Martin (redaktøren) havde forespurgt m.h.t. [firmanavn fjernet af moderator] , men da jeg oplyste i mit indlæg, at det var et svindelforetagende som alle burde holde sig fra, var der en meget ivrig redaktør hos Amino der sletede mit indlæg. Tænk at man ikke kan advare om svindelforetagender, det er lidt rystende.
Det er vigtigt at huske på at der altid er 2 sider af samme sag og det er ikke Aminos formål at være talerør for kun den ene part. Derfor er det meget normal praksis i de fleste velplejede debatfora at man ikke tillader "advarsler mod svindlere" og lignende typer af indlæg, da det er vanskeligt at få en fair debat med begge parter involdveret og få alle facetter af en sag frem.
Det er klart at hvis virksomheden der advares imod er dømt som svindelvirksomhed ved domstolen, så er der måske en grænse der skal trækkes og man kunne tillade advarslen, men det kan ikke forventes at et debatfora's moderatorer skal sidde og kontrollere diverse doms-udskrifter for firmaer m.v. hver eneste gang at vurdere om der er tale om injurier eller reelle domme i et indlæg. Derfor er det eneste rigtige at slette indlægget.
Set på en anden måde så er det også langt mere produktivt at bruge indlægspladsen på at fortælle om de firmaer som man "bør arbejde sammen med" i stedet for at fokusere på dem man ikke skal arbejde sammen med, bare fordi man har brændt nallerne og er blevet skidt behandlet eller snydt.
Hvis jeg lyttede til alle de advarsler og tog de rygterfor jeg igennem tiden har fået omkring firmaer jeg alligevel valgte at arbejde sammen med så ville jeg være gået glip af rigtig mange gode kunder og leverandører. Der er altid nogen der har haft dårlige oplevelser med hinanden, men i et forum som Amino er det langt mere produktivt for alle parter at fortælle om de gode oplevelser end at hænge andre virksomheder ud, for det er som sagt umulig for 3. part at kende alle facetterne af en uheldig sag mellem to virksomheder.
Den eneste rigtige vej at behandle virksomheder der svindler eller snyder er via det der til indrettede retssystem. Alt andet er selvtægt og noget man bør holde sig fra.
Man kan så overveje at lægge en beskrivelse af ens forløb med virksomheden ind i et indlæg og spørge hvad man kunne have gjort anderledes for at undgå situationen eller lignende, men i det øjeblik at indlægget udelukkende er lavet for at advare andre mod et bestemt firma fordi man gerne vil have at firmaet ikke får flere kunder, så overskrider det den grænse hvor man som ekstern observant ikke har en chance for at vide om det er en reel advarsel eller en fabrikeret tilsvining af en anden virksomhed i håbet om at stille den i dårligt lys. I og med at det er meget nemt at udgive sig for en anden på et forum som Amino er det derfor ikke det rigtige sted at afgøre den slags tvister eller poste den type indlæg og ofte stiller det posteren i dårligere lys end det firma der advares imod.