Vil det sige nogen af jer manuelt laver backup som i så har liggende? Eller er det automatisk backup hver nat af både filer og database?
Jeg køre begge dele.
Min server tager typisk automatisk backup hver dag. Mens jeg manuelt har backups liggende på min arbejdsmaskine, ekstern harddisk og Brændt på DVD.
Martin:
Og hvis i ikke har automatisk backup af filer og database hver dag, er det så fordi i syntes det er for dyrt/besværligt osv. ?
Kan ikke se det dyre i det, er der da nogen steder man skal betale ekstra for sådan noget? ja jeg spørger fordi det i mit hovede er noget som alle bør tilbyde gratis og som en service der køre automatisk.
Jeg tager automatisk en kopi af alle harddiskene på alle mine servere og flytter data til tyskland via en krypteret forbindelse en gang i døgnet ... og ja jeg kan selv tilgå mine filer :-)
Ud over at have backup på selve serveren, har jeg også 2 backups hjemme som jeg holder 2 forskellige steder, hvis nu man var utrolig uheldig :)
Ja nu du nævner det, så har jeg også en maskine stående på kontoret fyldt med harddiske der tager backup ... så jeg har både en kopi i tyskland og en på kontoret :-)
Et godt tillægsspørgsmål er om man har prøvet at udføre restore processen !
Det anbefales at man selv, minimum en gang om året, tester restore processen.
Jeg har aldrig haft brug for en bare-metal restore, som regel er det altid 1 af diskene i et raid jeg mister, eller en kunde der sletter sine egne filer. Men jeg har selvfølgelig simuleret nedbrud for at se om backupen var ok :-)