om I kan garanterer tilbagebetaling.
Og desværre er det ikke let at få finansieret noget som helst, uden en krone på lommen.
I bør spare noget op. Dette giver også en billigere rente.

Foruden forretningsplan foretrækker banken også at I udarbejder markedsføringsplan og tidsplan for hele projektet.

Lad jer nu ikke slå ud af at første bank takker nej tak. Der findes jo en anden rundt om hjørnet.
Lav første-møde-aftaler med mange banker. Sats ikke bare på én enkelt.

Men det som er vigtigt er:

• Bankens sikkerhed for at I kan betale tilbage.
  • At I har noget kapital selv.

Banker er til at snakke med. Men det skal godt nok være gennemtænkt og en god ide, før banken sige god for et projekt.

Men held og lykke og det behøver ikke være rigtigt første gang.

Bare klø på!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:17

Dommeren:

Banker er til at snakke med. Men det skal godt nok være gennemtænkt og en god ide, før banken sige god for et projekt.

Det kommer så også an på beløbet. For det er alt andet lige nemmere at låne 10.000 end 10.000.000 kr.

Men ellers er jeg meget enig i dit indlæg.

Noget af det som det handler om, er at I selv vil offer jer for projektet, og det betyder også at I skal skaffe nogle penge at invisterer. Kommer i Med intet, så er chancen desværre meget lille.

Og man kan her også citerer Lars Larsen (jysk)...

-når unge mennesker i dag kommer og vil have mig til at invistere i deres ideer, så spørger jeg 'har I selv invisteret hver eneste øre, I ejer?' hvis svaret er nej, så kan de godt gå igen.

DSB bladet december 2008 http://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2008/december2008/

/Kenneth

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 18:51

Tag det fra en der ved det - forretningsplanen er vigtig! Uden den var jeg aldrig kommet i kontakt med de firmaer jeg er. Fremadrettet er den det vigtigste dokument jeg ejer.

På den anden side, så ligger der over 200 timer i den og de valideringer af data som den indeholder. Så den har ikke været billig.

Dennis

Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 122
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 19:35

Rigtig mange gode svar allerede!

Jeg vil bare lige tilføje at man skal passe på ikke at forblinde sig selv om at det er en skide god ide man har. Hvis mange banker osv. takker nej tak, så er der måske nogem man bør overveje....... ved godt det er total dødbider at skrive det.

Men som andre har sagt, så er det unægtelig nemmere hvis man kommer med lidt selv, og ikke mindst hvis man viser at man brænder for ideen, og har tænkt alle muligheder igennem.

Hvis i kender en som kan forholde sig kritisk til ideen, så lav en generalprøve på et bankmøde?

Ellers spring ud i det, og kig jer ikke tilbage når først det første skridt er taget.............

held og lykke!

E-logger.dk - Trådløst

Følere - transmittere - datalogger

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21

Michael Wedege-Mathiassen:

Jeg vil bare lige tilføje at man skal passe på ikke at forblinde sig selv om at det er en skide god ide man har. Hvis mange banker osv. takker nej tak, så er der måske nogem man bør overveje....... ved godt det er total dødbider at skrive det.

Jeg har desværre ikke lige noget konkret at tilføje omkring mødet med banken, men følte dog lige for at kommentere ovenstående alligevel:

Der er selvfølgelig en delvis sandhed i det du skriver her Michael, og jeg er enig med dig til en vis grad (forudsat at de afslag man får, bunder i en reel kritik om nogle specifikke problemstillinger ift. setup osv.).

Det være sagt, så synes jeg at man skal huske på, at mange af de rigtig store succeer i verden, kun er blevet til fordi ophavsmanden eller kvinden, er blevet ved at tro på og forfølge deres idé, efter utallige afslag.

Rowlings første Harry Potter bog har eksempelvis rigtig mange afslag på bagen, det samme gælder Margaret Mitchell's "Borte med Blæsten". Og der er rigtig mange lignende eksempler på bestsellers og bøger der har omsat for millioner og millarder, der er blevet haglet skånselsløst ned af udgivere, inden der endelig var nogen der udgav dem.

Beatles blev også i sin tid afvist, med kommentarer som: "Guitar groups are on the way out", "The Beatles have no future in show business", osv.

Jeg husker ikke præcist hvor mange afslag Colonel Sanders (founder af KFC) fik, før der endelig var nogen der troede på hans idé og gav ham en chance, men det var langt over tusind afslag.

