Hej Caroline :-)
Ja det må du selvfølgelig godt :-) - Dernæst er der fordele og ulemper ved alt, som du selv skriver, men indenfor det "felt" som du blandt andet bevæger dig i, tror jeg hurtigt du kan mærke på dig selv og på dine medmennesker om du har det der "ekstra" - som jeg mener kan være an afgørende faktor i en kæmpe jungel af forskellige tilbud, uddannelser og div kurser :-)
Og er det DET som du bare gerne vil og føler dig som en fisk i vandet, så er det 100% det du skal gå efter, men du kunne også tænke i lidt kreative baner og vurdere om du kan "andet" som du kunne kombinere og bruge coaching, rådgivning, vejledning eller hvilket ord der nu passer bedst ind i din egen stil :-) - i samspil med noget andet :-)
Mht mig selv, så vil jeg forsøge ikke at gøre det alt for fagligt - MEN jeg er på "papiret" udd fysiurgisk behandlings massør og er det jeg arbejder med til daglig. Der udover er jeg også regnskabsudd, pædagog og en kandidatgrad i pædagogisk sociologi, samt en idræts udd bag mig. Faktisk bruger jeg hele eller del elementer af samtlige udd i min dagligdag :0))))
At være massør og er også et KÆMPE gråzone marked og for at dele det groft op kan det kategoriseres ud i : Idrætsmassør( Primære kunder er sportsfolk, både proff og amatører) - Behandlings massører( Alle typer af skader og bred kundekreds, både sportsfolk, erhverv i alle afskygninger, samt også velvære/wellness kategorien) Så er der velvære massører(Primær behandling er en overflade beh som har til sigte, at give kunden en god, og afslappende beh) - så er der jo altså den sidste gruppe : Massage-piger bum bum bum, de behøver nok ikke yderligere indtroduktion ;-)
Så hvordan bruger jeg vejledning/rådgivning/coaching i min dagligdag???? -
Først og fremmest må jeg lige slå fast, at selve den "fysiske" del af enhver behandling, kun er en meget lille del af et helt behandlingsforløb(Behandlingsforløb = En kunde der kommer med et specifikt problem - et sted det gør ondt og/eller en generel opfattelse af at have en udbrændt og træt krop) - i store og runde tal er den fysiske del af enhver beh kun 20 % - de sidste 80 % består af rådgivning, vejledning, coaching dernæst er det helt afgørende element i kundes succes oplevelse og forbedring af deres krop/situation(og derved min succes som behandler!) at de yder en egen indsats!!! - Uden kundens egen indsats er mine muligheder for at hjælpe yderst begrænsede - så kan jeg symptom behandle, men det er stensikkert at deres "problem" vil dukke op igen, indenfor kort tid....
ALLE skavanker har en ÅRSAG!!! - Min fornemmeste opgave er at, finde ÅRSAGEN til hvorfor kunden har denne "skavank" - hvornår, hvordan, hvorfor og hvor længe det evt har stået på. og det er HER coaching/samtale/spørge/lytte(også til alt det som nogle gange siges mellem linierne) kommer ind i billedet under et behandlingsforløb. Når jeg SÅ har fundet årsagen(som jeg finder indtil i SAMSPIL m kunden), så har jeg gode muligheder for at afhjælpe ikke bare de konkret fysiske skavanker men også de, som oftes underliggende problemer der evt måtte være. Alt dette foregår samtidigt med jeg masserer kunden og efterfølgende er vejledning og rådgivning helt afgørende for om behandlingen på den "lange bane" vil blive opfattet som en succes af kunden.
Der er de simple skader - så som helt konkrette skader i musklerne - de er nemme at afhjælpe og forløb afsluttes hurtigt!
Men der hvor mine "evner" virkelige er gunstige er når jeg får kunder ind med stress, hovedpiner, mavesmerter, sågar ondt i ryggen, svimmelhed eller som sagt total udmattede kroppe.... Her kommer den dimension jeg absolut elsker og som er udfordrende samt top motiverende for mig som behandler - her handler det nemlig sjældent om "skader af fysisk karakter", men om skader af mental og psykisk karakter - om livstil, om private nedture, om stressede job, om dårlige ægteskaber, om børn der ikke trives, tristhed i livet, om om om om jeg kunne blive ved :-).... Men det er HER det virkelig handler om, at finde ud af HVAD problemet egentlig er, som godt nok kommer til udtryk fysisk, men er ikke selve årsagen. Her er engament, passion og ægte interesse i andre mennesker AFGØRENDE for om de vil åbne op overfor mig! - også selvom det er allerførste gang de møder mig. Det er det jeg mener med det, der "ekstra" - kunden får en klar opfattelse af, at jeg VIRKELIG ønsker at hjælpe og jeg formår at skabe hurtig tillid - og at jeg IKKE kan hjælpe dem, uden deres egen hjælp.... Det er her min stærkeste force ligger og det er DET som jeg er god til....udover en ren faglig kompetance og en ren faglig viden om forskellige sygdomme, symptomer og skades behandling - samt en bunke af praktisk erfaring selvfølgelig :-)
Hmm blir altid lidt snørklet når det skal skrives ned :-/.... Men svært helt at forklare den interaktion der sker, som gør at et tillidsbånd hurtigt knyttes og at jeg kan arbejde under en fælles forståelsesramme overfor kunden - uanset hvilken "type" af kunde der kommer ind af døren :-)
Håber det laaaaaaaaaaaaange svar, var svar nok :-)
Venligst Helle