En god sælger for mig er:
*) En der oprigtigt lytter til hvad jeg siger (1 mund 2 ører-tankegangen) ! og derigennem af dækker mine behov.
Det lyder som taget ud af "sælger håndbog" for begyndere,men rigtig mange også "dygtige" sælgere glemmer at det er bare udgangspkt'et for et salg(og endnu et mersalg).
For en del år siden skulle jeg købe en el skrivemaskine,jeg havde på forhånd bestemt mig for en,men vidste ikke rigtig om jeg ville købe div. tilbehør i samme butik. Jeg kontaktede sælgeren i butikken og han ville meget gerne sælge en der var 500,- dyrere. Han snakkede og snakkede om hvor fantastisk,og hvor meget mere den kunne. Spurgte flere gange "Hvad skal jeg bruge det til" ? Nåh, ja man kan også nøjes med den anden, var hans svar. Jeg endte selvfølgelig med at købe den billige. Men havde han spurgt ind til, hvad skal den bruges til, havde jeg også købt papir,farvebånd etc. til den, og han havde stadig solgt for mere end 500,- ved det.
For en del år siden var jeg i Indien. På et tidspkt. skulle jeg med en bus 8 timer,mens det var rigtig varmt. Og på den busholdeplads,var der en lille pige 9-10 år gammel der solgte sodavand,hun kunne sælge !
Helt henne ved busserne stod der 8-10 "stande" på rad og række i solen der også solgte sodavand. Men hun stod en 30-40 m væk,med en lille stand under et træ med skygge(dejligt i 40 c varme). Tænkte jeg skal lige have en enkelt sodavand i skyggen ! Og efter at have drukket den. Spurgte hun "hvor skal du hen ?" og jeg svarer hende.
Og hun siger så, at så skal du ha' nogen kolde sodavand med på rejsen. Jeg siger" jamen bussen stopper 8-10 steder undervejs og de kan ikke holde sig kolde".
Hun svarer så helt genialt "Lige præcis den bus du skal med stopper kun 1 sted og jeg har lavet en lille taske hvor jeg syet lidt flamingo/plastic ind i,jeg kan fylde med isterninger,med plads til 5-6 sodavand"
Det passede,bussen stoppede kun 1 sted og sodavandene holdt sig kolde.
Så hun fik solgt 6 sodavand og en lille taske, istedet for 1.
*) En der er er god til at stille spørgsmål
*) En der ikke er selvhøjtidelig og har humor
*) En der har blik for at agere i forhold til det kunden siger
Og en der oprigtigt elsker at sælge !