Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver man redirects?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har en hjemmeside der både kan findes med og uden www foran, så mindes jeg at have hørt det er ret skidt i forhold til SEO.

Og så vidt jeg husker er det anbefalet at man vælger en af adresserne og laver et redirect (301?) af den anden, hvis det er korrekt forstået, præcis hvordan gøres dette så og er der nogle ting man skal være opmærksom på kan gå galt?

På forhånd tak!

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 11:38
Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 12:34

Det er rigtigt at ens indhold flere steder ikke er smart for Google.

På et tidspunkt var det et problem at Windows servere sendte dobbelt indhold ud. Det er normalt ikke et problem længere.

Du kan jo kopiere en sætning fra din hjemmeside og smide den ind på Google. Er den der kun en gang burde der ikke være problemer. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 12:39

Hvilket system bruger du?

Da f.eks. Joomla også skal 301 redirectes på hjemmeside.dk/index.php til hjemmeside.dk.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 23. Jul 10
Skrevet kl. 12:47

Tak for feedback alle sammen - det er en prestashop jeg skal sidde og rode med og jeg var i tvivl om redirect var noget der kunne/skulle klares af firmaet der hoster siden eller om det er noget man skal ind i sidens kode for at ændre (jeg er ikke særligt teknisk inde i det endnu)

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 12:51

Jeg kender ikke prestashop til et kvalificeret svar, men du kan ændre det i .htaccess filen eller måske findes der et plugin der kan klare det for dig.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 20. Sep 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jacob

Prestashop kører php og derfor kører din server med garanti linux + apache webserver + php + mysql.

I det tilfælde foregår redirects på Apache webserveren med en funktion der hedder mod_rewrite der håndterer URL's.

mod_rewrite er et utroligt kraftigt værktøj, og det du skal ha gjort kan gøres med få linier kode

Du skal finde eller oprette filen .htaccess i roden af din shop. I den fil skal du tilføje kode der håndterer disse redirects. Jeg bruger det selv på mine sites, og jeg kan gi dig mit eksempel:

RewriteEngine On

RewriteBase /

# redirect www.hjemmeside.dk/index.php to www.hjemmeside.dk

RewriteCond %{THE_REQUEST} ^.*/index.php

RewriteRule ^(.*)index.php$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

# redirect non-www. to www.

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.

RewriteRule (.*) http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

Det er noget du skal lege lidt med og hvis du laver fejl resulterer det i at din side ikke kan vises - så lad være med at gøre det i primetime :) Det er dog aldrig værre end at du bare sletter .htaccess filen igen, så kører siden som den skal. Jeg vil anbefale du får en proffesionel til at gøre det.

mod_rewrite bruges også til at lave "SEO URLs", vise .php/asp filer som .html osv - som sagt, et meget kraftigt værktøj hvis man ved hvordan det skal bruges.

Tilmeldt 23. Jul 10
Skrevet kl. 13:30

Super - mange tak for hjælpen!

Fra København
Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:38
Tilmeldt 20. Sep 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:42

Det er en mulighed, men som han selv nævner omkring 11 minutter ind i filmen, så anbefaler han at man bruger alle andre muligheder først, såsom mod_rewrite, da Google og især andre søgemaskiner selv vælger om og hvordan de vil tolke det og om de vil rette sig efter det. 

Med andre ord:

Med mod_rewrite har du kontrollen

Med rel=canonical har søgemaskinerne kontrollen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)