Hej Jeg er selvstændig psykoterapeut og sygeplejerske og udbyder kurser i MIndfulness efter MBSR manualen fra Universitet i Massathusets Det betragter jeg som en sundhedsydelse , når jgeg har individele er det momsfrit , men efter moms og skatter reglerne er det ikke så indlysende da , der er tvivl om man kan tilbyde gruppe forløb med mindre at deltagerne følge en individeul behandlings plan ?? eller indholdet på kurset er yoga og afspændig . Indholdet er yoga go afspænding . men er der mon en revisor som har erfaring på dette område eller en psykolog der også udbyder mindfulness kurser som kan hjælpe mig tusind tak :) fra Birthe Moksha Psykoterapeut MPF og Mindfulnesslærer www.moksha.nu
|
Hej Birthe.
Som jeg vurderer det, så falder dine ydelser ind under momslovens § 13, stk. som omhandler ”Anden egentlig sundhedspleje”
I særdeleshed stk. 3 om undervisning (i legemsøvelser) evt. sekundært stk. 2, om social forsorg og bistand.
Jeg mener derfor ikke du er berettiget til fritagelse for salgsmoms.
Du kan søge på Sygepleje+Moms på Skat.dk og finde mindst en retslig afgørelse som beskriver netop denne problemstilling.
Fortsat god vind.
Vh. Jacob