Hej alle aminoer, jeg håber en af jer kan svare mig kort og præcist på min problemstilling. Jeg er i en lidt uheldig situation, hvor jeg har arbejdet som co administrator hos et firma, som har nogle websites. Da jeg blev co admin, skrev jeg under på en lille aftale om ikke at måtte vidregive / misbruge den viden jeg har fået gennem mit arbejde som co admin. Hvordan tolkes det at man misbruger den viden, fordi mange af de sites som firmaet havde, er sites, som bygger på meget af det andre eksisterende websites også har. Så mit spørgsmål er, hvornår misbruger man viden, når meget af den viden man har arbejdet med, er tilgængelig mange andre steder på andre sites? På forhånd tak :) // Thomas |
Hjælp til misbrug af erhvervet viden
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
Peder |
Selvfølgelig kan der være et problem hvis du direkte går ud og planker udviklingen af et internt CMS, eller lignende genskabelse af et system med specielle funktioner som er unikke for firmaet, men det er godt nok mange år siden jeg har set noget specielt nyskabende i f.eks CMS-løsninger, som kunne være indeholdt i sådanne en erklæring. De fleste administrerer noget HTML indhold som så bliver publiseret ud fra nogle regler om tid, kladde osv. Ikke just noget revolutionerende. :-) Så er der ting som erfaring fra projekter. Har firmaet i samarbejde med dig fundet ud af at en bestemt type kundegruppe reagerer bedst på farven blå, i forbindelse med et projekt, så kan man diskutere om det er hemmelig viden du ikke må udnytte dig af fordi du starter selv, eller arbejder for nogle andre. Personligt har jeg dog aldrig oplevet problemer i den retning. Det er meget almindelig at de fleste fornuftige virksomheder anerkender at de er med til at uddanne en medarbejder og at medarbejderen tager denne viden med sig i fremtidige jobs. Det er de færste i dag der bliver hele livet på den samme arbejdsplads. Det er sågar en metode mange virksomheder benytter sig af og har benyttet sig af i mange år til at tiltrække medarbejdere. Tænk bare på lærlinge og assistenter der senere bliver mestrer osv. |
Hej Ja jeg er helt enig med din pointe. Men jeg fik en besked om at hvis jeg gik ud og lavede den funktion, som jeg var i gang med, så ville jeg blive stævnet. En meget aggressiv form for reaktion på sund konkurrence. Den viden, som vedkommende her påstår jeg misbruger eller vil komme til, er kendt af rigtig mange på internettet, ja selv hos morgenmadsprodukter, er det kendt. Jeg vil selvfølgelig ikke bryde min aftale og dermed blive sagsøgt, men jeg ved ikke om der er tale om en trussel men i dialogen frem og tilbage, er det meldt klart ud at hvis jeg lancere den ide jeg er i gang med, så vil han tage en juridisk beslutning og skriver i prarentes, at han har snakket med en advokat om sagen og mener han har stærke kort. Mit spørgsmål er bare, hvordan kan han forbyde mig at lave noget, som han selv har lanceret, men som også er lanceret af mange andre ? |
Det der med advokaten tror jeg ikke du skal tage så højtideligt, det er vist mest bare noget man siger for ligesom at understrege at man mener det. Hvis du kan påvise at den funktionalitet eller noget der ligge meget tæt op ad er "almindeligt" kendt så kan du aldrig nogensinde får problemer med det. Men bare sådan for at være helt på den sikre side kan det godt være at du skulle få en advokat til at kigge på sagen. Det ville være bittert hvis der lige var en eller anden tåbelig detalje som fik det hele til at vælte. Peder |
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)