Og for et lille, lidt mere jordnært eksempel, kan man da bare nævne vores egen Martin Thorborg, der stædigt holdt fast i en font, som alle "eksperter" sagde aldrig ville fungere og frarådede at bruge, da han i sin tid oprettede Amino. Og Amino blev jo som bekendt også en stor succes =)

Så jeg vil da kraftigt opfordre folk til ikke at give op, hvis de virkelig brænder for og tror på deres idé, bare fordi de har fået afslag fra et par banker. Det betyder måske blot at det ikke er verdens mest sikre investering (det er jo gerne dem bankerne går efter), ikke at idéen i sig selv ikke kan være hamrende god og blive profitabel alligevel.

Det er altid sundt og fornuftigt at lytte til konstruktiv kritik fra folk der ved hvad de taler om (det vil jeg absolut ikke fraråde), men jeg tror at man i sidste ende skal lytte til sin egen mavefornemmelse, og virkelig blive ved at forfølge det, hvis man tror på og brænder nok for det.

~ Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:49

Amaris Charvell:

Michael Wedege-Mathiassen:

Jeg har desværre ikke lige noget konkret at tilføje omkring mødet med banken, men følte dog lige for at kommentere ovenstående alligevel:

Der er selvfølgelig en delvis sandhed i det du skriver her Michael, og jeg er enig med dig til en vis grad (forudsat at de afslag man får, bunder i en reel kritik om nogle specifikke problemstillinger ift. setup osv.).

Det være sagt, så synes jeg at man skal huske på, at mange af de rigtig store succeer i verden, kun er blevet til fordi ophavsmanden eller kvinden, er blevet ved at tro på og forfølge deres idé, efter utallige afslag.

Rowlings første Harry Potter bog har eksempelvis rigtig mange afslag på bagen, det samme gælder Margaret Mitchell's "Borte med Blæsten". Og der er rigtig mange lignende eksempler på bestsellers og bøger der har omsat for millioner og millarder, der er blevet haglet skånselsløst ned af udgivere, inden der endelig var nogen der udgav dem.

Beatles blev også i sin tid afvist, med kommentarer som: "Guitar groups are on the way out", "The Beatles have no future in show business", osv.

Jeg husker ikke præcist hvor mange afslag Colonel Sanders (founder af KFC) fik, før der endelig var nogen der troede på hans idé og gav ham en chance, men det var langt over tusind afslag.

Og for et lille, lidt mere jordnært eksempel, kan man da bare nævne vores egen Martin Thorborg, der stædigt holdt fast i en font, som alle "eksperter" sagde aldrig ville fungere og frarådede at bruge, da han i sin tid oprettede Amino. Og Amino blev jo som bekendt også en stor succes =)

Så jeg vil da kraftigt opfordre folk til ikke at give op, hvis de virkelig brænder for og tror på deres idé, bare fordi de har fået afslag fra et par banker. Det betyder måske blot at det ikke er verdens mest sikre investering (det er jo gerne dem bankerne går efter), ikke at idéen i sig selv ikke kan være hamrende god og blive profitabel alligevel.

Det er altid sundt og fornuftigt at lytte til konstruktiv kritik fra folk der ved hvad de taler om (det vil jeg absolut ikke fraråde), men jeg tror at man i sidste ende skal lytte til sin egen mavefornemmelse, og virkelig blive ved at forfølge det, hvis man tror på og brænder nok for det.

~ Amaris

Hej Amaris

Man kan også finde eksempler på fx EM Serigrafi, hvor køberen fik afslag af 3 banker, og idag er konkurs.

Så det går jo lidt begge veje med at samligne noget.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:27

Kenneth:

Hej Amaris

Man kan også finde eksempler på fx EM Serigrafi, hvor køberen fik afslag af 3 banker, og idag er konkurs.

Så det går jo lidt begge veje med at samligne noget.

/Kenneth

Hej Kenneth.

Det har du da absolut ret i, nogle gange er der virkelig en god og reel grund til at folk fraråder en at følge projektet til dørs. Det jeg mener er blot, at hvis man virkelig brænder for sit projekt, skal man altså ikke nødvendigvis lade sig slå ud eller stoppe, blot fordi man har fået et enkelt afslag fra banken eller flere.

Man må jo bare gøre op med sig selv, om man tror så meget på det, at man er villig til at tage risikoen og gøre det alligevel, og så leve med tabet, hvis det skulle vise sig at "de andre" faktisk havde ret og man selv tog fejl.

~ Amaris

Fra Viborg
Tilmeldt 23. Mar 09
Indlæg ialt: 38
Fra  Lime / Din Bolig Skrevet kl. 21:33

Hej venner

Tusind tak for de gode indspark.
Det er skønt at se, der er så mange der er har interesse for at hjælpe "almindelige" folk som mig.

Jeg vil "tage skeen i den anden hånd" (som man siger) og mødes med banken.

Anders

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)