Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Into Eternity - Dokumentar og tanker herfra!? Deltag.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 1528
Fra  37 oktober Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.intoeternitythemovie.com/

Lige nu har jeg netop set den bedste dokumentar nogensinde.

Den er netop blevet vist på DR2.

Dokumentaren hedder Into Eternity og den handler om Onkalo, som er et sted i Finland hvor man træffede en beslutning tilbage i starten af 1970erne, om at grave et kæmpe underjordisk system til EVIGT og PERAMANENT opbevarelse af atomaffald. I 2010 blev Onkalo bygget færdigt og forseglet for evigt - eller hvad?

Atomaffald har en levetid på 100.000 år, men hvordan kan vi sikre os at dette sted ALDRIG bliver åbnet af fremtidige generationer. Vi taler om 100.000 år. Det er ikke noget vi som sådan kan forholde os til.

Vi har stadig ingen anelse om hvordan Pyramiderne kom til og hvordan det har kunne lade sig gøre, at bygge dem og det er kun 4500 år siden?!

Derfor vil jeg høre jer kære Aminoer om I har forslag til, hvordan vi skal kunne kommunikere til dem der lever om 100.000 år?

Man bliver nød til at tage ting med i sine vurderinger som istider, som vil forkomme i løbet af de næste 60.000 år og eftersom istider selv varer så længe, så vil de med en mulig garanti gøre, at stedet vil blive glemt.

Nå det var bare tanker herfra. Smile

Sov godt.

Head of PPC hos Obsidian Digital Se mere på min profilside.

Fra København
Tilmeldt 31. May 07
Fra  37 oktober Skrevet kl. 00:10

Lige en sidste note.

Tag kommunikationen - Mennesker har været på jorden i omkring 30.000 år og vi kan næsten INGEN af de gamle sprog.

Hvordan skal vi så kunne lave tegn og kommunikation til om 100.000 år?

Er det en umulig opgave? 

Fra København
Tilmeldt 31. May 07
Fra  37 oktober Skrevet kl. 00:17

Resume af handling:

Hver dag over hele verden anbringes store mængder højradioaktivt affald i midlertidige lagre, som er sårbare overfor naturkatastrofer, krige og kriser. I Finland er verdens første permanente lager under opførelse - et kæmpesystem af underjordiske tunneler, der bores direkte ned i grundfjeldet. Det er livsvigtigt, at lagret holder i mindst 100.000 år, for så længe vil affaldet være farligt for alt levende. Når lagret er fyldt op, vil det blive forseglet for aldrig at skulle åbnes igen. Men kan vi sikre det? Hvordan advarer vi vore efterkommere om det affald, vi har efterladt? Hvordan forhindrer vi dem I at tro, at de har fundet vor tids pyramider, mystiske gravkamre, skjulte skatte. Hvilke sprog og symboler vil de forstå? Og hvis de forstår, vil de så respektere vores anvisninger?

GODNAT! 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 00:32

Tankevækkende udsendelse. Man kan se på denne video, hvordan man vil gemme atomaffaldet i tunnellen: http://www.posiva.fi/en/research_development/onkalo/onkalo-animation/

Jeg synes bare ikke at det fremgik, om det havde tænkt på at man ude i fremtiden kunne få adgang til tunnellen, fra siden eller lignende. Det drejede sig hele tiden om, hvordan man skulle fortælle folk på vej ind i tunnellen, at de var på vej mod farligt affald. Eller er der noget af udsendelsen der glippede for mig ?

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 00:46

Sasa Kovacevic:

Atomaffald har en levetid på 100.000 år, men hvordan kan vi sikre os at dette sted ALDRIG bliver åbnet af fremtidige generationer. Vi taler om 100.000 år. Det er ikke noget vi som sådan kan forholde os til.

Hej Sasa.

Det lyder som en rigtig spændende dokumentar, jeg så det desværre ikke - men vil prøve at se videoen, når jeg på et tidspunkt kommer til en netforbindelse der er hurtigere end min egen, eller når den bliver genudsendt ( det er jo DR vi snakker om her. )

Det første jeg lige tænker på er, er det overhovedet nødvendigt at gemme dette her atomaffald i 100.000 år - jeg ved ikke så meget om det - men de der forsker der arbejder med den slags, finder jo hele tiden på nye opdagelser - så, mon ikke at man om 100 eller 200 år kan grave det op, og gøre det ufarligt med et "trylleslag" - og mon ikke man stadige kan læse tysk, engelsk og alle de andre sprog om nogle få hundre år.

Men, det er meget interessant tanke, det med hvordan man skal give et vigtigt budskab videre til vores fremtidige generationer 100.000 år ude i fremtiden.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra København
Tilmeldt 31. May 07
Fra  37 oktober Skrevet kl. 19:33

Hejsa I to!

Jeg vil selv tro, at det er nødvendigt at gemme atomaffald i 100.000 år. De har vel disse tal af en årsag og den kommer nok ikke til at ændre sig. Lidt ligesom de ved hvor store mængder af radioaktivitet der skal til før man dør, bliver smittet osv.

Men om de finder på en middel, som kommer til ved et trylleslag reducere mængden tvivler jeg stærkt på. Lad os sige, at dette middel først bliver opfundet om 20.000 år - Til den tid kan det sagtens være, at stedet er glemt.

Jeg ved det ikke. Jeg synes bare, at dokumentaren var i top hvad angår stemning og klipning.. 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Grunden til at man vil gemme affaldet så lang tid, er at tiden det tager for at miste sin radioaktivitet (halveringstiden) og dermed blive uskadeligt affald er på omkring 100.000 år....

Men jeg vil da tro at man om nogle hundrede år eller mere har fundet ud af, hvordan man i stedet kan genbruge affaldet og reducere radioaktiviteten yderligere. Men det er rent gæt :-)

Det jeg godt kunne lide ved udsendelsen, var at intervieweren var så skarp med spørgsmål til dem der blev interviewet. Særligt det store spørgsmål, hvordan man ville sikre sig at man kunne gøre det klart for nogen der om 1000 år fandt depotet, at det var altså et farligt sted, ikke noget religiøst eller andet, men bare et dødfarligt affaldsdepot med radioaktivt affald. Der er jo ingen der siger at man om 1000 år kender til radioaktivitet....

Jeg synes også dokumentaren var top dollar i mange henseender. Den var virkelig gennemtænkt, og de formådede også at få en "klam" stemning frem...

Absolut en dokumentarfilm der kan anbefales at man ser....

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)