Jeg ville høre jeres forslag omkring hvad man skal gøre hvis man udføre et arbejde for en kunde og man så ikke høre fra kunden?
Jeg designer firma logoer, og har oplevet at når logoet er færdig designet og jeg sender det (med vandmærke på) og skal have respons fra kunden så får jeg ikke noget svar.
Mit spørgsmål er så hvad skal jeg gøre? og er der overhoved noget at gøre? :)
Kan man tillade sig at sende logoet og fakturere eller er det i strid med lovgivningen?
Det kommer meget an på om du kan bevise hvad i har aftalt, det kan enten være i form af en formel skriftlig kontrakt, men mails kan også gøre det, da de også er bindende. Hvis det derimod kun er en mundtlig aftale så står du dårligere, fordi de kan være svære at bevise.
Jeg synes det afhænger lidt af hvor i processen I er.
Hvis du har vist kunden en skitse af logoet og kunden så har givet grønt lys til at du går videre og færdigdesigner det, så vil jeg mene du kan fakturere.
Jeg ville dog starte med at sende kunden en mail hvori jeg fortæller at opgaven er klar til endelig godkendelse og at du forgæves har prøvet at kontakte vedkommende. Jeg ville derudover skrive at hvis du ikke hører fra kunden indenfor x dage, så vil du anse opgaven som afsluttet og tillade dig at sende en faktura på beløbet.
Hvis du derimod "bare" har set en der søger et logo og har tilbudt din hjælp for x kroner og kunden så har sagt noget i retning af "jamen lad mig se hvad du kan tilbyde", så vil jeg tro at du desværre ikke har noget at komme efter.
Det er ikke i strid med lovgivningen at sende en faktura til kunden, hvis du har leveret en vare eller ydelse. Det er kun et spørgsmål om god kundeservice og om hvad du gør (og hvordan du står) hvis kunden efterfølgende ikke betaler.
Hvis kunden ikke vender tilbage med kommentarer inden en rimelig tid (f.eks. en uge) så ringer du til kunden og spørger om de har haft tid til at kigge på logo'et. Og det gør du på en venlig og imødekommende måde. Nogen gange drukner emails i mængden eller også har de været på ferie eller været syge, eller noget andet. Det behøver ikke være fordi de er ved at løbe fra aftalen.
Hvis de så lover at kigge på logo'et men stadig ikke vender tilbage indenfor en rimelig tid, så ringer du igen og hører om hvordan det går, stadig på en venlig og imødekommende måde. Og så får de en uge til. Hvis de så stadig ikke har reageret så ringer du og fortæller dem (på en venlig og imødekommende måde) at du desværre ser dig nødsaget til at betragte opgaven som afsluttet og at du vil fakturere dem, MEDMINDRE de lige får taget sig sammen til at kigge på logo'et indenfor en dags tid.
Så har du gjort hvad du kunne og har stadig behandlet kunden med respekt. Og det har alle kunder krav på, selvom de måske ikke har fortjent det :-)
Det kommer vel lidt an på hvordan du har indgået aftalen. Hvis kunden har accepteret at du skal lave et logo for dem, og i er blevet enige om en pris, så skal kunden jo også betale for det arbejde du har lagt i det. Det er i sådanne situationer det er vigtigt at have underskrevne aftaler. Sådan begge parter er enige om forholdet man går ind til.
Jeg ville dog personlige, afhængig af hvor meget tid der er brugt, blot se sagen som lukket og tiden spildt.
Jeg laver selv mange logoer, og der er ikke altid man kan ramme noget kunden er vild med, sådan er virkelig heden jo bare. Design er meget individuelt hvad man kan lide og ikke lide. Men syns dog det mindste kunden kunne gøre var at melde tilbage hvad han/hun syns om det du har lavet.
En måde at komme dette problem til livs, hvis du skulle opleve det igen, er at få kunden til at betale i rater. Hvis en kunde er indforstået med, at betale eksempelvis 1/3 upfront, så er har du fået en del af betalingen.
Mange kunder vælger at kontakte flere grafikere, når de skal have udarbejdet et logo. Sender den samme beskrivelse til fx. 3 grafikere, de udarbejdet et forslag og kunden vælger den de bedst synes om. Det kan være man bruger mange timer på, at udarbejde et forslag, som kunden reelt ikke ønsker. Jeg har selv været ude for det, og et råd kunne være at kontakte kunden telefonisk eller bedst - aftale et møde.
Aftalerne er foregået via mails og gemmer dem altid indtil fakturaen er betalt. Det er klare aftaler hvor jeg har en rimelig god idé om hvad kunden vil have og hvor de er gjort opmærksomme på prisen :)
Jeg tager jeres råd til mig og i skal have mange tak for jeres svar alle sammen! :-)