Jeg er formand for en studenterorganisation, som førhen har fået betalt sine sekretær timer af den skole vi er studenterorganisation på. Nu har skolen pludselig opdaget, at de slet ikke må betale løn for os, og i stedet betaler de os et årligt beløb til at holde arrangementer for. Vi tjener også vores penge ved at vores medlemmer melder sig ind for 250 kr. Nu står vi og skal til at administrere vores lønninger til sekretær selv, hvilket vi ikke har tiden til. Sekretærene består af 4 medlemmer i vores bestyrelse, som førhen blev aflønnet med 110 kr/timen af skolen. Hvordan administrere vi lønningerne nemmest? Er det ved at sige, at sekretærene selv skal anmelde b-indkomst og så blot give dem pengene direkte for de timer de har været der? Løsningen skal i hvert fald være nem, da administrering ikke er noget vi har de store resourcer til. Jeg håber i vil hjælpe da organisationen står lidt i en "kattepine".
|
Er det ved at sige, at sekretærene selv skal anmelde b-indkomst og så blot give dem pengene direkte for de timer de har været der?
Uanset om det er B-indkomst eller A-indkomst er det jer som som "virksomhed" der har pligt til at indberette til eIndkomst. Er det A-indkomst har i også pligt til at tilbageholde A-skat og Am-bidrag.
Du kan vælge at bruge letløn eller indberette direkte til eIndkomst, du skal så derved selv overføre alle beløb.
Du kan også vælge at få andre til det, enten ved at ringe til til et firma der laver og over telefonen fortælle hvad de skal have i løn, eller selv indberette løn via et af de firmaer deres findes på markedet i dag.