Anne Skare Nielsen der blogger et andet sted på sitet skriver blandt en hel del andet:
"Finansielle kriser, svigtende markeder, fysiske handicaps, dårlig omtale, fejl, umotiverede medarbejdere, dårlige ledere, ja, alle de faktorer, der ellers kan forpeste hele ens hverdag, er sjældent reelle barrierer for succes. Det, der virkelig betyder noget, er måden, man tænker på. Man skal have det, der hedder ”et transformerende mindset”.
Hvad egentligt ret præcist var hvad jeg kom i tanke om under dit video-indslag. -For hvad f.. er nu det for en gang klynk? - Er det ikke bare noget "mig-gamle-mand-og-mine-penge" bekymring for om den virksomhed jeg har skabt kan overleve ind i fremtidens mere og mere foranderlige verden, hvad den selvfølgelig ikke kan, med mindre den konstant ændres, tilpasse og justeres til den situation som ikke bare lille Danmark, men hele den store vide verden hele tiden befinder sig i.- (Sorry - jeg er vist ældre end dig, så det er muligvis mig der er en grumpy-old-man). -
Jeg er da - som tilsyneladende en del andre- helt enig i at Danmark har betydelige samfundsøkonomiske og strukturelle problemer med vores velfærdsstat. - Jeg er måske ikke så enig i at problemerne skyldes at værdierne af vores faste ejendomme er for store og risikoen for store rentestigninger, der jo har en tendens til at følge udviklingen i økonomierne i enten vækst eller inflation. Men til gengæld nok, at vi som nation simpelt hen er for dovne, for "velfærdsvante" og har vænnet os til, at selv den dårligst uddannede som minimum skal kunne bo på 200 m² parcelhus, have to biler, maks. 37 timers arbejdsuge, 6 ugers udlandsferie, ret til behandling for barnløshed selv om man er storrygende og overvægtig, og ret til en by-pass-operation selv om man er 80+.
At den offentlige sektor er alt for stor, og at den på store områder simpelthen ikke virker (hvor mange har ikke prøvet at ringe til skat? - man kan vente i timer -eller prøv fx at få et eller andet tinglyst i den nye tinglysningsret i Hobro), kan vi nok også blive enige om. - Eller at politikkerne ikke kan gøre noget ved det - ikke fordi vi snart skal have valg, men fordi de offentligt ansatte er i klart flertal, og at ingen politikkere derfor for alvor tør skære i den del af samfundet. - Det kan vi nok også blive enige om.
Men at man som iværksætter af den grund skulle være tilbageholdende med noget som helst???? - Hallo? - Hvor f... er inovationen i det udsagn? - Hvor er lysten til at gøre en forskel, og indignationen der kan få folk ud af fjererne og knokle på for at "frelse verden" eller hvad det nu er der driver de af os der mangler de sociale kompetancer man skal have for at kunne være ansat (især i det offentlige).
Danmark løber tør for olie og gas i løbet af et årti eller to.- Ja og? - Verden møder formentligt "peak-oil" i løbet af samme periode. - Og så skifter vi da bare til atomkraft! - ...Øhh.. nåe nej sagde de i Japan.
Til efteråret vil klodens befolkning runde 7 mia. - Det selv om der dagligt dør i titusindvis af sygdom, sult, krig og andre menneskeskabte katastrofer imod hvilke et par jordskælv er det rene vand.
A pro pos vand: verdenshavene er mere fyldte af platikaffald end af fisk, og forsyningen med rent drikkevand er et af menneskehedens helt store udfordringer.
På den måske mere positive side: Østens økonomier - Kina og Indien - stormer frem. De er på mange områder både dygtigere og mere flittige end os, de vil på et tidspunkt også have biler, større boliger, internet, men også mere viden, mere kulturel forståelse, demokrati, frihed medindflydelse. Uddannelse.- Mange vil til de store universitetsbyer i USA og Europa - og København hvis de ellers kan få lov fra et par andre sure gamle mænd i Dansk Fjolleparty. - (Her kunne jeg fristes til at indskyde, at skulle vi komme til at bliver styret af Kina og eller Indien, så ville vi da i det mindste nok slippe for både Søren Krarup og Jesper Langballe, hvad jeg ville kunne se store kvaliteter i:)
I danmark (resten af vesten har jeg ikke det store kendskab til) bekriger vi i realieten de selvstændige og iværksætterne. - Vi mistror i almindelighed deres hensigter, især fra det offentliges side, men også mange private, og de fleste er jo i øvrigt som nævnt offentligt ansatte der bruger det meste af deres tid på at holde i køer på motorvejene til og fra arbejde, holde meningsløse møder på arbejde, inden de kører hjem og holder enten barselsorlov, ferie, eller er sygemeldte med mobningsrelateret stress og mangle på en mening med tilværelsen.
Hallo Martin Thorborg! - Det kan du sgu gøre bedre, for der er da godt nok rigeligt at tage fat på for iværksættere i lille danmark.- Hvor nogen også gør det rigtigt godt. -
Se fx udviklingen lige nu inden for arkitektur der kan satse på bæredygtige bo- og byformer (Bjarke Ingels og tegnestuen BIG), restaurationsbranchen (NOMA og Claus Meyer og store dele af det "danske køkken" der er ved at være internationalt berømmet), der må også være et kæmpe potentiale i uddannelse (der går knap 40.000 studerende alene på KU og ca. 16.000 på CBS), "demokrati-eksport" oma. - "Better Place" der laver både elbiler og infrastruktur til dem, så de måske kan køre på vindmøllestrøm ect.
Dansk Landbrug kniber det desværre lidt med -de har ikke helt fattet det der med efterspørgsel efter andet end burhøns, tremmekalve og svin der har gnavet halerne af hinanden, men det kunne måske komme når de holder op med at fræse til københavn på deres havetraktorer og forpeste klimaet med endnu mere CO2 - som der vel forresten også må ligge enorme potentialer inden for. - Begrænsning af CO2 udslip altså - som vel selv Bjørn Lomborg efterhånde vil indrømme bør prioriteres. - For innovative iværksættere med krudt i røven der ikke gider tage en finanskrise for andet end klynk fra nogle hysteriske børs-kællinger synes der da at være så mere end rigeligt at tage fat på, og potentialet til at tjene et par milliarder må være større end nogen sinde før.
Kom ind i kampen Martin Thorborg - og alle i andre iværksættere på sitet. - Der er sgu problemer og udfordringer nok at tage fat på!